Aktualita
1000 kilometrov bez zastávky. S týmto európskym elektromobilom prejdete už aj od nás do Francúzska
Dojazd a spotreba elektromobilov sú dve veličiny, na ktorých elektromobilistom veľmi záleží, a zároveň nedajú spávať ani kritikom bezemisnej dopravy, ktorí v nich vidia obrovské nedostatky. Automobil BMW iX3 50 xDrive príde na trh v lete 2026 a stane sa lídrom v segmente elektrických športovo-úžitkových vozidiel, pokiaľ ide o oblasť dojazdu. Tento model, ktorý je prvým členom rodiny BMW Neue Klasse, ponúka dojazd až 805 kilometrov na jedno nabitie podľa WLTP.
Pre trh v USA sa očakáva dojazd približne 400 míľ (643 kilometrov) podľa testov EPA. Avšak, počas testu maximálneho dojazdu, ktorý sa uskutočnil medzi závodom v Debrecene (Maďarsko) a hlavnou kanceláriou BMW v Mníchove, iX3 50 xDrive prešiel až 1 007,7 kilometrov bez potreby dobitia čo i len jedného percenta batérie. Na konci bol stav batérie stále 2 %, čo predstavuje v prepočte ďalších 20 kilometrov.
Test, ktorý ukázal, čo všetko dokáže, bol však špeciálne prispôsobený na maximalizáciu dojazdu. Auto malo 20-palcové M aerodynamické kolesá, ktoré majú menší valivý odpor než väčšie 21- či 22-palcové varianty. Cesta viedla mimo diaľnice, aby sa minimalizoval odpor vzduchu vo vyšších rýchlostiach, a trasu vybrali tak, aby bolo čo najmenej semaforov, čím sa zabezpečilo rovnomerné a plynulé šoférovanie.
BMW iX3 patrí k elektromobilom s najvyšším dojazdom
Počas testu sa tiež vyhýbali použitiu kúrenia a infotainment systému, čo je naozaj nie veľmi príjemné pre bežného vodiča. Auto bolo taktiež upravené o detaily ako neosvetlený obvod chladiča, čo malo za cieľ ďalej znížiť spotrebu energie. Opatrenia však neznamenajú, že takýto dojazd je bežný, a potenciálni zákazníci by nemali očakávať, že budú schopní absolvovať rovnakých 1 000 kilometrov bez problémov.
BMW uvádza, že iX3 50 xDrive dokáže v optimálnych podmienkach nabiť 372 kilometrov za približne 10 minút a jeho maximálny výkon pri nabíjaní je až 400 kW. Aktuálna verzia je vybavená 108,7 kWh batériou, ktorá používa moderný systém cell-to-pack, čím zaisťuje vyššiu energetickú hustotu v porovnaní s predchádzajúcimi typmi batérií. Dva pohonné jednotky poskytujú maximálny výkon 463 konských síl a krútiaci moment 645 Nm, čo v najlepšom prípade umožňuje dosiahnuť 0-100 km/h za 4,7 sekundy.



















