Šesť mesiacov s elektrickým Renaultom – TOTO sme nečakali

Renault Megane E-Tech 100 % Electric sme mali v redakcii na polročný dlhodobý test. V niekoľkých častiach vám prezradím všetko, čo som sa o ňom za ten čas dozvedel. Megane mi za ten čas ukázal stránky, ktoré by som za týždeň používania neodhalil.

Vydané  Text:  Juraj Hrivnák

Najmä elektrické autá je problém spoznať za jediný týždeň. Nabíjanie, spotreba a všetko naokolo je veľmi variabilné podľa rôznych podmienok akými sú vonkajšia teplota, priemerná rýchlosť, štýl jazdy, stav nabitia… Toto všetko sa oveľa lepšie pozoruje dlhodobo. Vtedy človek prestane testovať podvozok a dynamické vlastnosti auta, a začne jazdiť úplne normálne. A vie to byť dosť veľký rozdiel. Iba pre ilustráciu: keď som si pozrel históriu spotreby za posledných 50 mestských kilometrov, elektrický Megane ma šokoval údajom 12,9 kWh/100 km. A to som si myslel, že čokoľvek pod 18 bude super! Ale pekne po poriadku…

Nestratil šarm

Odkedy som v elektrickom Megane sedel prvýkrát, prebehlo už dosť času. Auto však stále vyzerá naživo vynikajúco. Jeho modernosť vôbec nezostarla, čo sa nepodarí každému. Na test som si prevzal auto takpovediac v maximálnej výbave vrátane tepelného čerpadla. Zaujímavosť: palubná AC nabíjačka má sériovo výkon až 22 kW, čo je veľmi ojedinelé. Väčšina konkurencie má v základe 11 kW alebo aj menej.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Späť k dočasne „môjmu“ autu: svetlosivá farba je v skutočnosti metalická a vyzerá fantasticky. Krásne kontrastuje s čiernou strechou a lemami blatníkov, pričom celý vzhľad oživuje ešte strieborná a zlatá farba v nárazníkoch. Možno sa zdá, že tých farieb je priveľa, ale výsledok je skvelý. Na štandardne montovaných 20-palcových kolesách vyzerá Megane prémiovo a naozaj sa mi páči. Najlepšie na tom je, že je na nich komfortnejší než mnoho iných áut na menších kolesách.

Odkaz minulosti

Prvé kilometre viedli na Slovakia Ring, kam som potreboval v ten deň ísť. Diaľničné tempo Megane nijako nevyvádza z miery a nezdalo sa mi, že by sa auto pri 130 km/h nijako trápilo. Spotreba bola vtedy prijateľných 20 kWh/100 km a dynamiky na rozdávanie. Megane je totiž na pomery elektromobilov relatívne ľahký a výkon 160 kW s ním vie ozaj dynamicky pohnúť. Elektromotor s cudzím budením nestráca dych ani vo vyšších rýchlostiach. Megane navyše nemá talent len v zrýchľovaní. Skvelo ovláda aj brzdenie a zatáčanie.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

O brzdenie sa starajú odvetrávané kotúče vpredu aj vzadu, čo je opäť netradičné, keďže množstvo konkurencie sa uspokojí s bubnovými brzdami. Čosi tu napovedá, že Megane nebude iba nudné presúvadlo. A ozaj. Keď som ho zoznámil so zákrutami, pripomenul som si rýchle a presné riadenie, ako aj mimoriadnu ochotu auta meniť smer. Nedalo mi, musel som si ho vyskúšať aj na slalome v centre bezpečnej jazdy. Tam ma doslova šokoval, ako si aj vďaka nízkemu ťažisku poradil s prepletaním sa okolo kužeľov.

Vidieť, že podvozok ladili nadšenci, mnohí isto so skúsenosťami z dnes už umŕtveného oddelenia Renault Sport. Jediné obmedzenie je trakcia. Na suchu a na rovinke je všetko v poriadku, v zákrutách však už musíte o pridávaní plynu trochu rozmýšľať. A keď je mokro, ešte viac. Lenže na to sa dá rýchlo zvyknúť. Tam, kde sa pri bežných autách na klzkom povrchu spoliehate na oneskorené reakcie turba a prevodovky, musíte v prípade Meganu E-Tech trochu opatrnejšie pracovať s plynovým pedálom.

Digitálna dokonalosť

Renault Megane E-Tech si chcem užívať plnými dúškami, preto som si v ňom zaregistroval svoje Google konto, stiahol som si aplikáciu a užívam si, že z Meganu sa okrem dopravného prostriedku stalo ďalšie z mojich digitálnych zariadení. Vidím v ňom svoje špendlíky v mapách, cesty a vyhľadávania. Skvelé! A počas horúcich dní stačí pár klikov, aby som pred nastúpením do auta aktivoval klimatizáciu a sadol do vychladených sedadiel.

Infotainment systém Meganu E-Tech momentálne nemá konkurenciu. Je jednoducho pochopiteľný, jednoducho ovládateľný, rýchly a zároveň krásne graficky spracovaný. Všetko si môžete nastaviť a Megane má dokonca na tieto nastavenia pamäť. Neprajete si mať po štarte zapnuté sledovanie jazdných pruhov? Nech sa páči. A ak by ste si to rozmysleli, môžete si systém zapnúť fyzickým tlačidlom vľavo za volantom.

Na volante je aj konfigurovateľné tlačidlo, ku ktorému som si priradil aktiváciu 360° kamier, čo je tiež skvelá pomôcka. Skrátka, vyzerá, že inžinieri pri navrhovaní tohto auta rozmýšľali. Nie nadarmo nájdeme na aute až 300 patentov. Sledujte náš web autoviny.sk, kde čoskoro spracujeme jednoduché video popisujúce všetky fascinatívne drobnosti, ktoré Megane oddeľujú od konkurencie.

Už teraz však musím povedať, že Megane skvelo zapadol do môjho života aj keď doma nemôžem nabíjať. Som zvedavý, ako si poradí so zimným počasím, ale dovtedy sa teším na množstvo letných kilometrov!





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »