Skúsenosti s Range Rover Velar

TEST Range Rover Velar D300: Pravý luxus spočíva v detailoch a charaktere. Reputácia značky je v tomto prípade kľúčová.

Infotainment PiVi Pro preberá všetky ovládače, ktoré by ste v iných autách našli na stredovej konzole.

Model Velar v sebe spája kontrasty: zvonka je to stále off-road od Range Rover, vnútri supermoderné SUV.
Vydané  Text: 

Prečo luxus?

V uplynulých rokoch sa hranice medzi luxusnými automobilmi a tými cenovo relatívne dostupnými akoby začínali prelínať. Azda každá automobilka dnes vie dať do interiérov svojich vozidiel kožu, jej vernú ekologickú imitáciu, delikátne povrchové materiály alebo vyspelý softvér, ktorý uľahčuje život za volantom.

Lenže bude tu niečo, čo si len tak hocikto nemôže dovoliť. Tým je investícia do výroby automobilu, ktorý má nielen sofistikovanejšie zavesenie kolies, ale aj materiálové vypracovanie konštrukčných častí prihliadajúce na širokospektrálne využitie. Ide o kvalitu čapov, dielov zodpovedných za prenos mechanickej energie, povrchovú úpravu kovov zabraňujúcej korózii.

Práve v tomto kontexte môžeme naďalej nachádzať podstatné rozdiely medzi prémiou a masovo vyrábanými automobilmi.

Ten interiér ale predsa len nemôžeme obísť. Luxus spočíva v detailoch a Range Rover Velar je toho vzorným príkladom. Na prvý pohľad vozidlo síce pôsobí nápadne, ale po otvorení dverí vodiča prekvapuje mimoriadnou mierou minimalizmu. Na prvý pohľad sa dokonca zdá, že v tom aute okrem volantu, sedadla a tuhej páky prevodovky nič nie je.

Integrácia väčšiny mechanických ovládačov do virtuálneho prostredia veľkej obrazovky sprevádza kritika, a to najmä pre jeho lesklý povrch citlivý na odlesky a odtlačky prstov.

No a práve v tomto je ten luxus, ktorý si nemôže dovoliť len tak hocikto. Ide o kontrast medzi veľkorysým rozsahom jazdných schopností britského off-roadu a kultivovaného interiéru so skoro japonskými estetickými princípmi. Interiéru zodpovedá aj jemné riadenie a ovládanie funkcií.

Inzercia

Inzercia

Nejde pritom iba o dotykovú 11,4″ obrazovku so systémom PiVi Pro, ktorej zakrivenie je viditeľné na prvý pohľad, ale predovšetkým užitočné. Hoci je zahnutie presne naopak, ako pri herných zakrivených monitoroch, na krátku vzdialenosť v aute je to žiadúce.

Zmysluplnosť nachádzame aj na tlačidlách na volante, ktoré sú ploché a reagujú na jemné stlačenie. Sú elegantné, podsvietené, v prípade spustenia ich funkcie sú zelené (napr. udržiavanie v pruhu) a prostredníctvom podsvietenia sa mení sa aj ich funkcia.

Strecha s pevným panoramatickým oknom je súčasťou výbavy Dynamic HSE, výbava Autobiography má strešné okno posuvné. Posuvné okno môžu mať pritom aj výbavy S a Dynamic SE za doplatok 2 483 €, prípadne Dynamic HSE za 473 €.

Ergonómiu v interiéri vhodne dopĺňa zmienená páka prevodovky, ktorá má plochý vrch potiahnutý kožou, a tak plní funkciu opierky na dlaň. Škoda, že je tak citlivá, že si musíte dávať pozor, aby ste ju položením dlane neposunuli dopredu – ak sa to stane, prevodovka nezmení nastavenie. Ostatná časť stredového tunela je v nami testovanom vozidle pokrytá imitáciou brúseného hliníka, ktorá by zdanlivo mala odolávať nečistotám, no nie je to pravda, a skrýva veľký odkladací priestor na mobil. Hneď pod dvojdverovou lakťovou opierkou sú dva nápojové držiaky a objemný box.

Páku prevodovky napriek jej robustnému vyhotoveniu posuniete aj jediným prstom. Počas jazdy však tento pohyb nespôsobí prechod do neutrálu.

Nerozumieme, prečo sa obe dvierka otvárajú práve takto neprakticky. Priestor vnútri je dostatočne veľký aj prakticky vybavený, nájdete v ňom nabíjacie USB konektory.

