Range Rover a región Champagne

Stretnutie výnimočných / Cestopis Range Rover Evoque P300e a Velar P400e v Champagne

Pozvanie spoznať plug-in hybridné vozidlá značky Range Rover vo francúzskom regióne Champagne sa odmieta ťažko. Zvlášť, keď chce automobilka predstaviť aj svoj nový prístup k zákazníkom.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 12/2023
Vydané  Text: 

Hovoriť o automobilke Range Rover je, akoby ste chceli dať najavo všetko britské, čo sa vám spája s touto ostrovnou krajinou. Nonšalantnosť, originálny vkus, dobré mravy, dôstojné vystupovanie. Jednoducho niečo ako vyššia spoločnosť, do ktorej by ste chceli patriť. A tým, že sa spojíte s vozidlami značky Range Rover, akoby ste si do nej otvorili dvere. Veď Range Rover používala počas svojich ciest aj britská kráľovná.

ZAČÍNAME V PARÍŽI

O tom, ako chce automobilka Range Rover pôsobiť na svojich zákazníkov, si prečítajte viac v rozhovore s jej riaditeľkou Geraldine Ingham na strane 65. Teda, ak ste to už neurobili. Táto dáma má jasný pohľad na to, čo znamená luxus a ako by ho mali klienti v podobe značky Range Rover zažívať.

V Paríži nám ho ukázali prostredníctvom vyberaných miešaných drinkov, troch druhov vanilkovej zmrzliny, pričom každá bola z vanilky z iného konca sveta a na chuti to bolo veľmi cítiť, ale aj z tým, že sme sa mohli ponoriť do pohodlného kresla a užívať si hudobný zážitok. Rozmaznávanie tela aj duše na najvyššej úrovni vrátane gastronómie.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Ak Range Rover dokáže niečo podobné pripravovať svojim klientom dlhodobo, stane sa vlastníctvo ich vozidiel nielen životným postojom, ale aj spôsobom, ako si ľudia dokážu vychutnávať život a odmeniť sa za všetko, čo stálo na ceste k tomu, aby sa stali vlastníkmi vozidiel značky Range Rover.

Dosť však bolo rozplývania sa nad krásami života. S ránom, ktoré v uliciach Paríža už naplno rozprestrelo svoju moc, sadáme do auta.

Range Rover Evoque sa ideálne hodí na zdolávanie mestských nástrah. Elektrický pohon mu dodá dojazd viac ako 60 km a keď potrebujete výkon, máte k dispozícii 227 kW (309 k) a 540 Nm.

Dnešný spoločník Range Rover Evoque už čaká s vysunutými kľučkami. Jeho interiér akoby niekto vyčistil od všetkého, čo by ste v ňom očakávali. Ovládacie prvky? Z fyzických iba volič prevodovky. Všetko ostatné v podobe dotykových plôch na veľkej obrazovke, prípadne na volante.

Túto disciplínu dotiahol Range Rover do dokonalosti.

Na prvý pohľad to vyzerá, že sa budete musieť neustále pozerať na obrazovku a hľadať, ako sa dostanete k tomu, čo potrebujete nastaviť a upraviť. Rýchlo však pochopíte, že ovládací systém Pivi má svoju logiku. Tú nám vysvetlil jeden z konštruktérov počas obeda. Najčastejšie používané funkcie, čiže nastavovanie teploty, prípadne jazdných režimov, nájdete na kraji obrazovky s posuvnými plochami.

Stačí posunúť prstom po presne určenej časti obrazovky a zmena sa udeje. Navyše je veľký rozdiel či máte na zoznámenie sa s ovládaním auta pár minút, kým vám nastavia navigáciu a zvyšok pochopíte v parížskej zápche, alebo si do svojho vozidla pokojne sadnete, detailne si všetko prelúskate, prípadne zopakujete. Doma. Na parkovisku. V garáži. Tam, kde na vás netrúbia nedočkavé taxíky a nemusíte sledovať skútre znenazdajky sa mihajúce okolo vás.

