Skúsenosti s dostupným malým SUV

Test SsangYong Tivoli 1.5 GDI-Turbo: (Pridaná) hodnota za peniaze

Lacný a praktický crossover, ktorého interiér poteší hodnotným vyhotovením a podvozok vskutku príjemným naladením.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
Vydané  Text: 

Ak hľadáte nové auto a preferujete SUV, máte na výber z veľkého množstva modelov a verzií. Každá automobilka dnes ponúka svoje SUV rôznych veľkostí a vyznať sa v nich je náročné aj pre skúsených.

Nový SsangYong Tivoli sa zaraďuje k tým menším modelom na trhu, pritom však ponúka aj väčší variant Grand.

Krátke Tivoli je menšie o signifikantných 25 centimetrov a 297 litrov batožinového priestoru. Lenže je lacnejšie o 1 800 €, čo je v cenovej relácii pod 18-tisíc eur dosť silný argument na kompromis.

Predtým, ako spravíte definitívne rozhodnutie, pozrite si sumár pozitívnych vlastností, ktoré krátke Tivoli ponúka, pretože je toho naozaj dosť a ľahko dospejete k názoru, že práve toto je vaše ideálne nové auto. Zvonka je model Tivoli typický SsangYong – nápadný, ale esteticky vyvážený a moderne vyzerajúci crossover.

Neordinárne detaily vpredu, ako chýbajúce logo výrobcu, trojica prvkov na hrane prednej kapoty a nízko posadená vrchná hrana masky chladiča, môžu dokonca vzbudzovať dojem, že ide o drahý elektromobil s vyšším podvozkom.

V skutočnosti toto cenovo dostupné Tivoli poháňa preplňovaný benzínový motor a svetlá výška dosahuje až 178 mm, čím sa celé vozidlo dvíha do výšky 1 621 mm.

Takto vysoký podvozok má zmysel, ešte si o ňom povieme viac.

Sebavedomý postoj vzniká kombináciou vysokého podvozka, krátkych previsov a rozchodu kolies 1 555 mm

Inzercia

Inzercia

DOBRÝ ZÁKLAD

Zatiaľ čo základná verzia stojí na 16” oceľových diskoch, krásne 18” čierne disky a červeno-čierne akcenty na karosérii sú príznačné pre paket SPORT, ktorý dostanete za bagateľ – 1 690 €. Spolu s ním vylepšíte interiér o 8” dotykový infotainment s Android Auto a Apple CarPlay, vyhrievanie volantu a predných sedadiel a bezpečnosť o cúvaciu kameru a zadné senzory.

Paket STYLE+ sa od SPORT líši cenou (mínus 390 €) a kolesami, v STYLE+ sú 16” hliníkové disky s komfortnými pneumatikami 205/65. Program paketov SsangYong vymyslel tak, aby motivoval ku kúpe, a tak si k základnému Tivoli radi priplatíte veľmi rozumné čiastky. Hlavné pakety STYLE+ a SPORT sa dopĺňajú o TECH a LED.

V balíku TECH dostanete 10,25” HD LCD prístrojovú dosku, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, LED paket dopraje vozidlu aj kompletné LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Nie je to aktívne clonenie, ale prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel funguje spoľahlivo a svetelný výkon je dostatočný. Keď skombinujete pakety SPORT, TECH a LED, cena vozidla sa navýši o 3 570 €.

Klasický interiér obsahuje moderné prvky, ako dva veľké displeje a ovládač klimatizácie so senzorovými tlačidlami. Materiály pôsobia na dotyk príjemne a kvalitne, hoci zopár delikátnych plôch v Tivoli nájdete.

Digitálny prístrojový panel má viac typov zobrazenia a je prehľadný, chýba snáď len zobrazenie mapy s navigáciou

Tivoli pritom už v základe ponúka benzínový štvorvalec s výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 260 až 280 Nm, ktorý umožňuje kombinovať s rôznymi pohonmi. Na výber máte 6-stupňovú manuálnu aj 6-stupňovú automatickú prevodovku (+ 1 490 €), pričom SsangYong má v rukách aj eso: dostupnosť pohonu 4 × 4 s uzamykaním. Verzia s pohonom všetkých kolies má viacprvkovú zadnú nápravu, zatiaľ čo pri prednom pohone si pohodlne vystačí s torznou tyčou.

