Aktualita
Zákaz predaja áut so spaľovacím motorom v EÚ sa zmení. Termín rokovania je teraz oveľa skorší
Európska komisia sa rozhodla urýchliť plánované prehodnotenie cieľa pre rok 2035, ktorý stanovuje nulové emisie CO2 pre nové autá a dodávky. Zákaz predaja sa namiesto roku 2026 bude posudzovať už na konci tohto roka, a to na základe apelov automobiliek. Tie tvrdia, že úplný prechod na elektromobily nie je v stanovenom horizonte reálny. Cieľ sa doteraz chápal ako koniec spaľovacích motorov pri predaji nových vozidiel v Európskej únii.
Ako informuje Reuters, automobilový priemysel v Európe sa nachádza v jednej z najťažších situácií za posledné desaťročia. Firmy čelia slabému dopytu, americkým clám a najmä silnej konkurencii z Číny, ktorá dominuje v segmente elektromobilov. Prezidentka Európskej komisie, Ursula von der Leyen, aj preto zvolala stretnutie s predstaviteľmi automobiliek, aby spoločne hľadali možné riešenia budúcnosti tohto odvetvia.
Osobitná pozornosť sa sústredí na segment dodávok, kde elektromobily predstavujú len 8,5 percenta nových predajov, čo je približne polovica podielu osobných áut na batériový pohon. Zatiaľ nie je jasné, ako bude nová legislatíva vyzerať, no hovorí sa o možnosti zahrnúť CO2-neutrálne palivá ako biopalivá, ako aj o predĺžení životnosti plug-in hybridov a vozidiel s predlžovačmi dojazdu. Tieto riešenia by mohli zmierniť tlak na celkovo rýchlu elektrifikáciu.
Podobný postoj prezentoval aj nemecký kancelár Friedrich Merz na autosalóne IAA Mobility v Mníchove, keď zdôraznil, že sektor by nemal vsádzať len na jedno riešenie. Volkswagen ako najväčší európsky výrobca síce podporuje cieľ nulových emisií, no žiada viac času a flexibility. Podľa vyhlásenia firmy by mali byť súčasťou revízie aj prechodné obdobia, špeciálne podmienky pre malú sériovú produkciu a dôkladne zvážená úloha CO2-neutrálnych palív.
Súčasne sa pripravujú návrhy na zníženie emisií vo firemných flotilách, ktoré momentálne tvoria približne 60 percent nových registrácií v EÚ. Európska komisia zvažuje aj vytvorenie novej kategórie malých elektrických áut s daňovými úľavami a bonusmi pri plnení stanovených emisných cieľov. Okrem toho chce klásť dôraz na európsky pôvod batérií a komponentov, keďže čínske investície rastú aj po zavedení ciel na ich elektromobily. Únia sa snaží zabrániť tomu, aby sa európsky trh stal len miestom konečnej montáže dielov dovážaných z Ázie.