Je zrejmé, že cieľom dizajnérov bolo uspieť aj medzi zvlášť sofistikovanou časťou zákazníckeho spektra, ktorá oceňuje históriu aj súčasnosť anglického automobilového velikána, ale zároveň ich imidž nezodpovedá tomu, čo predstavuje taký Defender.

Zatiaľ čo Defender a Discovery sú zámožní dobrodružní chlapíci reprezentujúci starú školu v modernej dobe, Velar miernejší ambiciózny džentlmen s dobrým vkusom, ktorý nenachádza záľubu v hazarde. Ide pritom o najmladší model v portfóliu automobilky Range Rover.

Dizajn zadnej časti môže evokovať dojem nadštandardného zadného nájazdového uhla.

Veľmi užitočný detail v infotainmente Pivi Pro: Praktické zobrazenie rozmerov a prejazdových uhlov odhaľuje, že zadný má 25° a predný 23,6°.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti modelu Velar vo verzii D300 definuje naftový štvorvalcový motor s výkonom 221 kW (300 koní), pohon všetkých kolies a 8-stupňová prevodovka, ktorej konfigurácia je variabilná vďaka režimom jazdy. Spravidla sa môžete tešiť na dynamický prejav vznetového agregátu, ktorý pri studenom štarte počuť aj cítiť prostredníctvom vibrácií prenášaných až do volantu.

Akonáhle sa zohreje na prevádzkovú teplotu, dokáže zaujať schopnosťou dodávať kolesám maximálny krútiaci moment aj z nízkych otáčok a schopnosť účinne ho generovať až do diaľničnej rýchlosti skoro na jeden záber.

Činnosť prevodovky je zladená s potenciálom motora, a tak preraďovanie prebieha nenápadne a zdanlivo bez prerušenia súvislej dodávky krútiaceho momentu.

Mild-hybridný vznetový preplňovaný štvorvalcový motor s max. výkonom 221 kW (300 k) podľa metodiky WLTP jazdí s kombinovanou spotrebou 7,7 l/100 km.

Počas nášho testu, ktorý zahŕňal 745 km jázd prevažne na diaľniciach a okreskách, sa priemerná spotreba ustálila na 8,6 l/100 km. Keď vezmete do úvahy, že ide o dosť veľké SUV s pohonom 4×4, je to dobrý výsledok.

Snáď jedinú oprávnenú výčitku môžeme adresovať podvozku, ktorý v nami testovanej výbave nebol vzduchový, ale sériovo dodávaný. Pôsobí tvrdším dojmom, čo v kombinácii s veľkou svetlou výškou podvozka spôsobuje „poskakovanie“ pri prejazde nerovnosťami v zákrutách a nakláňanie karosérie. Počas testu sme sa však ani raz nedostali do situácie, kedy by sme Velar mohli považovať za slabo kontrolovateľný.

Elektronicky riadené vzduchové pruženie a Adaptive Dynamics (adaptívne tlmiče) sú k dispozícii pre výbavy S a Dynamic SE ako súčasť príplatkového balíčka. Výbavy Dynamic HSE a Autobiography majú všetko v cene. K dispozícii je aj terénny systém Terrain Response (1 a 2) s režimom Dynamic. Poteší, že verzia D300 má v cenníku výhodu a adaptívne tlmiče má už v sérii.

Zdá sa, že v rámci normálnych jazdných štýlov je prejav podvozka skôr neutrálny, teda nemá tendencie k pretáčavosti ani nedotáčavosti.

Zvláštnu pozornosť si zaslúži odhlučnenie interiéru, ktoré výrobca odviedol výborne, a tak ani pri diaľničnej rýchlosti do interiéru neprenikajú nežiadúce zvukové efekty vzduchu obtekajúceho karosériu.

Prostredie výberu jazdných režimov obsahuje aj ďalšie praktické funkcie, ako vypnutie systému auto štart/stop, nastavenie rýchlosti pri jazde v teréne, asistent jazdy z kopca a vypnutie stabilizačného systému

Prémiový produkt s prémiovou cenou

Range Rover Velar sa na Slovensku predáva od 68 900 € (Velar S P250 AWD), lacnejší je teda už iba Evoque (od 53 707 €). Nasleduje ho verzia Dynamic SE s cenami od 76 921 € (nami testovaná výbava), potom verzia Dynamic HSE od 94 543 € a vrcholom štandardnej ponuky je vysoko personalizovaný Velar Autobiography s cenou od 103 020 €.

