Predstavenie

A PREDSA SA TOČÍ! Predstavujeme Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV

Výrok, ktorým Galileo Galilei na smrteľnej posteli potvrdil, že Zem sa otáča okolo Slnka, si v Mazde asi osvojili, keď si po desiatich rokoch povedali, že by bolo načase znovu oživiť rotačný motor.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 12/2023
Vydané  Text: 

Ako funguje rotačný Wankelov motor?

Rotačný, alebo aj Wankelov motor, patrí medzi technické riešenia, ktoré sa v automobilovom priemysle z času na čas objavia, no veľkú popularitu si nezískali. Najviac sa tejto technológii venuje práve Mazda, ktorá ju zabudovala do viacerých ikonických modelov. Počnúc Cosmom (1967 – 8), cez RX 7 (1979 – 2002), až naposledy do RX-8 (2003 – 2012). Medzi tým do mnohých ďalších vrátane modelu Mazda 787 B, s ktorým ako prvý japonský výrobca vyhrala v roku 1991 legendárne 24-hodinové preteky v Le Mans. Vo všetkých týchto modeloch sa rotačný motor používal na pohon vozidiel.

Jeho výhody v podobe malých rozmerov a relatívne vysokého výkonu vyvažovala a často aj prevažovala nízka spoľahlivosť a vysoká servisná náročnosť a spotreba. Ak ste sa rozhodli pre vozidlo s týmto motorom, museli ste prijať aj špeciálnu starostlivosť nielen v servise, ale aj počas jazdy. Jednoducho, na Wankel treba ísť s citom.

V čom je rozdiel rotačného motora oproti klasickému piestovému, ktorý nájdeme v drvivej väčšine vozidiel? Namiesto piestov vo valcoch využíva piest trojuholníkového tvaru so zaoblenými stranami, ktorý rotuje vo dvoch komorách. Svojimi stranami tieto komory utesňuje a v priestoroch, ktoré vznikajú medzi stenami rotujúceho piesta a komôr, sa odohráva celý spaľovací proces (odporúčame video na internete). Teória hovorí o vysokej účinnosti, no v praxi sa konštruktéri museli vyrovnať s problémami s materiálmi a utesnením, motorom nerobili dobre ani časté zmeny otáčok, čomu sa pri zrýchľovaní vozidlo jednoducho nevyhne.

MAZDA MX-30 E-SKYACTIV R-EV – TECHNICKÉ ÚDAJE

  • Motor benzínový W1, 830 cm3
  • Výkon 55 kW (74 k) pri 4 700 ot./min.
  • Krútiaci moment 116 Nm pri 4 000 ot./min.
  • Elektromotor synchrónny
  • Výkon 125 kW (170 k)
  • Krútiaci moment 260 Nm
  • Pohon a podvozok: 1-st. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 215/55 R18.
  • Batožinový priestor 350/1 155 dm³
  • Rozmery: 4 395 × 1 795 × 1 555 mm, rázvor 2 655 mm,
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 788/2 215 kg, nádrž 50 l, batéria 17,8 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 140 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,1 s
  • Spotreba (WLTP) 1,0 l/100 km; 17,5 kWh/100 km
  • Emisie CO2 21 km
  • Dojazd 85 km
  • Nabíjanie 20 – 80 % (DC) 25 min (36 kW)
  • Cena 37 690 €


Stránky: 1 2



Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »