TEST Volkswagen ID.3 Pro S Performance: Ukážkový elektrický kompakt! Dojazdu sa nemusíte báť ani v zime

Modernizovaný Volkswagen ID.3 priniesol viacero zásadných vylepšení. Väčšina z nich sa týka interiéru.

Do vnútrajšku sa dostali prémiové materiály a skvelé spracovanie.
Vďaka dobrým jazdným vlastnostiam a solídnemu dojazdu ho hravo môžete považovať za prvé auto v rodine.
Vydané  Text: 

Otvoriť fotogalériu

Nestáva sa často, že si automobilka vypočuje svojich zákazníkov a následne všetky poznatky zapracuje už do modernizovaného modelu. Volkswagen však vsadil na postrehy tých najpovolanejších. Viacerých zákazníkov sa spýtal, čo im na jeho elektrickom ID.3 vadí alebo čo by vylepšili. Výsledkom otvorenej diskusie je auto bez väčších kompromisov, so skvelým dojazdom a kvalitným spracovaním. Čo všetko prináša modernizovaný Volkswagen ID.3 Pro S Performance?

Jedna verzia

Samotný názov auta, predovšetkým prívlastok Performance, môže pôsobiť mierne mätúco. Dôvodom je, že jeho výkon je 150 kW a zároveň ide aktuálne o jedinú ponúkanú verziu elektrického ID.3. V konfigurátore je možnosť voľby medzi výbavou Pro a Pro S, ktoré sa od seba odlišujú hlavne v kapacite batérie (Pro má menšiu 58 kWh batériu, Pro S má batériu s použiteľnou kapacitou 77 kWh). Samozrejme, že okrem veľkosti akumulátoru je tu rozdiel aj vo výkone nabíjania a taktiež aj v dojazde.

Keď už som začal hneď v úvode hovoriť o batérii a výkone, budem v tom ešte chvíľu pokračovať. Volkswagen ID.3 Pro S Performance je elektromobil s pohonom zadnej nápravy. Elektromotor dosahuje maximálny výkon 150 kW, čiže ešte nejde o elektromotor z dielne Volkswagenu, ktorý je dostupný napríklad v modernizovaných ID.4, ID.5, Škoda Enyaq či v novinke – VW ID.7. Jeho krútiaci moment dosahuje 310 Nm. Napriek názvu Performance, zostáva maximálna rýchlosť na úrovni 160 km/h, čo na európske pomery viac než len postačuje.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Zvýšený výkon nabíjania

K samotnej batérii. V aute som mal počas testu akumulátor s použiteľnou kapacitou 77 kWh. Maximálny možný nabíjací výkon, ktorý táto batéria podporuje, je až 170 kW. Pri striedavom prúde je to 11 kW. V praxi to znamená kratšie zastávky na nabíjačke a vďaka väčšej kapacite akumulátora budú aj menej časté. Za týždeň, čo som s autom strávil, som musel zastaviť na nabíjačke len dvakrát. Prvýkrát to bolo pri nabíjaní z 24 % na 90 %, ktoré trvalo presne 38 minút a 47 sekúnd. Za tento čas bolo do auta dodaných 52,56 kWh energie a dojazd sa zvýšil zo 111 km na 424 km.

Následne na druhom nabíjaní som, aj vďaka nižšej teplote a faktu, že som batériu pred dlhšou cestou nabíjal na 100 %, strávil 50 minút a 51 sekúnd. Išlo o nabíjanie z 34 % na 100 %, pričom do auta bolo dodaných 53,43 kWh energie. Obe nabíjania tak boli na rýchlo nabíjačke, pričom z môjho pozorovania vychádza, že maximálny dodávaný výkon bol na úrovni približne 147 kW.  V oboch prípadoch bol čas strávený na nabíjačke akceptovateľný, a ja som si za tú necelú hodinu stihol vybaviť všetky potrebné veci. Nebol som teda žiadnym spôsobom obmedzený, ako by si mnohí odporcovia elektromobility mohli myslieť.