AKURÁTNA VEĽKOSŤ

Batéria plug-in hybridného modelu Range Rover Evoque P300e s kapacitou necelých 15 kWh umiestnená pod zadnými sedadlami tak, aby neuberala z vnútorného, ani batožinového priestoru, už čaká, aby nás potiahla na približne 62 km. Aspoň to tvrdí norma WLTP. Najlepšie je zaradiť sa do prúdu vozidiel a splynúť s ním. Range Rover Evoque má na túto úlohu vynikajúce rozmery.

Vnútri nájdete dosť priestoru, aby ste sa cítili pohodlne, no zvonka vás nič neobmedzuje a pokojne môžete štrikovať pomedzi pruhy a hľadať si voľné miesto na jazdu. Paríž sa vo veľkom pripravuje na budúcoročnú Olympiádu, takže všade sa pracuje, a tak toho voľného miesta veľa nie je.

S plným batožinovým priestorom by ste ocenili aj digitálne spätné zrkadlo, ktoré zobrazuje záber z kamery na zadnej strane vozidla. V tomto momente však skôr oceňujem asistenčné systémy na čele so strážením mŕtveho uhla. Len tak z čistej radosti prejdem dvakrát po obrom kruhovom objazde pod Víťazným oblúkom s 12 ulicami. Vraj kto to zvládne bez ťukanca, získava špeciálny vodičský preukaz pre Paríž.

Evoque zvláda všetky nástrahy mestskej premávky bez zaváhania. Že som sa nedostal do odbočky, ktorú mi ukazoval? Málo som sa tlačil. Smerovka vždy nestačí. No rýchlo mi ukázal opravný pokus. Cez úzke uličky. Pre Evoque životný priestor.

Po chvíli som už smeroval výpadovkou preč z mesta. To sa do ticha interiéru občas dostal aj tlmený zvuk benzínového 3-valcového motora s objemom 1,5 litra. Vo vyšších rýchlostiach, zvlášť na diaľnici, to bez neho nejde.

BEZ ZDRŽIAVANIA

Po asi hodine jazdy cez diaľnicu a okresné cesty sme zistili, že elektronika robí všetko pre to, aby sa spaľovací motor veľmi nenamáhal. Vždy, keď to bolo čo i len trochu možné, vyzývala na prácu elektromotor a aj mierne klesanie, či noha z plynu boli možnosť na dobíjanie batérie. Sedadlá nedostali kožené čalúnenie. Namiesto kože sme sedeli na poťahu z recyklovaných materiálov. Zvlášť, keď pohodlím, príjemným dotykom a vytvorením útulného prostredia na palube tieto materiály v ničom nezaostávajú za doteraz tradičnými. To sa už blížime k miestu obeda. V bývalom mlyne, kde sa pripravovala múka na kráľovský dvor a z miestneho hospodárstva putovali na stôl ovocie, zelenina, prípadne hydina.

Okrem posádok sa organizátori postarali aj o pokrm pre autá. Evoque sa dokáže nabíjať prúdom s výkonom 50 kW, takže batéria sa naplní z 0 na 80 percent za 30 minút. To v plug-in hybridnej konkurencii nie je úplne bežné a pomáha to zvyšovať využívanie elektrickej podpory spaľovacieho motora. Aby pracoval čo najmenej.

Kino z tejto spolupráce si kedykoľvek môžete pustiť na stredovej obrazovke s krásne vysokým rozlíšením, takže uvidíte všetky podstatné detaily. Druhá etapa cesty už viedla po okreskách do Remeša.

Najznámejšie mesto magického regiónu Champagne ponúka okrem skvostnej katedrály aj návštevy u výrobcov lahodného šampanského. Tu mu tak môžu hovoriť. Sme predsa v regióne Champagne!

