TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon

Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.

Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €.
V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.
Vydané  Text: 

Nie je tajomstvom, že životnosť modelu 5008 sa pomaly blíži ku koncu. Po ľahkom oživení z roku 2020 a nedávnom predstavení úplne novej generácie modelu 3008 (menší brat) je príchod nástupcu prakticky na spadnutie. Otázkou zostáva, či aktuálny model predstavuje aj po viac než siedmich rokoch na trhu stále atraktívnu voľbu pre rodinne založených motoristov.

PÁČI SA AJ MACRONOVI

Modely 3008 a 5008 patrili k prvým zástupcom nového dizajnového smeru značky Peugeot. Dobrou správou je, že ani po rokoch nás vzhľad týchto modelov neunavil a stále pôsobia „fresh“ dojmom. Prekvapivo podarená je aj samotná faceliftovaná predná maska s modernejším usporiadaním denného svietenia a uhladenejším nárazníkom. Dvojfarebná karoséria a elegantné chrómové doplnky ozvláštňujú praktickú karosériu a Peugeotu 5008 sa skutočne podarilo zbaviť sa imidžu rodinného MPV.

Tvar Peugeotu 5008 zaujal aj francúzskeho prezidenta, Emmanuela Macrona, ktorý upravenú verziu tohto modelu pravidelne využíva pri najrôznejších štátnických príležitostiach.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

KOZMICKÁ LOĎ

Palubná doska v interiéri Peugeotu 5008 má blízko k umeleckému dielu. V čase predstavenia vyčnieval nad bežnú konkurenciu svojou originalitou, materiálmi aj kvalitou spracovania. Nepochybne ide o príjemné miesto, kde bude vodič s radosťou tráviť svoj čas.

 

Na prístrojovej doske sa nachádzajú dve konfigurovateľné obrazovky, jedna pre prístroje vodiča a druhá pre navigáciu a zábavu. Napriek faceliftu využívajú staršiu grafiku bez 3D i-Cockpitu. Systém multimediálneho systému rozhodne nenadchne rôznymi podsekciami nastavení a ťažkopádnou logikou. Starší dátum výroby odhaľuje výhradne káblový spôsob prepojenia s mobilným telefónom a miniatúrne zobrazenie zrkadlenia obrazovky Android Auta a Apple Carplay. Prítomnosti bezdrôtovej plochy pre dobíjanie mobilného telefónu v prípade, keď na zrkadlenie musíte využívať výhradne káblové spojenie, nerozumieme. Zároveň ostatné odkladacie priestory sú príliš malé na odloženie mobilného telefónu tak, aby kábel nezasahoval do priestoru.

Jednou z vtedajších „inovácií“ bola absencia samostatného panelu klimatizácie a presunutie ovládania do multimediálneho displeja. Ak ste väčšinu času spokojní s jediným nastavením teploty a intenzity prúdenia vzduchu, tak vás spôsob ovládania pravdepodobne trápiť nebude. Ostatní budú odkázaní na skratkové tlačidlo, ktoré vymení obsah navigácie za nastavenie ventilácie. Tento proces komplikuje aj samotný systém, ktorý nepatrí k najrýchlejším ani najintuitívnejším na trhu. Aspoň tlačidlá vyhrievania sedadiel sú fyzicky dostupné priamo na stredovom paneli.

 

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

NEVYUŽITÝ POTENCIÁL

Peugeot 5008 rozhodne nie je malé auto. Vonkajšie rozmery sa však v plnej miere neodrážajú vnútri. Masívna palubná doska obklopuje vodiča aj spolujazdca, čím sa stráca očakávaný pocit vzdušnosti. Sedí sa vysoko, a to aj v najnižšej polohe sedadla vodiča. Vyšší ľudia budú spočiatku zápasiť s neštandardnou polohou za volantom, ktorej sa nakoniec budú musieť prispôsobiť.

Druhý rad sedadiel bol očividne stavaný pre tri detské sedačky. Zadná lavica je delená na tri samostatné časti, individuálne posuvné a sklopné. Dospelákom  však nevyhovuje ich tvar ani komfort. To je škoda, pretože priestoru v pozdĺžnom aj priečnom smere je dostatok. Poteší tiež samostatné ovládanie ventilácie a možnosti nabíjania externých zariadení.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Vyslovene núdzový je tretí rad sedadiel. Krkolomné nastupovanie a minimálny životný priestor skutočne nepredstavuje náhradu za veľké francúzske MPV predchádzajúcich dekád. Tento priestor bude vyhradený pre deti, ktoré už nepotrebujú detskú sedačku (netušíme, ako by ste ju tam fyzicky umiestnili) a zároveň budú nižšie než 170 cm. Pochvalu si zaslúži aspoň systém vyklápania a manipulácie s tretím radom – príprava je otázkou niekoľkých sekúnd a zvládnete ju priamo z batožinového priestoru.

V sedemmiestnej konfigurácii zostáva už len minimum priestoru pre batožinu a celú rodinu Peugeot nezbalí. Rozdiel vo využiteľnom priestore pri štandardnom a sedemmiestnom usporiadaní je ohromný.

