TEST Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE: Medical Car Formula 1 na elektrických steroidoch vyráža dych

Posadil som sa za volant elektrinou dopovaného Medical Car Formula 1. Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE je brutálne auto, ktoré však nepatrí do rúk komukoľvek.

Jeho výkon predstavuje až 843 konských síl.
Na palube sa nachádza prvotriedna technika z monopostov Formula 1.
Vydané Text: 

Otvoriť fotogalériu

Technické parametre testovaného Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE naozaj hovoria samé za seba. Ešte pred tým než na vás vytiahnem všetky tie extrémne čísla, je dobré povedať jednu vec. Mercedes sa pri príležitosti predstavenia tohto auta pochválil tým, že ide o nový míľnik v histórii spoločnosti z Affalterbachu. So svojím výkonom 620 kW a krútiacim momentom cez 1400 Nm je GT 63 S E PERFORMANCE najvýkonnejším sériovým autom s plaketou Mercedes-AMG. Aby toho nebolo málo, jeho slabšia verzia slúži ako Medical Car v sérii Formula 1.

Silnejší než Medical Car

Áno, presne tak. Slabšia verzia Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE je natoľko silná a brutálna, že postačuje pre potreby „Kráľovnej motoršportu“. To len pre predstavu, aký diabol drieme v útrobách testovaného oranžového kupé. Na tomto mieste je asi ťažko hodnotiť dizajn, keďže ten je pri tomto aute azda až na druhom mieste. No aj tak sa o to aspoň čiastočne pokúsim.

Že ide o skutočne unikátne auto dokazuje napríklad negatívny odklon masky chladiča, vďaka ktorému pôsobí jeho predok ako žraločí nos. Predné partie pritom majú výrazné funkčné tvarovanie s veľkým množstvom nasávacích otvorov. Tie sú tu však nie sú len na okrasu a doplnenie sebavedomého atletického dizajnu. Ukrývajú sa pod nimi chladiče ručne skladaného klenotu driemuceho pod kapotou. Po zhodení predného nárazníku by sa mi teda pravdepodobne naskytol pohľad na chladiacu stenu. Samotné tvarovanie nárazníku potom dopomáha optimálnemu obtekaniu vzduchu a časť z neho smeruje do priestoru kolies.

Inzercia

Inzercia

6 piestikov a karbón-keramika

Pod 21-palcovými kovanými päťlúčovými diskami kolies totiž pracujú karbón-keramické brzdy. Predné šesťpiestikové strmene s priemerom 420 x 40 milimetrov a zadné jednopiestikové s priemerom 380 x 32 milimetrov dokážu auto zastaviť takmer okamžite. Ich silnou stránkou je, že aj pri vysokom zaťažení „nezvädnú“ a je z nich cítiť potrebnú oporu.

Mohutné disky kolies majú na prednej náprave obuté pneumatiky s rozmerom 275/35 ZR21 a na zadnej náprave potom gumy s rozmermi 315/30 ZR21. Inak kolesá dokonale dopĺňajú bočnú siluetu. Nakoľko ide o športové kupé, línia strechy agresívne mení smer smerom k zadnému oknu a je zakončená funkčným krídlom. To je možné ovládať manuálne pomocou na to určeného tlačidla na stredovej konzole alebo to nechať na aute, ktoré s krídlom začne adekvátne manévrovať na základe jazdného režimu alebo rýchlosti.

Civilná Formula 1

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE je v prvom rade brutálnym športovým štvormiestnym kupé, no samozrejme netreba zabudnúť ani nato, že ide o výkladnú skriňu technológií Mercedesu. Samotný pohon totiž tvorí hyper výkonný plug-in hybrid. Jeho nabíjací port je umiestnený v zadnom nárazníku tesne pod úzkymi svetlometmi. K nabíjačke preto treba vždy radšej cúvať. Výkon nabíjacej sústavy predstavuje síce len 3,7 kW, no celková kapacita je len 6,1 kWh. Nabíjací výkon je teda adekvátny kapacite.

Inzercia

Inzercia

Mnohých teraz isto napadla otázka, načo je dobré so sebou vláčiť niekoľko desiatok kilogramov navyše v podobe malej batérie a ďalších komponentov elektrického pohonu? Veď to sa musí vybiť ihneď a potom je to len mŕtva váha! Áno aj nie. Úprimne, plug-in hybridná sústava v Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE tu nie je kvôli znižovaniu emisií alebo nedajbože kvôli elektrickému dojazdu. Reálne som s plnou batériou dokázal prejazdiť asi len 7 elektrických kilometrov. Význam elektrifikácie spočíva práve v dopovaní spaľovacieho motora elektrickým boostom. A že ide o overenú a funkčnú technológiu dokazuje aj fakt, že Mercedes-AMG rovnaké riešenie využíva aj vo Formula 1.

