Aktualita
Jazda na 15-ročnom aute je vraj ako ruská ruleta, pri nehode je dvakrát smrteľnejšie
Vek vozidiel na cestách sa neustále zvyšuje a spolu s tým aj riziká. Podľa štatistík zo Španielska, ktoré môžeme aplikovať aj na Slovensko, je priemerný vek osobných áut v súčasnosti 14,5 roka (u nás sa priemerný vek vozového parku blíži k 15-tim rokom). Tento trend so sebou nesie znepokojujúce následky, pretože staršie autá majú menej bezpečnostných technológií a pri nehodách sú omnoho nebezpečnejšie.
Nové technológie vs. staré autá
Bezpečnostné prvky ako ESP (elektronický stabilizačný systém), ABS a airbagy zachraňujú životy, ale ich povinná montáž do všetkých nových vozidiel prichádzala postupne. Napríklad ESP sa stalo povinnou výbavou v roku 2014. Od júla 2024 musia mať všetky nové autá v EÚ ôsmich pokročilých asistentov, napríklad detektor ospalosti vodiča, varovanie pred prichádzajúcou premávkou či asistent udržiavania v pruhoch.
Podľa štúdie nadácie Línea Directa a Centro Zaragoza zahynulo v rokoch 2011 – 2020 pri nehodách vozidiel starších ako 15 rokov takmer 2 700 ľudí. Podiel týchto starých vozidiel na smrteľných nehodách sa strojnásobil z 15 % na 44 %. Štúdia tiež ukázala, že riziko úmrtia pri nehode v aute staršom ako 15 rokov je až 2,2-násobne vyššie ako v modernom vozidle do piatich rokov. Keby sa podarilo znižovať vek vozidiel pod 10 rokov, mohlo by sa ročne zachrániť až 260 životov.
Podobne ako v Španielsku, aj na Slovensku sa vozový park neobnovuje dostatočne rýchlo. Priemerný vek osobných vozidiel je u nás porovnateľný a neustále rastie. Dôvody? Ceny nových vozidiel sa od roku 2019 zvýšili takmer o 40 %, dostupnosť nových áut je obmedzená a mnohí vodiči sa nevedia rozhodnúť medzi benzínom, naftou, hybridmi a elektromobilmi.
Mnohí vodiči sa preto obracajú na ojazdené autá. Nie však mladšie modely do 5 rokov, ale vozidlá staršie ako 15, ba dokonca 20 rokov. Ono je to logické, pretože človek si stanovuje priority postupne a kúpa nového auta, minimálne pri dnešných cenách bývania a potravín, neprichádza do úvahy. Výsledkom je, že obnova vozového parku je prakticky nemožná. Navyše, staršie autá majú aj väčší vplyv na životné prostredie. A pomoc zo strany vlády je minimálna. Aj keď v roku 2020 existoval v Španielsku projekt Renove na podporu výmeny vozidiel, v praxi sa uplatňoval len na elektromobily a plug-in hybridy, ktoré tvoria len zlomok trhu.
Najpredávanejšie jazdenky na Slovensku: Pozrite sa na TOP 10 áut