TEST Honda CR-V e:HEV Advance AWD: Je CR-V najlepším autom svojej kategórie?

Nová Honda CR-V dokazuje, že môže hravo konkurovať prémiovým autám. Je určite lepšia ako jej konkurencia.

Jej hybridný pohon navyše ponúka možnosť klasickej štvorkolky.
Pod kapotou pracuje sofistikovaný hybrid so spotrebou, ktorá hravo strčí do vrecka aj naftové agregáty.
Vydané  Text: 

Otvoriť fotogalériu

Šiesta generácia legendárnej Honda CR-V mieri skutočne vysoko. Obľúbené SUV má na našom trhu pomerne širokú základňu fanúšikov. Z globálneho pohľadu ide o kľúčový model japonskej automobilky. Niet divu, že Honda si na ňom dáva s každou generáciou poriadne záležať. V jeho šiestej iterácii je síce k dispozícii už len výhradne s elektrifikovaným pohonom, avšak stále je možnosť kúpy klasickej mechanickej štvorkolky. Možno práve to je pre mnohých zákazníkov kľúčovým aspektom pri rozhodovaní. Ako však jazdí Honda CR-V e:HYBRID s pohonom všetkých kolies?

Konzervatívny dizajn

Koncom roka 2022 prišla Honda so šiestou generáciu svojho modelu CR-V. Veľké SUV sa dizajnovo zmenilo a to najmä v tvarovom ponímaní. Tradičnejšie ázijské tvary karosérie vystriedali konzervatívnejšie európske a z CR-V sa razom stalo manažérske SUV. Šiestu generáciu tejto legendy je preto možné spoznať už na prvý pohľad. Úzke predné svetlomety, výrazná maska chladiča či mohutný zadok. Presne to sú oblasti, ktoré ju jasne definujú. Avšak nie je to len o vzhľade auta. K tomu sa však dostaneme až o chvíľu.

Nová Honda CR-V si naďalej zachováva svoje veľké rozmery a tým samozrejme aj bohatú ponuku priestoru na palube. Auto už na prvý pohľad pôsobí vyspelým dojmom. Konzervatívne tvary pomerne dobre maskujú jeho reálne rozmery. Až v momente keď vedľa neho stojím si uvedomujem, že CR-V sa s príchodom novej generácie celkom nafúklo. Veď napríklad len na dĺžku je o viac než 10 centimetrov väčšie. V ostatných meradlách sú rozdiely skôr v jednotkách centimetrov, prípadne milimetrov, no ako celok pôsobí nová CR-V mohutnejšie. Možno za to môže aj značne vodorovná kapota s kolmou prednou časťou.

Svetelná technika neurazí

Nová maska chladiča kompletne mení výraz prednej časti, čo podčiarkujú aj úzke svetlomety. Honda však nijakým zásadnejším spôsobom nezapracovala na inteligentných funkciách predných svetiel. Pokročilú maticovú technológiu tu teda nenájdem. Napriek tomu svetlá dokážu pracovať v adaptívnom režime. Miestami mi prišlo, že diaľkový mód reagoval na okoloidúce autá s miernym oneskorením, no nestalo sa mi, že by ma niekto vyslovene vyblikal. Taktiež oceňujem aj relatívne čisté podanie lúča a rovnomerné osvetlenie plochy pred autom a predovšetkým na krajnici. Bonusom je navyše aj výrazné smerové svetlo tiahnuce sa cez celú dĺžku svetlometov.

Rovnako výrazné sú aj zadné svetlá, ktoré sa navyše vyznačujú pomerne veľkou osvetlenou plochou. Ocenil by som ak by aj zadné smerové svetlo bolo rovnako široké, ako to predné. Honda tu však aplikovala skôr smerovku v štýle bodového osvetlenia okraju svetlometu. Inak svetelnej technike nemám čo zásadnejšie vytknúť. Určite to nie je špička triedy ako v prípade nemeckých modelov, no na druhú stranu to nie je ani vyslovene zlé.

Kolesá len s jedným rozmerom

Pri vonkajšku auta na moment ešte zostanem. Mohutné tvary karosérie dopĺňajú 18-palcové disky kolies. Ich zaujímavosťou je, že ide o jediný rozmer, ktorý je možné k autu zakúpiť. Honda teda neexperimentovala s rôznymi rozmermi a potencionálne aj s rôznym nastavením podvozku. Japonci šli na to s rozumom a tak kolesá nie sú ani príliš veľké a ani príliš malé. Navyše v nastavení podvozku, ktoré auto ponúka je na palube dostatočný komfort pri zachovaní tradičných športových vlastností.