Ako to teda funguje?

Základom plug-in hybridu je benzínový štvorlitrový motor V8 Bi-turbo s výkonom 430 kW. Tento motor poznáme z umiernenejšej verzie Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+. Už len fakt, že Medical Car Formula 1 nazývam „umiernenejším“ autom načrtáva skutočnosť, že Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE naozaj nepatrí do rúk neskúseného vodiča. No ale späť k fungovaniu. Spaľovacia jednotka je prepojená s 9-stupňovou automatickou prevodovkou AMG SPEEDSHIFT MCT 9G a pohonom všetkých kolies 4MATIC+. Zadná náprava oproti spomínanej umiernenejšej verzii dostala navyše elektromotor s celkovým výkonom 150 kW, ktorý je prepojený s dvojstupňovou prevodovkou.

Prevodovka elektrickej jednotky vo väčšine používa na svoj chod len jeden stupeň, no pri vysokých rýchlostiach a veľkom zaťažení pracuje aj s druhým stupňom. Okrem toho má zadná náprava aj elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Výhodou umiestnenia elektromotoru na zadnú nápravu je okamžitý prenos sily na kolesá s väčšími rozmermi. Auto tak na akceleráciu získava väčšiu plochu a jeho reakcie sú tak rýchlejšie. Celkovo je teda systémový výkon zmienených 620 kW, alebo 843 konských síl. Krútiaci moment pritom samotná automobilka uvádza ako „viac než“ 1400 Nm. Spočítané a podčiarknuté, brutálne parametre s komplikovaným orchestrom pohonu vystrelia kupé z 0 na 100 km/h za menej než 2,9 sekundy. Pre porovnanie, ľahký monopost F1 má zrýchlenie niekde na úrovni 2,5 sekundy. Testované auto aj vďaka špičkovej technike dosahuje len o 0,4 sekundy horší čas a to aj napriek tomu, že jeho prevádzková hmotnosť je 2 450 kilogramov.

S rozumom

Ako som už uviedol vyššie, Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE nepatrí do rúk neskúsenému vodičovi. Reakcie na plyn sú totiž okamžité a aj pri cúvaní som si často musel dávať pozor na presné riedenie akcelerátora. Vysoký výkon by bol autu zbytočný, pokiaľ by nebol zabezpečený jednak dokonalý prenos sily na cestu a na druhej strane dokonalá práca s vozovkou. Preto má testované AMG už v štandardnej výbave podvozok AMG RIDE CONTROL+ s elektromechanickou stabilizáciou náklonov a riadenou zadnou nápravou. Jeho úlohou je držať auto na vozovke a v niektorých režimoch aj eliminovať chyby vodiča, čo zvláda bravúrne.

So samotnými režimami súvisí aj AMG DYNAMIC SELECT, ktorý dokáže z auta urobiť poslušného civilného ochrancu, ale taktiež aj diabolského sluhu. Predovšetkým režim RACE odomkne plný potenciál auta a pohonu F1. Batéria sa okamžite začne dobíjať, aby bol výkon elektromotora dostupný kedykoľvek potrebujem. Znamená to, že síce jej kapacitu využijem pri vychádzaní zo zákruty alebo pri prudkej akcelerácii, no následne začne systém okamžite batériu dobíjať tak, aby som už pri ďalšej zákrute mal dostatok energie na plný výkon.

Ako v F1

Presne tak, ako funguje „odkladanie“ energie pri monopostoch F1. Vo finále tak mám v móde RACE neustále dostupný plný výkon a tým aj plnú porciu zábavy. A nemusím sa ani obávať toho, že po pár kilometroch, kedy by za normálnych okolností došla akumulátoru „šťava“, sa výkon auta zníži. Nie nie, ten je stále na maximálnej hodnote. Avšak treba dodať, že na režim RACE v Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE by mal Mercedes rozdávať rovno aj kurz na zbrojný preukaz.