HYBRIDNÝ POHON 

Mild-hybrid zásadne presahuje elektrické schopnosti konkurencie v danej kategórii. Zatiaľ čo VAG využíva 48 V techniku pre rýchle zopnutie štart-stopu, plachtenie a malý výkonnostný doping pri rozbiehaní sa, Peugeot sa správa takmer ako plnohodnotný hybrid od Toyoty.

Vyslovene sympatická je samotná logika pohonu. Pri státí na semaforoch a spomaľovaní sa do činnosti zapája vždy elektrická sústava. Rozbehy sú sprevádzané spaľovacím motorom a o následné udržiavanie ustálenej rýchlosti sa ďalej postará samotný elektromotor.  To znamená, že v meste dokážete odjazdiť skutočne veľkú porciu elektrických kilometrov, čo potvrdzuje aj palubný počítač. Pri troche snahy dokážete 50 % času využívať výhradne elektrickú sústavu. Jediné, čo nám v meste chýbalo, bola možnosť nastavenia stupňa rekuperácie.

Nová architektúra trojvalca 1.2 PureTech s výkonom 100 kW (136 k) prispôsobeného pre prácu s elektrickou výzbrojou – 21 kW (28 k) elektromotorom – využíva Millerov cyklus pre zvýšenie tepelnej účinnosti spaľovania, turbodúchadlo s variabilnou geometriou a dvojspojkovú šesťstupňovú prevodovku.

Reálna spotreba v teste sa pohybovala od 5,5 l/100 km v meste do 7,5 l/100 km na diaľnici. Vzhľadom na veľkosť a zaťaženie vozidla ide o skutočne skvelé hodnoty. Dojazd na nádrž tak dosahoval viac než 700 kilometrov.

PODVOZOK A JAZDA

Pochopiteľne, Peugeot 5008 strácal dych najmä na diaľnici vo vyšších rýchlostiach, kde musíte rátať s horším pružným zrýchlením. V meste nás viac trápila plynulosť pohonu – neustále šklbanie a trhanie pri rozbehoch a prepínaní medzí elektrickým a spaľovacím motorom. Plynulá jazda vyžaduje najjemnejšie zaobchádzanie s akcelerátorom a akési predvídanie, čo sa pohon chystá urobiť – uvoľniť pedál pred zmenou režimu a pod.

Veľkému rodinnému autu navyše chýbal pokoj a typická francúzska plavnosť na slovenských cestách, akú by sme od Peugeotu očakávali. Podvozok a celá karoséria mala problém nájsť si komfortnú zónu, čoho výsledkom boli neustále pohyby a natriasanie aj na najmenších nerovnostiach. Veríme, že zlepšenie by nastalo po zaťažení zadnej nápravy, ktorá bola dimenzovaná na vyššiu obsadenosť.

Napriek rozmerom nepôsobí Peugeot 5008 ťažkopádnym dojmom. Malý volant a pomer riadenia je nastavený tak, že bez väčšej námahy zaparkujete aj v tesných priestoroch. V kombinácii s nízkou hmotnosťou môžete ľahko zabudnúť na skutočnú veľkosť auta. A to je dobre.

VERDIKT

Peugeot 5008 starne pomaly. Aj po rokoch dokáže zaujať nevšedným dizajnom a kvalitným interiérom. Nová hybridná pohonná sústava prekvapuje účinnosťou využívania elektrického pohonu aj nízkou spotrebou paliva v reálnej premávke. Kostrbatá zmena režimov a nepohodlný podvozok však dokážu narušiť imidž pohodlného rodinného auta, ako aj nedokonalé využitie vnútorného priestoru. Druhý a tretí rad bol navrhnutý pre deti, nie dospelých.





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Nová generácia je už na Slovensku

PRVÝ TEST MINI Countryman 2024: Je z neho celkom veľké auto s dôrazom na kvalitu interiéru

  • Nová generácia MINI Countryman prekonala nevšedne veľký generačný skok. Z MINI sa stáva líder na mieru ušitých štýlových infotainmentov.

     Priestorovo je naozaj veľkorysý, spoza volantu máte dojem šoférovania stredne veľkého SUV. Pohon na nás zapôsobil ako nie celkom kultivovaný, čo je však v prípade MINI žiadaná vlastnosť.
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.
  • Dlhodobý test, 3. časť

    BOLO NÁM VEĽKÝM POTEŠENÍM! Záver dlhodobého testu Honda ZR-V e:HEV o jazdných vlastnostiach

  • Honda ZR-V je crossover, ktorý si veľmi rýchlo získal naše sympatie. Každý o ňom hovorí ako o ideálnom aute, pokiaľ ide o rozmery, proporcie a estetiku. A kto sa posadil za volant, tomu učarovala ešte ďalšia vec: jazdné vlastnosti a nenápadná, no vyspelá technika pohonu.

     V poslednej časti nášho dlhodobého testu Hondy ZR-V sa veujeme jej hybridnému pohonu a skúsenostiam spoza volantu. Prečítajte aj prvú a druhú časť dlhodobého nášho dlhodobého testu.