ZAUJÍMAVOSŤ

Už žiadna nafta? Európska Únia tlačí dopravcov k elektrine, na Slovensku vyrastú nové nabíjacie depá

Elektrické nákladné vozidlá už zvládnu dlhšie trasy. Na Slovensku budú vyrastať nové nabíjacie depá pre elektrické autobusy a nákladnú dopravu.

Vydané  Text: 

Nákladná automobilová doprava je súčasťou bežného života. Či sa to niekomu páči alebo nie, bez tohto druhu dopravy by fungovalo zásobovanie potravinami, vecami, doplnkami alebo naftou/benzínom veľmi ťažko. Pri tomto druhu dopravy vzniká enormné množstvo emisií CO. Rastúci tlak zo strany Európskej únie formou emisných noriem na znižovanie emisií z dopravy má svoje dôsledky. Keďže „downsizing“ motorov nákladných vozidiel by bol nerentabilný, všetci výrobcovia prechádzajú na elektrifikáciu svojich modelov ťahačov a autobusov. Zatiaľ však chýbajú depá, kde by sa mohli dobíjať.

Samozrejme aj firmy, dopravné spoločnosti sa „pod tlakom“ noriem čoraz viac prikláňajú k elektrifikácii vozových parkov. S pribúdajúcim počtom plne elektrických autobusov a elektrických nákladných áut rastú aj požiadavky po vhodných možnostiach nabíjania. Prakticky každý výrobca nákladných vozidiel, ktorý predáva elektrické nákladné vozidlá alebo autobusy, ponúka vo svojom portfóliu aj riešenia pre vybudovanie potrebnej nabíjacej infraštruktúry.

Okrem výrobcov sa o slovo „hlásia“ aj prevádzkovatelia verejných nabíjacích sietí. Informácie zo septembra tohto roku hovoria, že Siemens a OMV sa rozhodli spojiť svoje sily v tejto oblasti. Chcú priniesť COneutrálne riešenia pre dopravu a logistické spoločnosti. Podľa vyjadrení spoločností, hlavným cieľom bude implementácia efektívnych riešení pre elektrifikáciu parkovísk a odstavných plôch v depách pre nákladné vozidlá.

Riešenia nesú názov eDepot. Základom tohto riešenia je na mieru prispôsobená nabíjacia infraštruktúra pre autobusovú dopravu, logistiku a nákladné vozidlá. Presný dátum/rok realizácie nie je na teraz známy. Isté je len to, že pilotnými krajinami bude Rakúsko, Rumunsko, MaďarskoSlovensko. Celkovo ide “riešenie na kľúč”. Dopravná firma ako objednávateľ dostane všetky potrebné veci, teda naplánovanie infraštruktúry cez inštaláciu nabíjacích staníc (nabíjacie depá) až po optimalizáciu využitia siete a podrobné analýzy.

Pripravte sa na zimu: Táto drobnosť za 10 eur ochráni vaše auto pred zbytočne drahou opravou

Inzercia

Inzercia

Staré predsudky, nové výzvy

Elektrické nákladné vozidlo má svoje „za“ aj „proti“. Určite z pohľadu prevádzky sú to nižšie prevádzkové náklady, či nižšie sadzby mýta v niektorých krajinách. Negatívom je vysoká obstarávacia cena a infraštruktúra nabíjacích staníc pre nákladné vozidlá. Ako sme písali vyššie čoskoro sa tie podmienky zlepšia. Zatiaľ prvou „lastovičkou“ na našom území je EMPARK Trnava, ktorú v máji tohto roku otvoril prevádzkovateľ nabíjacej siete ZSE Drive. Spomínaná nabíjacia stanica má výkon 400kW.

Vysoká obstarávacia cena tahača, resp. jazdnej súpravy je určte jedným z hlavných faktorov pri rozhodovaní sa medzi kúpou naftovej alebo elektrickej verzie. No podľa údajov EAFO (European Alternative Fuels Observatory) Európskej komisie sa na Slovensku predalo za prvé dva quartály tohto roka 26 BEV z kategórie nákladných vozidiel (priložený graf). Celkom slušný výsledok vzhľadom na veľkosť krajiny a hustoty nabíjacej infaštruktúry.

Ďaľším nesporným faktorom pri kúpe BEV je dojazd. Pokrok nastal vo všetkých sférach nákladnej dopravy či ide o distribúciu, stavebníctvo, komunálne služby alebo diaľkovú distribúciu. Práve posledná menová sféra zaznamnela najviditeľnejši pokrok. Na euróspkych (vrátane slovenského) trhoch sú dne k dispozícii tahače s dojazdom 500 km. Ide napríklad o Iveco S-eWay (500 km), Mercedes-Benz eActros 600 (500 km) alebo Scania 45 R (podľa konfigurácie až 440 km). Švedsky výrobca Volvo na nedávnej medzinárodnej výstave IAA TRANSPORTATION 2024 predstavil model FH Electric s dojazdom 600 km. Tento nový model aktuálne ešte nie je v predaji. Pre záujemcov je k dispozícii FH Electric a FH Aero Electric s dojazdom 300 km.

3 000 km na elektriku

Čerešnička na záver. Ete minulý rok svetové automobilové média obehla správa o novom rekorde v jazde s elektrickým ťahačom. Jednalo sa o jazdnú súpravu zloženú z Volvo FH Electric (dojazd 300 km) 4×2 a návesu Schimtz S.KO COOL firmy Krummen Kerzers . Trasa bola zo švajčiarského Zürichu do španielskej Valencie a späť. Dokopy to činilo 3 000 km. Nákladom boli pomaranče s celkovou hmotnosťou 20 ton.

Celá trasa trvala vodičovi týždeň. Pre predstavu, vodič naftového ťahača by prešiel túto trasu za 4 dni. Vodič musel dodržiavať všetky požadované doby odpočinky, ktoré sú stanovené Európskou úniou. Počas celej jazdy bolo tak dokopy 20 prestávok. Tieto prestávky boli v súlade s prestávkami na nabíjanie. Dôležité pre úspech celej misie bolo správne si trasu vopred naplánovať.

TOP15: Tieto automobily v roku 2024 nikto nechce. Nájdeme tu aj elektromobily?