Záhadné ŠPZ s písmenom H: Kto ich získa, smie páchať vážny priestupok bez pokuty
Pre niekoho ide o akési záhadné ŠPZ s označením H, iní už o nich naopak dávno vedia a chcú ich za každú cenu získať. Prinášajú totiž motoristom viacero finančných, praktických aj legislatívnych výhod.
Reč je o autách starších ako 30 rokov, ktoré sú v zachovalom a pôvodnom stave, a majitelia ich v Nemecku nechajú zapísať ako veterány. Podobne je tomu však aj v ďalších krajinách Európy. Okrem toho existuje aj kategória pre autá staršie ako 20 rokov – aj youngtimery na Slovensku môžu získať rôzne zvýhodnenia po splnení podmienok.
Záhadné ŠPZ a čo všetko prinášajú
Späť však k veteránom v Nemecku a tomu, aké výhody prinášajú. Nemci bežne platia vysoké dane za auto každý rok. Pri vozidle, ktoré má takéto na prvý pohľad záhadné ŠPZ, sa však platí len paušálna suma necelých 192 eur ročne bez ohľadu na objem motora, druh paliva či emisnú normu. Pre staré naftové či veľkoobjemové motory ide o obrovskú úsporu peňazí.
Auto so značkou H môže jazdiť do všetkých emisných zón v Nemecku, aj keď nespĺňa emisné normy. Nie je potrebná žiadna ekologická plaketa. Túto povinnosť pre bežné vozidlá môžete pokojne ignorovať. Platí to aj pre slovenské veterány, upozorňuje motoristické združenie ADAC.

Záhadné ŠPZ? Vysvetlenie je jednoduché. Veterány majú v Nemecku nárok na špeciálne EČV končiace písmenom H. Foto: ADAC
Ďalšou výhodou je lacnejšie poistenie. Nemecké poisťovne ponúkajú špeciálne balíky, ktoré sú pre motoristov spravidla lacnejšie než štandardné havarijné či povinné zmluvné poistenie. Veterány sa totiž málo používajú a bývajú lepšie udržiavané. Navyše, mnohým modelom narastie po zaradení do klubu veteránov hodnota, pretože sú tým pádom oficiálne považované za zberateľské kúsky.
Spoľahlivé jazdenky? Nie, veterány
Rok 2026 bude pre mnohých motoristov prelomovým momentom. Do kategórie oficiálnych veteránov totiž vstúpia autá, ktoré sme ešte nedávno vnímali ako moderné jazdenky. Nárok na spomenuté záhadné ŠPZ získajú všetky vozidlá prvýkrát uvedené do premávky v roku 1996. Pamätáte si ešte na éru roadsterov, robustných kombíkov aj mini áut, ktoré kedysi okupovali parkoviská pri školách a panelákoch?
Niektoré z týchto áut boli snom dnešných štyridsiatnikov, iné stáli kedysi v garáži ich rodičov. Mnohí si ich ešte pamätajú z testov novinárov v časopisoch či propagačných letákov. Nižšie uvádzame štyri príklady takýchto áut z roku 1996.

BMW Z3
1. BMW Z3: Roadster, ktorý sa stal ikonou
Keď BMW predstavilo model Z3, stal sa z neho okamžitý hit. Prvý skutočný roadster mníchovskej značky mal po dlhých rokoch všetko, čo si vodiči želali: dlhú kapotu, krátky zadok, klasický pohon zadných kolies a legendárne radové šesťvalce.
Dnes ide o jeden z najdostupnejších budúcich zberateľských modelov. Šesťvalce s objemom 2.8 a 3.0 majú veľký potenciál rastu ceny. Jednoduché štvorvalce sú stále pomerne lacné a takmer bezúdržbové. Pozor však na slabé miesta týchto áut: uchytenie zadnej nápravy, stav strechy a koróziu okolo prahov.

Ford Ka
2. Ford Ka: Drzý mestský bojovník
Ford Ka sa pri uvedení na trh stal šokom. Priniesol na trh úplne odlišný dizajn, guľaté línie a prekvapivo zábavnú jazdu. To všetko z neho dodnes robí obľúbené miniauto.
Dnes patrí medzi ohrozené druhy, pretože väčšinu pôvodných kusov zničila korózia. Nájsť model Ka z roku 1996 v slušnom stave už dnes predstavuje malý zázrak. A práve preto má toto auto veľký zberateľský potenciál. Medzi najčastejšie neduhy patrí korózia prahov a podbehov, opotrebované silentbloky či problematické brzdové hadičky.

Audi A3
3. Audi A3 8L: Prvý „prémiový“ kompakt
Rok 1996 znamenal zrod modelu Audi A3. Prvá generácia 8L ukázala, že malé auto môže pôsobiť prémiovo. Pevná karoséria, kvalitné materiály, jednoduchá technika z Golfu IV a legendárny motor 1.8T. Ide o kombináciu, ktorá starne veľmi pomaly.
Dnes sa dá nájsť za pár tisíc eur, no práve to z neho môže urobiť ideálneho kandidáta na lacný vstup do sveta budúcich veteránov. O 10 rokov už budú udržiavané kusy raritou.

Citroën Saxo
4. Citroën Saxo: Malá športová legenda
Saxo patrilo k tým autám, ktoré ste kedysi vídali na každom sídlisku. Ľahké, obratné a nenáročné. Motory 1.0 až 1.4 boli síce slabé, ale nezničiteľné. Skutočnou legendou sa stal model Saxo VTS, drobná francúzska raketa, ktorá prekvapila aj väčšie športové autá.
Dnes je problém nájsť ho v pôvodnom stave. Verzia VTS bola často búraná, s tuningom alebo používaná na preteky. Zachovalým originálam už teraz rastie hodnota a rok 2026 ju ešte zvýši.
Trh veteránov sa postupne mení. Motoristi kupujú autá, ktoré poznajú zo svojho detstva a práve to sú modely z 90. rokov. Roadstery, malé športové vozidlá, prvé prémiové hatchbacky či odvážne mini autá majú skutočný emočný náboj. Súhlasíte?



















