Fotogaléria:Nebojte sa parkovať

Značka Ford nie je v Európe známa vďaka pohonu všetkých kolies. Napriek tomu ponúka hneď niekoľko systémov, ktoré sme podrobne vyskúšali.


V USA patria pick-upy značky Ford s poháňanými všetkými kolesami medzi najpredávanejšie modely, na našom kontinente sa však nepredávajú a tak si americkú automobilku s pohonom 4×4 veľmi nespájame. Európske Fordy mali väčšinou poháňanú prednú nápravu, v poslednom období tento fakt zmenila Kuga, ktorej ako správnemu SUV pohon AWD nechýbal.

S príchodom druhej generácie už mala Kuga pohon i-AWD vlastnej produkcie, prvá sa spoliehala na spojku Haldex. Fordom vyvinutý systém je nazývaný permanentný, to však neznamená, že by boli neustále poháňané všetky kolesá. Je však permanentne v pohotovosti a nedá sa vypnúť ani inak ovládať, všetko prebieha automaticky. Auto je tak v rámci úspory paliva štandardne poháňané prednými kolesami a zadné sa pripájajú podľa potreby pomocou multilamelovej spojky ovládanej aj poháňanej elektronicky. Systém je schopný rozdeľovať krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou ako aj medzi kolesami na jednotlivých nápravách a funguje od rýchlosti 1 km/h až po maximálnu rýchlosť vozidla.

Pohon iAWD teraz Ford ponúka pre modely Kuga, Mondeo, S-MAX a Galaxy, hmotnosť auta navýši približne o 75 kg. Prináša predovšetkým podstatne lepšiu trakciu na klzkom povrchu, kde sa auto správa hlavne pri akcelerácii podstatne istejšie. Nepatrí veľmi do terénu, aj keď Kuga vďaka vyššej svetlej výške nie je ani mimo cesty úplne stratená. Hlavným benefitom zostáva ľahší rozjazd, prípadne vyhrabanie zo snehu, vplyv na ostatné jazdné vlastnosti je minimálny. Testy na Kuge aj S-Maxe opäť dokázali, že so štvorkolkou sa lepšie rozbieha, v zákrute sa však auto správa rovnako a pri prehnanej rýchlosti ide do šmyku tak ako s pohonom predných kolies. To už musí zasahovať ESP a zachrániť situáciu riadeným pribrzďovaním kolies, pri ktorom je jedno, či sú poháňané, alebo nie.

Podobné riešenie má Ford aj pre svoj úžitkový automobil Transit. Ten je so systémom iAWD primárne „zadnokolka“. O pripojenie pohonu prednej nápravy sa stará spojka ovládaná elektronicky a poháňaná hydraulicky, integrovaná do prevodovky. Systém je schopný rozdeľovať krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou ako aj medzi kolesami na jednotlivých nápravách a funguje plnoautomaticky, navyše je možné manuálne pripojiť pohon prednej nápravy prostredníctvom tlačidla v kabíne. Hmotnosť pohonu iAWD pre Transit je 100 kg.

Klasický offroad zastupuje Ranger, ktorý umožňuje manuálne pripájanie pohonu 4×4 za jazdy až do rýchlosti 120km/h. Štandardom pre pohon 4×4 je redukčná prevodovka, na výber sú dva varianty zadnej uzávierky diferenciálu (elektronická uzávierka alebo mechanická uzávierka). Pravdepodobne najpokrokovejší systém v rámci značky montuje Ford do nového Focusu RS tretej generácie. Ide o športový systém pohonu pre účinné prenesenie výkonu 350 k na cestu. Poskytuje možnosť voľby štyroch jazdných režimov (Normal, Sport, Track, Drift) a umožňuje pri zatáčaní dosahovať bočné zrýchlenie cez 1G. Dobrá trakcia zabezpečuje rýchlenie z 0-100 km/h za 4,7 sekundy so systémom launch control.

Pokračujte na ďalší príspevok »