Interiér prvej triedy Mercedes

Pomerne netradične recenziu zakončím pohľadom do interiéru. Jeho prevedenie MANUFAKTUR za 6 300 eur v kombinácii s matnými plochami z uhlíkových vlákien a prvkami z ocele presne podčiarkujú exkluzivitu auta. Osobne som veľkým fanúšikom dvojfarebnej kombinácie biela/čierna, ktorá dominovala vnútrajšku. Štvormiestne usporiadanie kabíny s masívnou stredovou konzolou na zadných sedadlách je na pomery kupé tejto triedy štandardom. Vzadu tak cestujúci dostávajú plnohodnotný komfort na dvoch prvotriednych kreslách.

Aktívne sedadlá

Niekto by sa možno mohol pýtať na miesto na zadných sedadlách. Tak vo všeobecnosti je ho dostatočne veľa najmä pre kolená. Priestor nad hlavami by mohol vyšších cestujúcich aj kvôli padajúcej línii strechy mierne obmedzovať, no ani to nebráni si vychutnať neskutočný zážitok, ktorý Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE ponúka.

Výhodu sedenia na predných sedadlách pocítite pritom aj v zmienenom móde RACE. Sedadlá totiž disponujú aktívnym bočným vedením, ktoré je možné nastaviť v infotainmente auta. Jeho cieľom je stabilizácia tela v jednej rovine tak, aby boli cestujúci pevne obklopení samotným operadlom a mohli si dynamickú jazdu poriadne užiť.

Dokonalosť v podaní Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

No ako to teda zhodnotím? Sú autá, ktoré je ťažké hodnotiť. Môže to byť preto, že si svoje hodnotenie buď nezaslúžia alebo tým, že je každému jasné ako to dopadne. Ak by som to mal hodnotiť počtom hviezdičiek, dávam jasne 5 z 5. Zážitok, ktorý auto sprostredkuje je brutálny a pre mnohých neopakovateľný. Technológie, ktoré sú na palube síce vyhnali cenovku až na 255 618 eur, no netreba zabúdať, že ide o výkladnú skriňu spoločnosti z Affalterbachu. Menšou slabinou môže byť na rozmery auta skromný obsah batožinového priestoru len 335 litrov.

Naopak silnou stránkou je až 73 litrová nádrž, ktorá však autu stačí len na niečo málo cez 450 kilometrov. Vo všeobecnosti sa tak o spotrebe nebudem zmieňovať. Prečo? No preto, že ekológia a nízka spotreba sú pri vozidle tohto druhu nepodstatné. O to podstatnejšie sú jazdné vlastnosti a zážitok z jazdy. A tie Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE poskytuje prvotriedne.

Technické údaje Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 5 054 x 2 069 x 1 447 mm
Rázvor  2 951 mm
Prevádzková hmotnosť 2 450 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 760 kg
Objem batožinového priestoru 335 l
Systémový výkon 620 kW / 843 koní
Krútiaci moment >1 400 Nm
Kapacita nádrže 73 litrov
Kapacita batérie 6,1 kWh (brutto)
Palivo benzín + elektrina (plug-in hybrid)
Zrýchlenie 2,9 s
Maximálna rýchlosť 316 km/h
Spotreba – test 13,6 l/100 km
Cena – test 255 619 eur

 

Prvý test Mercedesu EQE 500 4MATIC SUV: Všetci z neho boli hotoví. Až tak, že drahšie 5-miestne EQS SUV môže strácať zmysel





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




ODPORÚČANÉ


Test motocykla

Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut. 
  • Predstavenie

    Viac dynamiky / Lexus UX 300h

  • Keď je niečo dobré, už sa toho nechytajte. Alebo to ešte vylepšite! Lexus sa pri svojom mimoriadne úspešnom modeli UX vybral tou druhou cestou. Obľúbený luxusný crossover je teraz ešte dynamickejší. Privítajte vylepšenú verziu UX 300h.

      
  • Rozhovor

    Prvoradá je spokojnosť našich zákazníkov, hovorí Erika Tanečková z TANEX TRNAVA, ktorý predáva aj SsangYong

  • Spoločnosť Tanex s. r. o. je tu s nami už vyše 30 rokov. Začala predajom ojazdených automobilov a časom sa vypracovala na obľúbeného predajcu a poskytovateľa širokého spektra služieb motoristom. Nedávno pribudla pod jej krídla aj značka SsangYong. To je skvelý námet na rozhovor s konateľkou spoločnosti, Erikou Tanečkovou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Auto pre život / Test Nissan Townstar Combi

  • Máte radi spontánnosť, žijete naplno a vychutnávate si, čo deň prinesie? Nissan Townstar je auto, ktoré vás pri tom rado bude sprevádzať.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024