Technické údaje Mazda Demio 1.6i (2002)
Vedeli ste, že pôvodný DeLorean DMC12 bol prepadákom a výrobca kvôli nemu zbankrotoval? Teraz má veľké plány.
Ikonické auto nášho detstva sa vracia, hoci v novej podobe.
Španielsky dizajnér Ángel Guerra sa už pred dvomi rokmi rozhodol vzdať poctu ikonickému „časostroju“ DeLorean DMC12 tým, že pri príležitosti 40. výročia spustenia jeho výroby vyhotoví jeho novú generáciu. Vznikla v počítači a hoci nemala potenciál na vznik v reálnom svete, celkom dobre si vieme predstaviť, že sa práve takéto autá čoskoro premávali aj po slovenských cestách.
Interpretácia originálneho dizajnu z prelomu 70. a 80. rokov 20. storočia (vývoj prebiehal už v 70. rokoch) od Guerra pôsobí vyvážene, vzdáva originálu poctu a nesnaží sa ho prerábať na niečo excentrické. Dá sa povedať, že Španiel dodal DeLoreanu mladú tvár a pritom zachoval jeho pôvodný charakter.
Kľúčovými prvkami dizajnu sú predovšetkým krídlové dvere, ale aj dynamický profil, úzka horizontálna predná maska s tenkými svetlometmi a celkový imidž športového auta.
DeLorean sa skutočne vracia
Posledné správy však poukazujú na to, že vlastník značky DeLorean má predsa len smelé plány. Počas tohto roka mieni predstaviť až 5 nových áut. Prvý z modelov avizuje v krátkom teasingu spred niekoľkých týždňov:
A práve dnes prišiel s celkom novým videom, ktorý odhaľuje zadné partie pripravovaného vozidla:
Neslávne známy DMC12
Skutočný a pôvodný DeLorean DMC12 sa začal vyrábať v roku 1981 a vyrábal sa len do roku 1982. Mal teda iba dva roky na to, aby sa zapísal do histórie, čo sa mu podarilo nielen vďaka dizajnu od legendárneho Giorgetta Giugiara z Italdesign, ale aj vďaka filmovej sérii Návrat do budúcnosti, v ktorom bol strojom času.
Scéna, v ktorej sa prvýkrát objavil DeLorean DMC12 vo filme Návrat do budúcnosti (1985):
Pre zaujímavosť, spoločnosť DeLorean Motor Cars, Ltd. vyrábala tento model v Belfaste v severnom Írsku a do svojho bankrotu vyrobila na 9-tisíc exemplárov. Dnes ich naďalej jazdí asi 6 500 kusov a majú mimoriadnu hodnotu. Kedysi mali cenu tiež vysokú, lenže bankrot spoločnosti bol predsa len niečím zapríčinený – model DCM12 mal problém, že napriek športovému vzhľadu mal veľmi slabý výkon a jazdné vlastnosti, ktoré majiteľov veľmi nemilo prekvapovali.
Skrátka, dizajn na jednotku, no funkčne išlo o priemerné vozidlo s premrštenou cenou. V roku 2017 bol magazínom Time Magazine nominovaný do skupiny 50 najhorších áut sveta.
Motor od skupiny Peugeot-Renault-Volvo V6 PRV s objemom 2,85 litra dosahoval maximálny výkon 97 kW (130 koní) a krútiaci moment 207 Nm.
Z konštrukčného hľadiska však malo ísť o vyspelejší automobil typu GT s nezávislými nápravami vpredu aj vzadu a s karosériou z nelakovanej nehrdzavejúcej ocele.
Čo si myslíte o novom DeLorean DMC12 vy? Je podľa svet pripravený na takéto nevšedné vozidlá a podarí sa výrobcovi napraviť nelichotivú reputáciu pôvodného modelu?
Značka | Mazda |
Model | Demio |
Typ | 1.6i |
Rok výroby/modelový ročník | 2002 |
Dĺžka | 3924 mm |
Šírka | 1679 mm |
Výška | 1529 mm |
Rázvor | 2489 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1075 kg |
Užitočné zaťaženie | 440 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 269 dm3 |
Objem batožinového priestoru (max.) | dm3 |
Max. výkon | 100 kW |
Max. výkon pri | 6000 ot./min |
Max. krútiaci moment | 146 Nm |
Max. krútiaci moment pri | 4000 ot./min |
Max. rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,4 s |
Palivo | benzín |
Objem valcov | 1596 cm3 |
Usporiadanie valcov | 50 |
Počet valcov | 4 |
Poháňaná náprava | predná |
Typ prevodovky | manuálna |
Počet prevodových stupňov | 5 |
Kombinovaná spotreba | 6,7 l/100 km |
Emisie CO2 | 159 g/km |
Cena |