TRH
ŠTATISTIKA: Vysoké ceny Slovákov netrápia. Tento rok sa predalo viac áut než v minulosti, tie elektrické však nechcú
Zväz automobilového priemyslu (ZAP) eviduje po prvých šiestich mesiacoch vyše 47 000 registrácií nových osobných vozidiel na slovenskom trhu. Medziročné porovnanie prezrádza mierny rast trhu na úrovni 3,71 %. Samotný jún bol v porovnaní s rokom 2023 silnejší až o 5 percentuálnych bodov.
Ide o solídny výsledok aj v porovnaní s celoeurópskymi číslami, kde automobilky stále zápasia so stagnáciou trhu.
ELEKTROMOBILY NECHCEME
Ťažké to na Slovensku stále majú elektrifikované vozidlá (PHEV+BEV), ktorých podiel medziročne klesol z 5,2 na 4,9 %. Miernu prevahu v danej kategórii však získali práve plne elektrické vozidlá (BEV) pred plug-in hybridmi. Môže za to rozširujúca sa ponuka a neustále zlepšujúce sa parametre dojazdov aj nabíjania. Trhový podiel čistých elektromobilov v porovnaní so spaľovacími vozidlami však naďalej predstavuje len 2,39 %.
Suverénnymi lídrami v tejto kategórii sú Škoda, Volkswagen, Kia, ale aj prémiové značky Mercedes-Benz či BMW. Štatistiky ZAPu však neregistrujú predaje značky Tesla, pretože u nás nemá oficiálne zastúpenie. Ich podiel na našich cestách však nebude zanedbateľný.
VÍŤAZI A PORAZENÍ
Pri pohľade na samotné poradie najpredávanejších modelov sa v prvých TOP 10 umiestňuje najčastejšie značka Škoda – Octavia (1.), Fabia (3.), Kamiq (7.), Karoq (8.) a Scala (9.). Kórejská konkurencia obsadila druhú priečku s Hyundaiom i30. Kia Ceed (4.), Kia Sportage (5.) a Hyundai Tucson (13.) sa rozkladajú naprieč celou tabuľkou. Dacia prepašovala to tabuľky jediný model – Duster na peknom 6. mieste.
Toyota sa udržala na poslednom mieste v TOP 10 s populárnym radom Corolla a RAV4 nachádzame až na 14. mieste. Suzuki prekvapilo obsadilo 15. miesto napriek tomu, že svoje portfólio obmieňa len sporadicky. V tabuľke nachádzame len jediný model značky Volkswagen, a to populárny crossover T-Cross na 11. mieste.
TABUĽKA
Poradie | Model |
Predaj 1–6/24 (ks)
|
Predaj 1–6/23 (ks) |
---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 2 431 | 2 245 |
2. | Hyundai i30 | 2 045 | 1 276 |
3. | Škoda Fabia | 1 918 | 1 398 |
4. | Kia Ceed | 1 371 | 1 468 |
5. | Kia Sportage | 1 270 | 1 383 |
6. | Dacia Duster | 1 269 | 1 117 |
7. | Škoda Kamiq | 1 212 | 1 277 |
8. | Škoda Karoq | 1 079 | 1 170 |
9. | Škoda Scala | 1 077 | 1218 |
10. | Toyota Corolla | 996 | 867 |
11. | Volkswagen T-Cross | 942 | 409 |
12. | Škoda Kodiaq | 891 | 773 |
13. | Hyundai Tucson | 850 | 1 367 |
14. | Toyota RAV4 | 786 | 800 |
15. | Suzuki SX4 S-Cross | 768 | 592 |
Zdroje: ZAP

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!