Zákaz tankovania pre autá nad 10 rokov: Nastal zvrat, ktorý zase mení pravidlá na čerpačkách
Vodiči starších áut si môžu minimálne na istý čas vydýchnuť. Najvyšší súd Indie dočasne pozastavil represívne opatrenia voči starším autám v indickom Dillí.
Tamojší súd rozhodol, že úrady nesmú podniknúť žiadne represívne kroky voči majiteľom dieselových vozidiel starších ako desať rokov a benzínových áut starších ako pätnásť rokov. Pôvodne sa mal na tieto vozidlá vzťahovať vekový limit a zákaz tankovania.
Rozhodnutie súdu sa týka celej metropolitnej oblasti Dillí a nadväzuje na žiadosť lokálnej vlády, ktorá napadla platnosť plošného zákazu jazdy starších vozidiel. Ten bol zavedený na základe prílušného rozhodnutia ešte v roku 2015 a potvrdil ho najvyšší súd. To sa udialo v roku 2018.
Jasný odkaz: Riešte emisie, nie vek auta
Podľa vlády Dillí je plošný zákaz tankovania na základe veku neprimeraný a nezohľadňuje skutočný technický stav vozidiel. Mesto navrhuje, aby sa o spôsobilosti áut rozhodovalo na základe ich reálnych emisií, nie podľa dátumu výroby. „Potrebujeme vedecky podložený systém, ktorý bude posudzovať znečistenie podľa nameraných hodnôt, nie podľa veku vozidla,“ uvádza sa v podanom návrhu.
Najvyšší súd krajiny vyzval indickú vládu a tamojšiu Komisiu pre kontrolu kvality ovzdušia, aby sa k veci vyjadrili predtým, ako padne konečné rozhodnutie. „Kedysi ľudia používali autá aj 40 či 50 rokov. Stále existujú veterány, ktoré sú v prevádzke,“ poznamenal sudca zodpovedný za pojednávanie prípadu.
Dillí argumentuje, že od roku 2018 sa zlepšili metódy merania emisií aj infraštruktúra staníc technickej kontroly. Spolu s tým vraj pominul aj dôvod na plošný zákaz tankovania u starších áut. Lokálna vláda navrhuje, aby sa obmedzenia viazali výlučne na vozidlá, ktoré prekračujú emisné limity.
Nahradí zákaz tankovania kontrola emisií?
Pôvodný indický plán z roku 2015 mal pomôcť vylepšiť ovzdušie v jednom z najviac znečistených miest sveta. Ako sa však už medzičasom ukázalo, v praxi vedie k masovému odoberaniu ŠPZ a odťahovaniu vozidiel. Neprekvapivo, to vyvolalo veľkú nespokojnosť medzi obyvateľmi.
Ak indický najvyšší súd prijme rétoriku mesta Dillí, krajina by mohla zásadne zmeniť svoj prístup k starším automobilom. Namiesto plošných zákazov by sa tak presadil model založený na reálnych emisiách, aký poznáme vo viacerých európskych krajinách, kde bežne šoférujú aj slovenskí motoristi.
Zdroj: Times of India



