Dojazd cez 400 km

Modernizácia Volkswagen ID.3 teda okrem decentných dizajnových zmien priniesla aj rýchlejšie nabíjanie, čo je jedným z benefitov. Čo sa týka batérie a pohonu, tu zostalo všetko viac-menej nedotknuté. Za ideálnych podmienok by som s autom zvládol takmer 500 kilometrov. Počas testu a chladnejšieho počasia však dojazd osciloval okolo úrovne 400 kilometrov. Celková spotreba sa ustálila na 19,1 kWh, čo dojazdu viac menej odpovedá. Dobrou správou je, že Volkswagen ponúka možnosť dokúpenia tepelného čerpadla, ktoré má schopnosť celkový dojazd držať skôr v horných úrovniach papierového dojazdu. Zaplatíte si však zaň 1 050 eur.

Dizajn z radov evolúcie

Poďme však k tomu, čo sa na aute v rámci modernizácie zmenilo. Navonok je zmien pomenej, no na druhú stranu robia z auta uhladenejší celok. Reč je napríklad o prepracovanom prednom nárazníku. Ten dostal po facelifte výraznejšie bočné otvory usmerňujúce obtekanie vzduchu okolo auta. To má samozrejme pozitívny dopad na aerodynamiku a tým aj nepatrne lepší dojazd. Viditeľnejšou zmenou je odstránenie kontrastnej čiernej lišty z hornej časti kapoty.

Priznám sa, že auto vďaka tejto nepatrnej zmene vyzerá skvele a v netradičnom lakovaní „Zelená Olivine Dark metalíza“ pôsobí skutočne prémiovo. No a potom azda poslednou viditeľnou zmenou je mierne prepracovaná grafika zadných svetlometov. Po novom svieti aj červená lišta zasahujúca do veka batožinového priestoru. Opäť ide o decentnú, no dobre mierenú evolúciu.

Inzercia

Inzercia
Volkswagen ID.3

Najzásadnejšie zmeny sa dotkli interiéru. Po novom tu nájdeme lepšie materiály, ako sú mäkčené plasty či mikrovlákno ArtVelours Eco.

Prepracovaný interiér plný prémiových materiálov

Autu dodávajú charakteristický vzhľad aj masívne 20-palcové disky kolies Sanya, ktoré pre mňa osobne dokonale dopĺňajú jeho ladné tvary. Daňou za veľké kolesá je síce o niečo menší dojazd, no podľa môjho subjektívneho názoru s nimi auto vyzerá skutočne skvele. Navyše s daným lakom pôsobí nadčasovo.

A teraz sa dostávame k tomu, kde prakticky nezostal kameň na kameni. A tým je interiér. Jeho filozofia, rozloženie ovládacích prvkov a aj viaceré línie zostali zachované, zmenili sa však použité materiály. Začnem teda pekne postupne. Palubná doska je vo veľkej miere z mäkčených plastov doplnených imitáciou koženého poťahu s kontrastným prešívaním. Celkovému oživeniu interiéru prospieva dvojfarebná kombinácia, ktorá sa do veľkej miery premietla práve na palubovke.

Mäkčené plasty a mikrovlákno

Príjemnou zmenou je aj použitie mäkčených plastov a mikrovlákna na obloženiach predných dverí. Vodič a spolujazdec sú tak v kontakte s príjemným materiálom, ktorý pôsobí prémiovo a honosne. Samozrejme, že na predných dverách stále nájdeme aj tvrdé plasty, tie sa však presunuli do spodnej časti, kde majú svoje logické miesto. Nepáči sa mi však použitie veľkého množstva klavírneho laku. Ten okrem okolia displejov a voliča jazdných režimov nachádzam aj na kontaktných plochách, ako sú madlá dverí či stredová konzola. Po pár dňoch tieto plochy pokrýva veľké množstvo odtlačkov a prachu. Odporúčam teda do povinnej výbavy pribaliť aj handričku.