Na palube nového CR-V došlo, podobne ako pri exteriéri, k miernej evolúcii konzervativizmu. Už na prvý pohľad udrie do oka jasne definované horizontálne členenie palubnej dosky a obloženia dverí. Jednotlivé línie sú presné a čisté. Za mňa miernou nevýhodou je použitie klavírneho laku, ktorý predovšetkým počas slnečného dňa spôsobuje viaceré odlesky. Inak sa Honda CR-V môže pochváliť špičkovým dielenským spracovaním a taktiež skvelou voľbou materiálov.

BOLO NÁM VEĽKÝM POTEŠENÍM! Záver dlhodobého testu Honda ZR-V e:HEV o jazdných vlastnostiach

Inzercia

Mnohí by sa mohli učiť…

Na palube nenachádzam žiadne vŕzgajúce spoje či nerovnomerné zarovnanie dielcov. V tomto sú Japonci skutočne ukážkou precíznosti. Dominantou palubnej dosky je voľne stojaci displej multimediálneho systému. Niekto by mohol namietať, že takéto riešenie obmedzuje výhľad z auta. Ja s tým však nesúhlasím. Samotná plocha displeja totiž nie je nijako veľká. Ide o zobrazovaciu jednotku s rozumnou uhlopriečkou. Na vodičovej strane je displej doplnený o pás s preddefinovanými ovládacími prvkami a otočným ovládačom hlasitosti.

Inzercia

Samotný multimediálny systém ponúka príjemné používateľské rozhranie. Je dostatočne intuitívne a zorientujem sa v ňom v priebehu pár minút. Je pravdou, že niektoré prvky menu sú zbytočne umiestnené príliš hlboko, no stále to nie je to najhoršie s čím som sa počas testovania áut stretol.

Zakladá si na komforte

Z hľadiska komfortu je Honda CR-V na špičke triedy. Pohodlné sedadlá poskytujú dostatočnú oporu pre všetky časti tela. Výhodou vodičovho sedadla je aj možnosť nastavenia sklonu sedáku. Po úvodnom nastavení získavam dodatočnú oporu pre stehná a do sedadla sa príjemne ponáram. Možnosť voľby sklonu sedacej časti je však len na sedadle vodiča. Oceňujem, taktiež aj solídnu ponuku miesta v oblasti kolien a ramien. Niektoré autá majú totiž tendenciu zvonku vyzerať mohutne, no v interiéri sa rozmery akoby strácajú. To však nie je prípad Honda CR-V.

Podobne bohatú priestorovú ponuku vnímam aj na zadnej posuvnej lavici. Bez problémov sa dokážem posadiť sám za seba a ešte mi pred kolenami zostáva dostatok miesta. Dobrou správou pre ľudí, ktorí si CR-V kupujú najmä kvôli rodine, je aj možnosť otvorenia zadných dverí takmer do pravého uhlu. Manipulácia s detskou sedačkou je tak jednoduchšia a prístup k sedadlám otvorenejší. No a napokon netreba zabúdať ani na batožinový priestor. Jeho základná kapacita je až 579 litrov. Paradoxom však je, že plug-in hybridná verzia má základný objem až 617 litrov. Paradoxom to nazývam preto, lebo z praxe som zvyknutý, že plug-in hybridy majú najmenší objem batožinového priestoru kvôli batérii, ktorá je v ňom uložená.

S rozumom poskladaný hybrid

Avšak v prípade Honda CR-V je to naopak. Full hybridná verzia e:HEV, ktorú som testoval má batériu v kufri, zatiaľ čo plug-in hybrid ju má umiestnenú v podlahe. Tým pádom má zo siete nabíjateľný hybrid o niečo väčší kufor, ako mnou testované auto. Samotný základný objem je však možné zväčšovať vďaka posuvnej zadnej lavici. Po sklopení sedadiel sa dostávame na hodnotu až 1 634 litrov.

No a v závere poďme na to najdôležitejšie. Tým je pohon a podvozok. Začnem pohonom. Honda, ako som už uviedol, priniesla na náš trh nové CR-V výhradne s elektrifikovanými pohonnými jednotkami. Základom je pohon e:HEV a nad ním je e:PHEV. Pokiaľ však chcete pohon všetkých kolies, musíte siahnuť len po klasickom uzatvorenom hybride. Plug-in verzia pohon všetkých kolies neponúka.

Jediný s pohonom všetkých kolies

Čo je však z pohľadu pohonu AWD pri Honde CR-V bonusom je fakt, že stále ide o mechanickú štvorkolku. Väčšina výrobcov sa totiž pri hybridných modeloch tejto triedy spolieha na pohon všetkých kolies formou elektromotora na zadnej náprave bez fyzického prepojenia zadného diferenciálu s motorom. CR-V však stále ponúka klasický mechanický pohon oboch náprav. V jeho prípade došlo k miernemu zlepšeniu práce s krútiacim momentom. Po novom je systém schopný na zadnú nápravu dodávať až 50% krútiaceho momentu v závislosti od aktuálnej situácie. Zlepšuje sa tým agilita auta.

