Prvá jazda s elektrickým SUV

PRVÝ TEST BMW iX2 xDrive30: Zvonka kontroverzný, vnútri moderný luxus

Verte či nie, toto je naozaj BMW. Pohľad na zadné partie vyvoláva v ľuďoch úžas, niekedy pozitívny, inokedy zo sklamania.

Dizajn je však vecou vkusu, pozrime sa teda na to dôležitejšie.
BMW iX2 xDrive30 (2024)
Vydané  Text: 

Ak máte radi výrazné autá, nové BMW X2 vás nepochybne potešilo. Vo verzii iX2 nemá hrdlo nádrže s palivom, ale elektrický konektor, prostredníctvom ktorého sa nabíja jeho trakčný akumulátor. Jazdí iba na elektrinu, avšak nemožno hovoriť o sterilnosti či nude za volantom.

Zatiaľ čo verzie X2 so spaľovacím pohonom sa na Slovensku predávajú od 43 860 €, verzia iX2 s elektrickým pohonom začína na 47 760 € (verzia eDrive20 150 kW).

Nehľadiac na parametre pohonu a výbavu je to finančný rozdiel iba 3 900 €.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Dostávame sa tak do doby, kedy sú autá s benzínovým a naftovým pohonom tak drahé, že sa vyrovnajú aj cene elektromobilu – alebo opačne? Že elektromobily tak zlacneli, že stoja skoro toľko, čo klasické autá? Pravda je skôr niekde uprostred, pretože zvyšovanie cien automobilov a zlacňovanie elektromobilov je trend.

Našu prvú skúsenosť s novým elektrickým BMW iX2 xDrive30 hodnotíme priaznivo. Ocenili sme jazdné vlastnosti s dôrazom na športový charakter, stabilitu vozidla, asistenčné systémy aj celkový dojem z interiéru, ale aj veľký batožinový priestor za druhým radom sedadiel 525 litrov.

Tento motorický variant sa u nás predáva od 55 360 €. Za tieto peniaze dostanete pohon všetkých štyroch kolies s max. výkonom 230 kW (313 k), trakčný akumulátor s brutto kapacitou 66,5 kWh (64,8 kWh netto), ktorý vďaka kombinovanej spotrebe elektrickej energie 17,7 − 16,3 kWh/ 100 km avizuje dojazd 449 − 417 km.

BMW iX2 xDrive30 disponuje skvelou dynamikou, pohon sa prejavuje extrémne pružne bez ohľadu na rýchlosť. Z nuly na rýchlosť 100 km/h akceleruje už za 5,6 sekundy, čo je signifikantne menej ako v prípade základnej verzie s pohonom jednej nápravy a nižším výkonom – verzia eDrive20 150 kW akceleruje za 8,6 sekundy. Aj to ale stále nadpriemer. Dodajme, že uvádzaný výkon 230 kW je maximálny, nominálny je však 225 kW. Tých 230 je k dispozícii v režime dočasného zvýšenia výkonu pri prudkej akcelerácii, a to nanajvýš na 10 sekúnd.

Vplyv jazdných režimov na prejav pohonu je obrovský. Komfortné nastavenie spraví z SUV-kupé vskutku komfortné auto na dlhé cesty, zatiaľ čo športové nastavenie dáva možnosť na vlastnej koži pocítiť brutálnu silu elektrických motorov, pričom sa automobil účinne vyhýba príliš veľkému nakláňaniu karosérie aj prenosu vibrácií a nárazov do volantu. Riadenie je pritom komunikatívne, zábavné a posed si vie vodič nastaviť vskutku precízne.

Tento elektromobil od BMW sa nabíja maximálnym výkonom 130 kW, čo znamená, že batériu s využiteľnou kapacitou 64,8 kWh môžete mať plne nabitú už za pol hodinku nabíjania. V praxi to bude obyčajne dlhšie, pretože nepochybne budete nabíjať na menej výkonných nabíjacích staniciach. V prípade nabíjania striedavým prúdom je k dispozícii palubný nabíjačka s výkonom 11 kW.

Na prvé jazdy po slovenských cestách sme prevzali verziu v nápadnom červenom laku karosérie Fire Red metallic za 972 € s nádherným bielo-sivým interiérom Veganza perforated Atlas Grey/Smoke White za 982 €.

Áno, je to celkom solídna suma, ale toto nie je Hyundai či Škoda. Luxus v podaní BMW je pravý, autentický a každý, kto do interiéru nasadne, bude ako unesený.