Velar dáva na výber z dostatku motorizácií pre všetky zákaznícke skupiny: plug-in hybridy (P400e od 81 700 €), benzínové aj naftové pohony. Dovedna 12 modelov (4 výbavy a 5 motorizácií) s výkonovým rozpätím 150 kW (204 koní) až 297 kW (300 k), chýba iba čisto elektrický pohon.

Vždy dostanete 8-stupňovú automatickú prevodovku, pohon všetkých kolies AWD, volič jazdných režimov a vskutku veľké disky (19-22″), ako aj 5-ročnú záruku.

Kamerový systém v testovanom vozidle Velar

A bez ohľadu na výbavový stupeň dostanete aj kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča či Full LED svetlomety vpredu aj vzadu. Nie sú to však matrixové svetlomety schopné cloniť vozidlá, čo v luxusnom automobile s cenou dosahujúcou 80-tisíc eur očakávame ako samozrejmosť. Matrixové svetlá Pixel LED dostanú aj zákazníci, ktorí sa rozhodnú pre Dynamic HSE za 94 543 € alebo Autobiography za vyše stotritisíc.

Zhrnutie

Range Rover Velar je luxusné SUV, o tom nemožno pochybovať. Dokazuje to veľkorysými priestorovými pomermi, interiérom s veľmi moderným prevedením, pocitovo hodnotnými materiálmi a, samozrejme, reputáciou značky, ktorá má pre Slovákov vyššiu cenu aj pre domácu výrobu niektorých modelov koncernu Jaguar Land Rover.

Naše nepriaznivé poznatky sa týkali pomerne jednoduchého podvozka vzhľadom na predajnú cenu, skôr konvenčné jazdné vlastnosti bez zvláštnej pridanej hodnoty a tiež absenciu matrixových svetlometov, ktoré by sme v aute tohto rangu očakávali ako úplný základ.

Užitočné odkazy:

Technické údaje Range Rover Velar D300 AWD

Rozmery a hmotnosti
  • Dĺžka 4 797 mm
  • Šírka 2 041 mm
  • Šírka, so zrkadlami 2 147 mm
  • Výška 1 678 – 1 683 mm
  • Rozchod vpredu, vpredu 1 640,2 – 1 643,6 mm
  • Rozchod vzadu 1 657,2 – 1 662,8 mm
  • Rázvor 2 874 mm
  • Priemer otáčania 11,95 m
  • Svetlá výška podvozka 205 – 214 mm
  • Hĺbka brodenia 530 mm
  • Pohotovostná hmotnosť 2 124 kg
  • Celková hmotnosť 2 710 kg
  • Maximálne zaťaženie prívesu, brzdený 12% 2 500 kg
  • Maximálne zaťaženie prívesu, nebrzdený 750 kg
  • Kapacita nákladu 586 kg
  • Maximálne zaťaženie strechy 79 kg
  • Batožinový priestor 552 / 1 358 l
Pohon
  • Motor naftový, preplňovaný, mild-hybrid, EURO 6
  • 2 996 ccm / 3,0 l
  • Max. výkon 221 kW (300 koní) pri 4 000 ot./min
  • Max. krútiaci moment 650 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min
  • Automatická, 8-stupňová prevodovka
  • Pohon všetkých kolies
  • Predná náprava: Dvojité lichobežníkové zavesenie, vzduchové alebo vinuté pružiny, plynule meniteľné tlmiče, pasívny stabilizátor
  • Zadná náprava: Odpruženie Integral Link so vzduchovými alebo vinutými pružinami, plynule meniteľné tlmiče, pasívny stabilizátor
  • Brzdy vpredu ventilované, vpredu 355 – 380 mm, vzadu 325 mm, autohold, elektrická parkovacia brzda
Jazdné výkony
  • Max. rýchlosť 230 km/h
  • Akcelerácia 0-100 km/h za 6,5 sekundy
Spotreba
  • Objem nádrže 68 l
  • Priemerná spotreba WLTP 7,7 l/100 km
  • Priemerná spotreba NEDC 6,9 l/100 km
  • CO₂, kombinované podľa WLTP 202 g/km
  • CO₂, kombinované podľa NEDC 183 g/km

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.