Miernejším nedostatkom pohonu je však jeho príliš civilné nastavenie. Samotná štvorkolka je totiž skôr určená na spevnené cesty, prípadne na sneh a blato. V teréne sa mierne trápi. Nie je to však žiadna výčitka. Honda CR-V totiž nie je čistokrvným off-roadom, ale skôr autom na dlhé trasy s rodinou. Nemusíte sa však báť občasných výletov mimo klasické cesty. Auto to zvládne, no ťažkému off-roadu by som sa radšej vyhol.

Základom je dvojliter

Samotný hybridný systém je postavený okolo dvojlitrového atmosférického motoru s výkonom 109 kW a krútiacim momentom 189 Nm. K nemu sa pridáva aj elektrická jednotka s výkonom 135 kW a krútiacim momentom až 335 Nm. Ďalšou zaujímavosťou hybridných pohonov Honda e: je, že či už ide o plug-in hybrid alebo o klasický hybrid, oba pohony zdieľajú rovnaký technický základ, čo sa týka elektrickej a spaľovacej jednotky. Hlavným rozdielom je kapacita použitého akumulátora, ktorá je logicky väčšia pri plug-in hybride.

Vo všeobecnosti sa však motor dokáže zapojiť do pohonu kolies, ale aj do roztáčania generátora a následného dobíjania batérie. Novinkou je dvojitá funkcia prevodovky CVT. Tá ma totiž až dva režimy. Jeden z nich je režim určený pre pomalú jazdu v meste a naopak, druhý je režim určený pre rýchlu jazdu na diaľnici. Motor tak dokáže častejšie pracovať v optimálnom spektre otáčok a nedochádza k jeho zbytočnému pretáčaniu. Hlučnejší chod spaľovacej jednotky je pozorovateľný len pri plnom zošliapnutí plynového pedála, kedy motor aj elektromotor pracujú na plný výkon. Všetky optimalizácie hybridného pohonu mali za následok zvýšenie maximálnej rýchlosti na 187 kilometrov za hodinu. Dvojitý režim prevodovky sa však pozitívne podpísal aj pod spotrebu.

Honda CR-V e:HEV… Lepšia ako nafta?

V meste auto jazdí približne za 5,5 litra. Okresky zvládne za 6,3 litra a napokon diaľnica si vypýtal jednoznačne najviac. Počas testu sa tu priemerná spotreba pohybovala na úrovni až 8,9 litra na 100 kilometrov. Po týždni s autom som sa dostal na priemer 6,4 l/100 km, čo vzhľadom k jeho rozmerom a hmotnosti nie je zlý údaj. Navyše s 57 litrovou nádržou sa tak dostávam na teoretický dojazd až 900 kilometrov na jedno natankovanie. Takéto čísla už atakujú aj modely s naftovým motorom.

Týždeň s Honda CR-V mi opäť potvrdil to, čo si už dávnom v tichosti myslím. Autá sa stávajú čoraz lepšími a rozdiely medzi prémiovou triedou a modelmi pre bežných ľudí sa minimalizujú. CR-V je toho dokonalým príkladom. Jej konzervatívny dizajn ukrýva špičkovú techniku previazanú s komfortným podvozkom a kvalitným interiérom. Vzhľadom na rozmery auta je na mieste aj pomyselný faktor bezpečnosti. Práve ten zohráva v mnohých prípadoch kľúčovú úlohu pri kúpe SUV z pohľadu rodinných potrieb. Japonské SUV by tak malo byť v hľadáčiku každého, kto chce kvalitné auto s ekonomickou prevádzkou. Honda CR-V je v tomto meradle jedným s lídrov.

Technické údaje Honda CR-V e:HEV Advance AWD
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 706 x 1 886 x 1 684 mm
Rázvor  2 700 mm
Prevádzková hmotnosť 1 875 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 350 kg
Objem batožinového priestoru 579 / 1 643 dm³
Výkon motora 109 kW/ 148 koní pri 6 100 ot./min
Krútiaci moment motora 189 Nm pri 4 500 ot./min
Výkon elektromotora 135 kW/ 184 koní
Krútiaci moment elektromotora 335 Nm
Pohon AWD
Prevodovka automatická (CVT)
Objem nádrže 57 l
Palivo benzín
Zrýchlenie 9,4 s
Maximálna rýchlosť 187 km/h
Spotreba – test 6,4 l/100 km
Cena – test 52 740 eur

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