Nová koncepcia interiéru, ktorú BMW používa naprieč celým modelovým spektrom, až na niekoľko výnimiek preferuje dotykové a hlasové ovládanie infotainmentu. Niekomu to vyhovuje, inému prekáža, pravdou však je, že riešenie od BMW pôsobí mierne chaoticky a vyžaduje si priveľa pozornosti.

Ponuka aplikácií ako na tablete je príliš pestrá, nehovoriac o samotnej grafike infotainmentu. Opäť však ide o vkus a platí, že po týždni už bude vodič perfektne poznať vlastnosti tohto systému a bude presne vedieť, kde hľadať ktoré funkcie.

Keď si zadovážite BMW iX2, zaručene budete centrom pozornosti svojho okolia, a to bez ohľadu na farbu karosérie. Nepochybne k tomu efektu prispieva aj podsvietená maska chladiča IconicGlow, ktorá je však k dispozícii len ako súčasť balíka výbavy za 4 031 €. K dispozícii sú aj ďalšie doplnky spestrujúce vonkajší vzhľad vozidla, ako športové prvky M, aj tie získate v rámci príplatkových balíkov.

Pri konfigurácii svojho ideálneho BMW iX2 zistíte, že výrobca ponúka obrovské množstvo príplatkových položiek. Poteší preto, že adaptívny podvozok je už v cene, rovnako ako úchvatná akustická kulisa pohonu BMW IconicSound Electric. Niektorí tvrdia, že dizajn zvuku pohonu je nápadne otravný, mne osobne sa zasa nesmierne páči. Zvlášť v jazdnom režime Expresívny, kedy namiesto tradičného zvuku elektrického motora počuť akýsi orchester reagujúci na akceleráciu, spomaľovanie, brzdenie a aktuálnu záťaž pohonu.

BMW ponúka tri balíky asistenčných systémov: Driving Assistant za 620 €, Driving Assistant Plus za 827 € a Driving Assistant Professional za 2 047 €. Domnievam sa, že väčšina zákazníkov bude preferovať tento najvyspelejší balíček za dvetisíc eur, pretože v ňom nájde všetko, od bezpečného parkovania po samočinné preraďovanie sa na diaľnici z pruhu do pruhu po zapnutí smerovky.

BMW iX2 nie je samojazdiace auto, ale ako sme mali možnosť otestovať funkčnosť adaptívneho tempomatu, udržiavania v strede jazdného pruhu a automatického preraďovania sa, hodnotíme, že k tej autonómii nemá veľmi ďaleko. Zodpovednosť je tak naďalej v rukách vodiča.

Technické údaje BMW iX2 xDrive30 (2024)

  • Rozmery (dĺžka / šírka / výška): 4 554 mm / 1 845 mm / 1 560 mm
  • Šírka vrátane zrkadiel (vodič / spolujazdec): 2 104 mm (1 055 mm / 1 049 mm)
  • Rázvor: 2 692 mm
  • Priemer otáčania: 11,9 m
  • Objem batožinového priestoru: 525 – 1400 dm3
  • Pohotovostná hmotnosť: 2 095 kg
  • Celková hmotnosť: 2 605 kg
  • Povolené zaťaženie nápravy prednej/zadnej: 1215 kg / 1435 kg
  • Nosnosť: 585 kg
  • Max. zaťaženie prívesu, brzdený 12% / Maximálne zaťaženie ťažného zariadenia: 1200 kg / 80 kg
  • Hmotnosť prívesu (nebrzdeného): štandardne 750 kg
  • Systémový výkon pohonu: 230 kW (313 k)
  • Pohon všetkých kolies xDrive
  • Palivo: elektrina
  • Kombinovaná spotreba energie: 17 kWh/ 100 km
  • Emisie CO2 (kombinované): 0 g/km
  • Elektrický dojazd (kombinovaný): 431 km
  • Kapacita batérie (celková/využiteľná): 66,5 kWh / 64,8 kWh
  • Max. nabíjací výkon AC: 11 kW
  • Čas nabíjania (AC, 0-100% SOC) 6.5 h
  • Max. nabíjací výkon DC: 130 kW
  • Čas nabíjania (DC, 10-80%): 29 min
  • Maximálna rýchlosť: 180 km/h
  • Zrýchlenie (0-100 km/h): 5,6 s




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.