Vlastníte auto staršie ako 20 rokov? Môžete získať rôzne výhody, musíte však splniť určité podmienky.

Od budúceho roka budú mať staršie autá ďalšie výhody. Musia byť však splnené vopred definované pozmienky.

Mení sa spôsob posudzovania ich stavu a klasifikácie.
Taktiež sa zavádza stabilná výška registračného poplatku.
Vydané Text: 

Novela zákona prinášajúcu revíziu registračných poplatkov pred časom spôsobila v odbornej verejnosti nemalý rozruch. Nový prepočet výšky registračných poplatkov totiž vo svojom pôvodnom znení nemyslel na staršie autá a výšku daného poplatku paradoxne zvyšoval. Avšak napokon došlo k schváleniu iného návrhu a registračný poplatok sa tak zmenil do súčasnej podoby. Napriek tomu sa však v parlamente našla zhoda na dodatočných výhodách, ktoré sa vás týkajú ak máte auto staršie ako 20 rokov.

Dobré správy pre autá staršie ako 20 rokov

Parlament totiž na svojej schôdzi 28. júna 2023 schválil novelu zákona, ktorá určite poteší predovšetkým majiteľov starších vozidiel. Návrh do pléna predložila skupina poslancov okolo Petry Krištúfkovej, Adriany Pčolinskej, Zuzany Šebovej, Miloša Svrčeka a Ľuboša Krajčíra (všetci za Sme rodina). Mení sa ním zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tešiť sa môžu predovšetkým vodiči, ktorých auto je staršie ako 20 rokov a zároveň mladšie ako 30 rokov.

Takéto auto bude po novom označované ako mladšie historické vozidlo. Ich majiteľom to do budúcna prináša rôzne výhody, ako napríklad možnosť následného jednoduchšieho prepisu na tzv. historické vozidlo. Okrem toho majitelia týchto áut dostanú aj oficiálny preukaz, ktorý vydá príslušný orgán Medzinárodnej organizácie historických vozidiel FIVA.

Holandská metóda otvárania dverí by sa mohla stať povinnou. Pokuty za nebezpečné otvorenie dverí ale máme už dnes.

Nebude to také jednoduché

Aby vaše auto nadobudlo status youngtimera, potrebujete splniť niekoľko pravidiel. Ako prevenciu pred zaplavením trhu rôznymi vrakmi alebo špeciálne upravenými či poškodenými autami v tomto veku, totiž novela zákona zavádza presnú definíciu toho, ako má auto vyzerať. V prvom rade je dôležité, aby bol vek auta viac ako 20 rokov, no zároveň menej než 30 rokov. Následne je kľúčové, aby sa dané vozidlo už ako typ nevyrábalo. Dané auto musí mať dokonalý technický stav, čo špecifikuje aj samotný predkladaný dokument.

Konkrétne sa v ňom uvádza: „(Vozidlo – pozn. redakcie) je historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a neprešlo žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí.“ Následne musí byť auto používané len vo voľnom čase a samozrejme aj prihlásené v evidencii vozidiel. Po dosiahnutí veku 30 rokov môže majiteľ auta automaticky požiadať o vydanie preukazu historického vozidla podľa príslušného znenia zákona.

Zvýhodnený registračný poplatok

Posledným dôležitým bodom samotnej novely zákona je podľa TASR aj zavedenie jednotnej výšky registračných poplatkov. Výška poplatku je pre youngtimery, teda autá staršie ako 20 rokov stanovená na 33 eur. Účinnosť danej novely sa schválením pozmeňujúcich návrhov presunula na 1. januára 2024. Dobrou správou je aj to, že predkladaná novela zákona nemá žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy.

Je v poriadku obchádzať zápchu cez vedľajšie uličky? Pohľady zákona, praxe a etiky





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.