BUBLINKY V PODZEMÍ

Poobedie nás víta príjemným počasím. Niečo okolo 20 stupňov. Na polovicu októbra fajn. No odporúčanie na teplejšiu bundu treba brať vážne. Smerujeme do podzemia. V hĺbke 25 metrov panuje stabilná teplota 10 stupňov. Ideálne miesto na uskladňovanie a dozrievanie šampanského značky Veuve Clicquot.

Víta nás Barbe-Nicole Ponsardin, čo bolo rodné meno Madame Clicquot. Nie osobne, keďže zomrela v roku 1866 vo veku 88 rokov, no jej veľký portrét. Vinársky svet jej má za čo ďakovať. Práve vďaka nej je dnes šampanské a všetky sekty s ním číre a lahodné. Pred jej vynálezom striasania kvasiniek a ich odstraňovania bolo kalné asi ako burčiak a nesmierne sladké. Vedenie vinárstva prebrala vo veku 27 rokov po smrti manžela Françoisa Clicquota. A tak vzniklo označenie Veuve Clicquot, čiže Vdova Clicquot.

V tom čase sa stala jednou z úplne prvých podnikateliek vo Francúzsku aj v Európe. Vďaka jej talentu a schopnostiam sa sláva šampanského rozniesla za hranice Francúzska a vyslúžila si prezývku Grande Dame de Champagne – veľká dáma šampanského. Keďže merala 147 cm, tak to svedčí o jej práci a prínose.

Keď sa rozhodnete pre návštevu pivníc vinárstva Veuve Clicquot, uchváti vás 24 km pivníc s jednotlivými miestnosťami, v ktorých dozrieva víno. Každá miestnosť má svoje meno po niektorom z bývalých zamestnancov. Na to však musel vo vinárstvo odpracovať minimálne 40 rokov. Štyridsať. Overoval som si to. Taká lojalita a vernosť zamestnávateľovi sa dnes už nevidí. Nuž, keď ste v 19. storočí pracovali v špičkovom vinárstve, asi vám k radosti veľa nechýbalo. Ani nám, keď sme dostali možnosť degustovať tri vzorky z miestnej produkcie. Jednu bežnú, ktorú kedykoľvek kúpite v obchode. Potom archívne z roku 2008 a nakoniec šampanské s označením La Grande Dame z roku 1990. Takto označujú vína z výnimočných ročníkov a ide iba približne o 1 percento z celkovej produkcie.

A rok 1990? Vtedy zbierali hrozno, do fliaš sa šampanské dostalo v lete 1991. V tom lete, keď som ako malý chlapec prvý raz navštívil Francúzsko a na vlastnej koži intenzívnejšie začal prenikať do tajov jeho jazyka a kultúry. Verte, že všetky spomienky sa mi v tom momente vrátili.

ZEM VOLÁ

Z pivníc transfer do hotela, oddych a príprava na nový deň. Keď sa zobudíte s výhľadom na nekonečné vinice, máte sto chutí vyraziť do nich a cítiť silu zeme, ktorá napĺňa hrozná šťavou. A keďže myšlienka býva matkou činu, táto možnosť sa aj podarila. A rovno v aute. Aké? Range Rover Evoque, alebo Velar? A dá sa oboje? Dalo sa.

Cez vinice vedú zväčša široké betónové cesty, aby sa do nich dostali všetky mechanizmy potrebné na ich starostlivosť. No keďže ležia na svahoch, niektoré stúpania boli naozaj strmé. A tu sa prejavili schopnosti oboch modelov značky Range Rover. Pomoc pri zjazde z kopca už dávno poznáme. No najnovšie dokážu autá aj pomáhať pri cúvaní do kopca. Stačí aktivovať systém, nastaviť rýchlosť a zvyšok už spraví auto.

S rozvahou a nespochybniteľnou silou sa zaprie kolesami do podkladu a so schopnosťami kamzíka kombinovanými s vysokohorským nosičom sa pokojne pohne. Vy už len dávate pozor, kam idete a upravujete smer volantom.

