Nádej pre klasické autá aj po roku 2035 žije! Na stole je nový návrh, ktorý ich môže zachrániť

Nádej pre zachovanie klasických áut stále žije. Európska ľudová strana chce presadiť syntetické palivá.

Má ísť o doplnenie aktuálneho zákazu spaľovacích áut po roku 2035.
Čo sú to syntetické palivá?
Vydané  Text: 

Rok 2035 sa nezadržateľne blíži a s ním sa čoraz viac približuje termín, kedy výrobcovia v Európskej únii musia ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi. Prísna legislatíva, ktorá prešla schvaľovacím procesom len minulý rok však teraz čelí problémom. Nie je vylúčené ani to, že dôjde k jej väčšiemu revidovaniu. To sa pravdepodobne stane tak, že sa zvoľní v prístupe ku klasickým spaľovacím autám. Tie by tak v polovici nasledujúcej dekády nemuseli definitívne skončiť.

Nový návrh od ľudovcov

Európska ľudová strana (The European People’s Party – EPP) sa v nadchádzajúcom volebnom období pokúsi o revidovanie plánu zakázať spaľovacie autá po roku 2035. Ako informuje agentúra Reuters, EPP sa na nedávnom zasadnutí svojich členov v Portugalsku zapodievala prehodnotením plánu znížiť emisie CO2. Plán je pritom súčasťou už spomínanej prijatej klimatickej agendy pre nasledujúce roky. Súčasťou nových, zatiaľ nepredstavených pravidiel má byť legislatíva umožňujúca výrobcom predávať vozidlá so spaľovacími motormi aj po roku 2035. Má sa tak stať prijatím všetkých potrebných krokov k užívaniu alternatívnych palív s nulovými emisiami.

Horia elektrické autá naozaj častejšie ako benzínové alebo naftové? Dáta ukazujú zaujímavú štatistiku!

Palivá s nulovými emisiami CO2, alebo tiež nazývané aj ako e-palivá alebo syntetické palivá, sa v súčasnosti javia byť najschodnejšou alternatívou k fosílnym palivám. Tie by bolo možné využívať v klasických autách aj po roku 2035 a stali by sa teda ďalšou alternatívou k vozidlám s elektrickým pohonom alebo s pohonom na vodík. EPP zatiaľ nespresnila, či a ako nedávno prijatý zákaz reviduje. Agentúra Reuters však uvádza, že v dokumente bola zmienka o plánoch EPP „revidovať zákaz spaľovacích motorov a vyvinúť špičkovú technológiu spaľovacích motorov“.

Aktuálne je problémom obmedzená výroba

V súčasnosti sa syntetické palivá nevyrábajú v takých množstvách, ako tie fosílne. Z európskych automobiliek má s nimi pravdepodobne najväčšie skúsenosti Porsche, ktorého cieľom je vyrábať až 550 miliónov litrov e-palív ročne. K tomu mu má dopomôcť prvá komerčná továreň na výrobu syntetických palív v Čile, kde je Porsche partnerom. Okrem toho sa plánuje využitie syntetických palív aj vo svete motoristického športu. Cieľom FIA je prejsť na e-palivá v sérii F1 už v roku 2026.

Toto je budúcnosť? Číňania predstavili spaľovací motor s takmer nulovými emisiami. Poháňa ho vysoko toxické palivo…

Čo je to syntetické palivo a aká je dnes jeho cena?

Jednou z nevýhod syntetických palív je ich cena. Tá je aktuálne podstatne vyššia ako pri klasických pohonných hmotách. Jej cenovka sa pohybuje okolo úrovne 10 dolárov za jeden liter. Samozrejme, že s príchodom masovej výroby sa cena zníži a priblíži sa klasickým PHM. Na záver pridávame krátky opis toho, čo vlastne syntetické palivo je. E-palivá, ako je e-kerozín, e-metán alebo e-metanol, sa vyrábajú syntetizáciou zachytených emisií CO2 a vodíka vyrobeného pomocou obnoviteľnej elektriny alebo elektriny bez emisií CO2.

Treba však podotknúť, že aj toto palivo pri spaľovaní v motore uvoľňuje do atmosféry CO2. Myšlienka je však taká, že tieto emisie sa rovnajú množstvu CO2 odobratému z atmosféry na výrobu samotného paliva, vďaka čomu je celkovo uhlíkovo neutrálne.

Na Slovensku pribudnú desiatky kilometrov diaľnic bez spoplatnenia. Kedy sa tak stane?




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.