Pokuty
Drakonické pokuty: 10-tisíc za hluk, 5 000 eur za prostredník!
Nové zákony a technologické inovácie môžu zmeniť to, ako vodiči premýšľajú o cestovaní po Európe. Absurdné dopravné pokuty sa totiž stávajú realitou a kvôli novým pravidlám EÚ ich už nebude možné obísť. Kým Slovensko rieši zvýšenie pokút za prekročenie rýchlosti, vo Švajčiarsku a Nemecku prichádzajú tresty, o ktorých by ste doteraz ani nesnívali – a Brusel medzitým pripravuje zjednotený systém, ktorý vymôže sankcie naprieč členskými štátmi.
Švajčiari trestajú hluk astronomickými sumami
Švajčiarska vláda od 1. januára aktualizovala zoznam zakázaných „vyhýbateľných“ hlukov. Ide najmä o explózie výfukov pri spaľovacích motoroch, známe ako backfire. Nový zákon zakazuje vytvárať zbytočný hluk počas jazdy a jeho porušenie sa trestá pokutou až do 10 000 švajčiarskych frankov. Okrem toho sa sprísňujú aj existujúce tresty za nechávanie motora bežať na voľnobehu – namiesto 60 frankov zaplatíte po novom 80 frankov.
Prísne opatrenia sprevádzajú moderné technológie. Takzvané noise kamery sledujú hladinu hluku. Ak okolo nich prejde vozidlo a emituje viac ako 82 dB, kamera zaznamená ŠPZ a vodičovi hrozí mastná pokuta. Policajti zároveň kontrolujú miesta, ktoré sú známe extrémnym hlukom, a vyhľadávajú vodičov, ktorí upravili výfukové systémy. Paradoxne, kým benzínové a naftové autá musia byť tichšie, švajčiarski zákonodarcovia chcú, aby elektrické a hybridné autá boli hlasnejšie. Od polovice budúceho roka budú musieť vydávať zvuk, ktorý upozorní zrakovo postihnutých chodcov.
EÚ sprísňuje dohľad: pokuty vás dostihnú aj doma
Prísne sankcie by ešte pred pár rokmi boli pre Slovákov v zahraničí len úsmevnou historkou. Doteraz sa zhruba 40 % dopravných priestupkov spáchaných v zahraničí nevyhľadalo kvôli zložitému systému medzi členskými štátmi. To sa však mení. Európsky parlament a Rada EÚ schválili novú smernicu na posilnenie cezhraničného vymáhania dopravných pravidiel. Podľa Európskej komisie majú vodiči vedieť, že ak porušia pravidlá a ohrozia ostatných, budú niesť zodpovednosť bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
Smernica rozširuje spoluprácu medzi členskými štátmi a rozširuje zoznam priestupkov, ktoré budú postihované: patrí sem nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, nebezpečné predbiehanie, státie na zlom mieste, prechádzanie cez plné čiary, jazda v protismere a nerešpektovanie núdzových koridorov. Nové pravidlá zavádzajú aj portál, kde si budete môcť overiť zákony v jednotlivých krajinách, zistiť, ako sa odvolať či zaplatiť pokutu. Členské štáty budú musieť smernicu implementovať do 2,5 roka.

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!