TEST CUPRA Born eBoost First Edition: Španielska verzia VW ID.3 je viac než len facelift. Auto temperament nezaprie a jazdí len za pár eur.

Ak by som interiér Volkswagen ID.3 porovnal s nedávno testovanou CUPRA Born, mohol by som povedať, že obe autá si razia svoju vlastnú filozofiu. Napriek tomu, že vychádzajú z rovnakého základu, interiér Born je odvážnejší, zatiaľ čo Volkswagen ID.3 vsádza na klasickú nemeckú strohosť (v dobrom). Born na druhú stranu vedie v absencii spomínaného klavírneho laku. A práve to je dôvod prečo som ho v tejto recenzii spomenul.

Myslelo sa aj na cestujúcich vzadu

Mnou testované auto patrilo k vrcholu ponuky Volkswagen ID.3. Okrem špičkových technológií v podaní IQ.LIGHT Matrix svetlometov či head-up displeja s rozšírenou realitou, tu bola aj vrcholná verzia interiéru. Jej súčasťou sú sedadlá ergoActiv. Ich silnou stránkou je skutočne dobrá opora tela, masážna funkcia alebo možnosť nastavenia až v 16 smeroch. Ako benefit vnímam aj mechanické predĺženie sedáku pre ešte lepšiu oporu stehien. Samotným sedadlám by som skutočne len ťažko niečo vytýkal. Nielenže sa na nich dobre sedí, ale navyše vďaka kombinácii čiernej kože a mikrovlákna ArtVelours Eco dobre vyzerajú.

Z pohľadu cestujúcich vzadu nastalo taktiež zopár zmien. Síce tu narazím stále na tvrdé výplne dverí, no časť lakťovej opierky je práve v prevedení s mikrovláknom. Na zadné sedadlá sa vďaka ich vyššiemu ukotveniu nastupuje príjemne, no drobnou limitáciou môže byť trošku obmedzené miesto na chodidlá pod prednými sedadlami. Vzadu sa v danej konfigurácii odvezú dvaja cestujúci z dôvodu priehlbiny uprostred zadnej lavice. Musím však povedať, že na zadných sedadlách sa mi sedelo rovnako dobre, ako vpredu. A to nebýva v testovaných autách zvykom.

Volkswagen ID.3 Pro S Performance je špička triedy

Čo dodať na záver? S niektorými testovacími autami sa mi lúči ľahko, s inými zase ťažko. Volkswagen ID.3 Pro S Performance patril určite do tej druhej kategórie. Na aute bolo jasne cítiť implementovanie poznámok zákazníkov, čo z neho celkovo urobilo ešte lepší elektromobil. K tomu sa pridávajú skvelé jazdné vlastnosti, dobre nastavený podvozok a taktiež prvotriedne technológie. Ako celok je ID.3 nadčasovou ukážkou elektrickej budúcnosti značky, ktorú žijeme už dnes. Menšou nevýhodou môžu byť niektoré použité úpravy materiálov v interiéri, no celkovo autu niet čo vytknúť. Samotný Volkswagen ID.3 už dnes nemusí byť len druhým autom do rodiny. Z pohľadu prepravnej kapacity a dojazdu totiž patrí k aktuálnej špičke na trhu. Ak by som si ho mal pridať do svojej virtuálnej garáže, mal by tam veru čestné miesto.

Technické údaje Volkswagen ID.3 Pro S Performance
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 264 x 1 809 x 1 556 mm
Rázvor  2 770 mm
Prevádzková hmotnosť 1 985 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 280 kg
Objem batožinového priestoru 385/1 267 dm³
Výkon motora 150 kW/ 204 koní
Krútiaci moment 310 Nm
Pohon zadná náprava
Prevodovka automatická
Kapacita batérie (netto) 77 kWh
Palivo elektrina
Zrýchlenie 7,9 s
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Emisie (WLTP) 0 g/km
Spotreba – test 19,1 kWh/100 km
Cena – test 55 890 eur

 





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.