Pri pohone všetkých kolies nachádza uplatnenie vysoká svetlá výška podvozka, ktorá umožňuje pomerne malému crossoveru prekonávať cesty, ktoré sú pre bežné mestské SUV príliš veľkou výzvou. Predný nájazdový uhol je 17,5°, zadný až 27,5° – je to vďaka krátkemu zadnému previsu iba 745 mm, ktorý vznikol práve vďaka kompromisu v batožinovom priestore.

K úžitkovému potenciálu prispievajú aj strešné lyžiny a možnosť ťahať príves do hmotnosti 1 000 kg.

Decentné detaily upozorňujú na športový paket, ktorý nemá vplyv na jazdné vlastnosti – respektíve až na kolesá, ktoré sú 18“ namiesto štandardných 16“

JE TIVOLI DOBRÉ AUTO?

Stručná odpoveď znie áno. Poďme však na poznatky z nášho testu.

Názov paketu SPORT evokuje lepšie jazdné výkony, v skutočnosti ale ide o rovnaký pohon ako v základnej verzii.

Na jazdné vlastnosti priamo vplýva výber manuálnej, alebo automatickej prevodovky a pohonu prednej, alebo oboch náprav. V nami testovanej verzii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou Aisin sme ocenili pokojný prejav motora a jeho schopnosť postarať sa o príjemnú jazdu bez prekvapení a výpadkov dodávky hnacej sily.

Riadenie by azda mohlo byť o niečo tuhšie a podvozok menej komunikatívny, pretože je takto v miernom nesúlade. Neprikladáme však tomu príliš vysokú dôležitosť, pretože počas väčšiny času je podvozok naladený skôr príjemne, filtruje nerovnosti vozovky. Až pri akčnom jazdnom štýle budete pozorovať nakláňanie a karosérie a akoby nepokojný prejav podvozka, ktorý však nemá vplyv na pocit vysokej kontroly nad vozidlom.

Verzia s manuálnou prevodovkou ponúka už v sérii režimy posilňovača riadenia Normal, Sport a Comfort. Automatická prevodovka má skôr rozvážnejšie reakcie, no umožňuje manuálne preraďovanie (podradenie k sebe) – to poteší vodičov zvyknutých na manuálnu prevodovku, ktorí chcú mať motor auta ešte vždy pod kontrolou.

Priestorové pomery v Tivoli sú primerané proporciám vozidla. Vodič a spolujazdec sa budú cítiť pohodlne, hoci sa občas stretnú lakťami, zadné sedadlá sú dosť široké pre usadenie dvoch dospelých, alebo troch detí.

Štvorčlenná rodina s deťmi bez kočíka je ideál, vyšší posed navyše uľaví chrbtici pri nakladaní detí do sedačiek, aj pri vystupovaní spoza volantu.

SsangYong Tivoli predstavuje v krátkej verzii nevšedne atraktívnu ponuku nielen pre nízke ceny, ale aj pre ponúkanú hodnotu. Ak stojíte pred rozhodnutím o výbere nového auta, určite by ste mali zamieriť do showroomu značky SsangYong a vyskúšať si Tivoli na vlastnej koži.

Technické údaje SSANGYONG TIVOLI 1.5 GDI-TURBO

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 497 cm3
  • Výkon 120 kW (163 k) pri 5 000 ot./min.
  • Krútiaci moment 280 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná tyč.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
  • Pneu. 205/65 R18.
  • Batožinový priestor 423/– dm³
  • Rozmery: 4 225× 1 810× 1 621 mm, rázvor 2 600 mm,
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 318/1 820 kg,
  • Objem nádrže 50 l.
  • Najvyššia rýchlosť 181 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h neuvedené
  • Spotreba (WLTP) 7,0 l/100 km
  • Emisie CO2 161 g/km
  • Cena/testované auto 17 790/23 240 €
  • Konkurenti: Opel Mokka, Škoda Kamiq, MG ZS




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »