Horia elektrické autá naozaj častejšie ako benzínové alebo naftové? Dáta ukazujú zaujímavú štatistiku!

Myslíte si, že elektrické autá horia častejšie ako tie bežné so spaľovacím motorom? Štúdia vám dokáže opak!

Na Slovensku máme len zopár prípadov spojených s požiarom elektromobilu.
Za 13 rokov sa celosvetovo udialo len zopár prípadov, kedy za požiar mohla batéria.
Vydané Text: 

Keď sa pred časom na našom webe objavil materiál pojednávajúci o výbuchu batérie na aute v Brne, okamžite sa v diskusii k článku na Facebooku objavili nenávistné komentáre. Mnoho ľudí, bez toho, aby si o udalosti zistilo viac informácií, okamžite začalo nadávať na elektromobilitu.

Išlo pritom o výbuch klasickej autobatérie v spaľovacom aute. Ako často však vybuchujú batérie v elektrických či elektrifikovaných autách? A koľko máme takýchto problémov na Slovensku? Dáta zo sveta možno mnohých prekvapia! Elektrické autá totiž nehoria častejšie, ako tie bežné.

Stále sme na chvoste

Z hľadiska predajov elektrických a elektrifikovaných áut patríme v Európe na samotný chvost. Aj keď sa ročne u nás predajú tisícky nových vozidiel, tých elektrických je z nich len zlomok.

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu je aktuálne na našich cestách len viac než 9 000 elektromobilov. Plug-in hybridy si však nepočínajú o nič lepšie. Tieto dve kategórie sú pritom z hľadiska kapacity zo siete nabíjateľnej batérie kľúčové. Aj keď je v očiach mnohých elektrické auto stále veľkým strašiakom, a to aj pre možnosť explózie batérie, pravdou je niečo úplne iné.

Za rok 2023 sa totiž podľa vedúceho oddelenie operatívneho riadenia odboru hasičských jednotiek, plukovníka Juraja Klátika udialo presne 45 dopravných nehôd elektromobilov. Za rovnaké obdobie, ako uvádza portál Živé.sk, však dáta registrujú len 6 požiarov elektromobilov alebo plug-in hybridov. Čisto elektrických áut sa mali týkať len tri požiare, pričom nie je zatiaľ jasné, či príčinou vypuknutia požiaru bola práve batéria. Za rok 2024 je verejnosti známy len jeden prípad požiaru elektrického auta, ktorý sa udial v Miloslavove. Opäť však nešlo o požiar spôsobený technickou poruchou, ale o výsledok podpaľačstva.

Ako často horia elektrické autá?

Samotné štatistiky nízkej úrovne vznietení elektromobilov okrem dát zo Slovenska potvrdzujú aj čísla zo sveta. V monitorovanom období medzi rokmi 2010 až 2020 došlo celosvetovo k požiarom len 0,0012% z celkového množstva predaných elektromobilov. Na tomto mieste je dôležité uviesť, že toto množstvo sa týka udalostí, kde došlo aj k poškodeniu batérie. Na druhej strane, portál aktuality.sk uvádza, že za rovnaké obdobie došlo aj k viacerým požiarom spaľovacích áut. Konkrétne sa hovorí o hodnote 0,1%.

Desiatky prípadov za 13 rokov

V neposlednom rade je zaujímavý aj pohľad na štúdiu z roku 2023, ktorá uvádza, že od roku 2010 až do 30. júna 2023 bolo celosvetovo nahlásených 393 prípadov požiarov elektromobilov súvisiacich s batériou.

Ďalších 74 prípadov je zatiaľ posudzovaných a 21 prípadov nemožno aktuálne potvrdiť. Batéria sa však najčastejšie nevznietila v dôsledku jej internej chyby. Väčšinu prípadov z tohto množstva tvorí vznietenie z neznámeho dôvodu.

Nasleduje požiar spôsobený kolíziou a na treťom mieste je požiar v dôsledku zlyhania batérie. Vo všeobecnosti sa tak bavíme o desiatkach prípadov z celého sveta za monitorované obdobie 13 rokov.

Posledným zaujímavým bodom štúdie je porovnanie, koľko percent prípadov sa udialo na nabíjačke. Štúdia totiž prezrádza, že len 18% z týchto incidentov je priamo spojených s nabíjaním, pričom 2% prípadov sa udiali do 60 minút od nabíjania.





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




ODPORÚČANÉ


Test motocykla

Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut. 
  • Predstavenie

    Viac dynamiky / Lexus UX 300h

  • Keď je niečo dobré, už sa toho nechytajte. Alebo to ešte vylepšite! Lexus sa pri svojom mimoriadne úspešnom modeli UX vybral tou druhou cestou. Obľúbený luxusný crossover je teraz ešte dynamickejší. Privítajte vylepšenú verziu UX 300h.

      
  • Rozhovor

    Prvoradá je spokojnosť našich zákazníkov, hovorí Erika Tanečková z TANEX TRNAVA, ktorý predáva aj SsangYong

  • Spoločnosť Tanex s. r. o. je tu s nami už vyše 30 rokov. Začala predajom ojazdených automobilov a časom sa vypracovala na obľúbeného predajcu a poskytovateľa širokého spektra služieb motoristom. Nedávno pribudla pod jej krídla aj značka SsangYong. To je skvelý námet na rozhovor s konateľkou spoločnosti, Erikou Tanečkovou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Auto pre život / Test Nissan Townstar Combi

  • Máte radi spontánnosť, žijete naplno a vychutnávate si, čo deň prinesie? Nissan Townstar je auto, ktoré vás pri tom rado bude sprevádzať.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Športový crossover

    Predstavujeme CUPRA Formentor: Rodí sa ikona

  • Model Formentor vznikol ako prvý vlastný model značky Cupra. Pri prvom predstavení vyvolal rozruch a vzbudil veľký záujem, čím pomohol, že sa nová značka naplno presadila. Odvtedy sa Cupra zapísala do povedomia a Formentor si získal mnoho priaznivcov.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024