Evoque v tomto teréne opäť osvedčil svoju obratnosť, Velar pohodlie a silu vrátane možnosti zdvíhať podvozok do svetlej výšky 214 mm, aby zvládol aj brodenie až do hĺbky 580 mm. To sme vo viniciach nepotrebovali. Len aby ste vedeli, čo dokáže. Hlavný rozdiel medzi oboma modelmi?

Velar je plnohodnotná štvorkolka s mechanickou väzbou medzi kolesami prednej a zadnej nápravy. Evoque poháňa predné kolesá benzínovým motorom, zadné elektromotorom bez vzájomného prepojenia. Na bežné jazdenie v teréne to stačí aj vrátane kríženia náprav. No keď pôjde do veľmi tuhého, nemá mechanika konkurenciu.

Okrem toho nás očarilo, že vedľa seba rastú korene rôznych značiek. Od malých lokálnych, až po najzvučnejšie. Aspoň tak hlásili tabuľky na začiatkoch radov. A ruže vedľa nich používajú ako indikátory chorôb. Ak sa im niečo stane, treba dávať pozor na vinič.

VÄČŠÍ FORMÁT

Po zábave vo viniciach ma čakala cesta späť do Paríža. Tentoraz v modeli Velar P400e. Ako sa nám v rozhovore priznala, ten obľubuje aj šéfka automobilky. A vôbec sa jej nedivím. Je taký britsky uhladený, že viac to asi ani nejde.

Opäť so zapustenými kľučkami pre lepšiu aerodynamiku, opäť s interiérom, v ktorom akoby nič nebolo. Teda, okrem pohodlia, priestoru a veľkej dotykovej stredovej obrazovky. Navigácia ma vedie cez vinice.

Range Rover Velar očarí priestorom a terénnymi schopnosťami. Na elektrinu prejde viac ako 60 km, do hry vkladá 297 kW (404 k) a krútiaci moment 640 Nm

Plug-in hybridný pohon opäť naplno využíva možnosti, ktoré mu poskytuje benzínový 2-litrový motor a najmä batéria s kapacitou 19,2 kWh. V ideálnom svete to znamená dojazd do vzdialenosti 64 km. Na francúzsky vidiek som si zvolil hybridný režim a jeho 297 kW (404 k) s podporou 640 Nm nepoznajú prekážku. Keby som potreboval, prúdom s výkonom 50 kW nabijem batériu z 0 na 80 percent za vynikajúcich 30 minút.

V spolupráci s dôsledným odhlučnením si užívam ticho v kabíne. A ešte viac pohľady na nekonečné vinice. Jeseň sfarbila listy paletou talentovaného impresionistu a za jazdy to vyzerá, akoby sa vedľa vás vlnilo nedozierne more zemitých farieb. Všetky úbočia pokrýva vinič. Všade, kam sa pozriete. Kedykoľvek uveríte, že víno potrebné na množstvá šampanského si pestujú sami a v tomto regióne.

A Range Rover Velar prechádza cestami úplne pokojne. Jeho batožinový priestor by nejeden vinár ocenil na rozvoz fliaš klientom a priestor na zadných sedadlách by si užili nároční návštevníci, ktorých by vozil po vinohrade, do pivnice a následne domov aj s výslužkou. Jazda s oboma vozidlami mala svoje špecifiká.

Škoda, že nemala aj nočnú časť, aby sa naplno prejavili nové LED Matrix svetlomety schopné veľmi jemne a presne vykrývať okoloidúce vozidlá. Oveľa podstatnejšie je, že oba modely nabijete rýchlym jednosmerným prúdom, čo nebýva vo svete plug-in hybridných vozidiel pravidlom. Umiestnenie batérií prospieva rozloženiu hmotnosti a jazdným vlastnostiam.

A Evoque si môžete objednať aj s plnohodnotným rezervným kolesom. A to je vzácnosť v celom automobilovom svete.

Nezabúdajte na terénne schopnosti oboch modelov. Veď sú to hrdí predstavitelia značky Range Rover v modernom elektrifikovanom svete.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »