Zdražejú palivá o 20 centov, zvyšovanie daní zasiahne motoristov v roku 2026
Prichádzajú ďalšie zmeny v krajine, kde žije veľa Slovákov. Od januára 2026 v Nemecku zdražejú palivá. Opäť sa tam totiž zvýši cena za emisie CO2 uplatňovaná na benzín a naftu.
Tento poplatok, ktorý býva často označovaný aj ako daň z CO2, má znižovať produkciu skleníkových plynov, ktoré sú hlavnou príčinou klimatických zmien. Pre vodičov to znamená, že tankovanie bude znovu drahšie, pričom konečná cena bude závisieť aj od vývoja cien ropy na svetovom trhu.
Od zavedenia uvedenej dane v roku 2021 sa cena za tonu emisií postupne zvyšovala. Jej posledné zdraženie zo 45 na 55 eur za tonu, ktoré platilo od januára 2025, znamenalo, že liter benzínu zdražel približne o 3 centy a liter nafty ešte o niečo viac. V roku 2026 zase zdražejú palivá. Očakáva sa nárast cien PHM, ktorý môže znamenať, že liter benzínu bude až o 18 centov drahší v porovnaní s východiskovým rokom 2020. Za diesel majú motoristi v Nemecku platiť o 20 centov viac, ak sa cena certifikátov pre emisie CO2 bude pohybovať v rozpätí 55 až 65 eur za tonu.

Aj Slovensko čaká v budúcnosti zavedenie dane z CO2 kvôli pravidlám na úrovni celej EÚ
Keď zdražejú palivá, kam prúdia peniaze z daní?
Daň z CO2 nie je štandardná daň. Príjmy z nej sú v Nemecku účelovo viazané a putujú do fondu na podporu klimatických opatrení a transformácie ekonomiky. Cieľom je postupne znižovať emisie skleníkových plynov a prispievať k napĺňaniu klimatických cieľov.
Od roku 2028 nahradí systém pevne stanovenej ceny CO2 európska emisná platforma ETS II. V rámci tohto systému sa budú certifikáty CO2 dražiť na voľnom trhu. Očakáva sa, že krátkodobo nedôjde k prudkému nárastu cien, no strednodobé predpovede po roku 2030 naznačujú výraznejší rast ceny CO2. Príjmy z ETS II budú čiastočne smerovať do európskeho fondu pre ochranu klímy a vyrovnanie sociálnych rozdielov, zvyšok pôjde jednotlivým členským štátom na podporu projektov zameraných na klimatickú ochranu a kompenzáciu nákladov pre obyvateľov.

Boj s emisiami prináša aj nežalený efekt. Keď zdražejú palivá, negatívne sa to dotýka motoristov
Cestná doprava generuje veľa emisií
V sektore cestnej dopravy vzniká približne pätina celkových emisií CO2 v Nemecku. Práve preto sa na ňu sústredí toľko pozorností a zostáva jedným z hlavných cieľov opatrení, ktoré majú znížiť negatívne vplyvy na životné prostredie. Fakt, že zdražejú palivá, má motivovať vodičov k ekologickejšej jazde, využívaniu verejnej dopravy alebo ku kúpe vozidiel s nízkymi, respektíve nulovými emisiami z prevádzky.
Európska únia si stanovila ambiciózne klimatické ciele. Do roku 2030 by chcela znížiť emisie o aspoň 55 %. Do roku 2050 chce Brusel dosiahnuť úplnú klimatickú neutralitu. Nemecko sa chystá splniť tieto ciele prostredníctvom vlastného klimatického zákona. V budúcom desaťročí očakáva má nastať prísne obmedzenie nových vozidiel so spaľovacím motorom.
Pre vodičov to znamená, že čoskoro budú musieť siahnuť hlbšie do peňaženky. Keď zdražejú palivá, najviac na to doplatia tí, ktorí nemajú inú možnosť a musia chodiť autom do práce či za nákupom potravín, prípadne voziť deti do školy. Časť motoristov preto čoraz viac dráždi, keď sa hovorí o ochrane klímy a udržateľnej verejnej doprave, no v skutočnosti ju mnohí najmä na vidieku ani nevedia reálne využiť.
Zdroj: Autozeitung













