„Z hľadiska agility je Megane kráľ“

Test dynamiky elektrického Renault Megane E-Tech: Nech je zábava!

Pre mnohých má elektrické vozidlo status obyčajného presúvadla bez emócií. Renault sa však tomu svojmu pokúsil vdýchnuť dušu a spraviť z neho skutočne šoférske auto.

Niektoré metódy, ako to dosiahnuť, priam vyrážajú dych.
Vydané  Text: 

Vraciame sa k nášmu dlhodobému testu Renault Megane E-Tech 100% Elektrický. Najprv som chcel pozbierať všetky poznatky a až potom písať, keď budem mať definitívne utvorený názor.

Elektrický Renault Megane som mal v garáži až 6 mesiacov a za ten čas si dovolím tvrdiť, že ho poznám ako svoje topánky.

A kým bežného spotrebiteľa zaujme aj na pomery elektromobilov mimoriadne nízka spotreba (v meste počas letných mesiacov pokojne aj pod 13 kWh/100 km), mňa zaujal ešte jeden aspekt: Megane je zábavné šoférske auto.

Nemohli si pomôcť

Už som spomínal, že na tomto projekte pracovali vývojoví inžinieri z oddelenia Renault Sport či Alpine. Napriek tomu, že zadanie isto znelo vyrobiť pekný, šikovný a príjemný elektromobil, potajomky mu vnukli vlastnosti, ktoré znamenajú dobrý šoférsky zážitok a zábavu za volantom.

Napríklad riadenie má veľmi rýchly prevod a Megane E-Tech vďaka nemu pôsobí ako motokára. Podvozkoví inžinieri sa zároveň postarali o veľmi malé náklony karosérie, čomu pomáha aj tradične nízke ťažisko vďaka batérii v podlahe. To majú všetci konkurenti. Nie všade je však batéria hrubá iba 11 cm.

Inzercia


Preto v niektorých elektrických autách sedíte ako v autobuse a v Megane E-Tech, naopak, pekne nízko. Spojenie s autom je na úplne inej úrovni.

Aj hmotnosť Renaultu je niekoľko sto kilogramov pod konkurenciou, takže z hľadiska agility je Megane kráľ. Medzi kužeľmi sa aj na ekologických pneumatikách zvŕtal neskutočne šikovne, pritom podvozok je veľmi pohodlný. Mimochodom, systém ESP sa dá deaktivovať. Ďalší drobný signál, že toto auto vyvíjali veľkí chlapci.

Harmónia

Dostať z elektromobilu dychberúce dynamické parametre nie je až taký problém. Väčší problém predstavuje zabezpečiť, aby sa dobre ovládal. Základom je dobrý pocit v brzdách, kde práve väčšina elektromobilov žalostne zlyháva.

Prepojenie rekuperačného brzdenia, kde brzdí iba elektromotor a dobíja batériu, a skutočného brzdenia pomocou bŕzd, je veľmi ťažké zladiť tak, aby šofér vždy vedel, čo má od brzdenia očakávať. A práve tu Megane exceluje.

Pocit v brzdovom pedáli je absolútne prirodzený, brzdná sila je lineárna a pedál nemusíte stláčať viac, čím viac sa približujete k zastaveniu a nemusíte rozmýšľať, ako máte nabitú batériu a či bude auto brzdiť tak, ako čakáte. Príde vám hlúpe, že o tom píšem? Ak by s tým väčšina elektromobilov nemala problém a nevystrašila ma aspoň raz pri dobrzďovaní do kolóny, tak by ste tie tieto riadky nečítali. Taká elementárna vec, a práve Renault ju zvláda ako prvý skutočne dobre.

Fascinujúci je systém manuálnej rekuperácie. Ovláda sa páčkami pod volantom, kde sú k dispozícii 4 stupne „brzdenia motorom“ – od plachtenia až po celkom výrazné brzdenie. Aby sa vodič vedel vždy na brzdy spoľahnúť, v Renaulte vymysleli systém, kde prepájajú konkrétny tlak na brzdový pedál so skutočným spomalením.

Spôsob spomalenia si vyberie auto samé, vás to nemusí vôbec zaujímať. Preto ako napríklad máte plne nabitú batériu (vtedy nie je možné rekuperovať dostatok energie na výraznejšie brzdenie) a páčkami si zvolíte maximálnu rekuperáciu, auto bude brzdiť fyzickými brzdami (vetrané kotúče vpredu aj vzadu) presne tak, ako by brzdilo pri maximálnej rekuperácii. Dobré, nie?

Ešte lepšie je, že zvýšení úrovne rekuperácie páčkou pod volanom vám o kúsok klesne brzdový pedál. Tým sa dostane do zóny, kde je trochu tuhší a kde jeho stlačenie opäť zodpovedá rovnakému spomaleniu, ako keby ste mali rekuperáciu vypnutú a stlačili pedál na rovnakú úroveň. Fascinujúce! A absolútne nikto iný to takto nemá. Rekuperácia sa vám teda nebije s brzdením a vy pri používaní brzdového pedálu vôbec nemusíte rozmýšľať. Veď by ste ani nemali!

Trakcia?

Pri výkone 160 kW (220 k) a vysokom krútiacom momente je otázka, ako si tu poradia predné kolesá. Na rozdiel od mnohých konkurentov si v Renaulte zvolili predný náhon. Hlavným dôvodom bola pre inžinierom účinnejšia a bezpečnejšia rekuperácia.

Musím povedať, že na suchom povrchu trakcia nie je problém. Je pravda, že plynový pedál by ste nemali používať „digitálne“ a naučiť sa pridávať pozvoľna.

Ale v komfortnom režime to auto spraví za vás. Obmedzenú trakciu som najviac cítil, keď teploty klesli a auto bolo ešte stále na letných pneumatikách. Vtedy sa trakčná kontrola zapotí a Megane zrýchľuje opatrnejšie. Pri bežnom jazdení to však nie je nič, čo by ma často obmedzovalo.

V ďalšej (poslednej) časti si zhrnieme všetko, čo na aute fungovalo, čo nie a bez čoho by som už žiadne elektrické auto nechcel.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE Renault Megane E-Tech 100 % Electric

  • Motor Elektrický s cudzím budením
  • Výkon 160 kW (220 k)
  • Krútiaci moment 300 Nm
  • Pohon a podvozok: Automatická prevodovka (jeden priamy prevod), pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 215/45 R20.
  • Batožinový priestor 389/- dm³
  • Rozmery: 4 200 × 1 768 × 1 505 mm, rázvor 2 685 mm
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 711/2 233 kg,
  • Využiteľná kapacita batérie 60 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 160 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,5 s
  • Spotreba (WLTP) 16,1
  • Dojazd (WLTP) 450 km
  • Čas nabíjania 0 – 100 % (DC) 1h 15min (@130 kW max.)
  • Cena/testované auto 44 800 €/48 950 €
  • Konkurenti: VW ID.3, MG4, DS3 e-tense

PLUSY:

+ Nízka spotreba,
+ Vysoký výkon
+ Jazdné vlastnosti
+ Skvelý infotainment
+ Manévrovateľnosť
+ Rýchle nabíjanie
+ Krásny dizajn
+ Pohodlný podvozok
+ Odkladacie priestory
+ Ergonómia ovládania
+ Skvelé brzdy

MÍNUSY:

– Trakcia v daždi
– Menšia kabína
– Umiestnenie konektora

 




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.