RECENZIA NAFTOVÉHO CROSSOVERA

Test Citroën C4 X 1.5 BlueHDi 130 EAT8: Udivuje výborným podvozkom a fajn interiérom, vyhotovením kufra doslova prekvapuje

Ak uvažujete nad kúpou nového auta a neviete sa rozhodnúť medzi sedanom, crossoverom, SUV a SUV-kupé, ponuka od Citroënu môže byť práve tým, čo hľadáte.

Model s názvom C4 X je stále novinkou, ktorá nie je opozeraná a domnievame sa, že je na presýtenom trhu s novými automobilmi neprávom prehliadaný.
Vydané  Text: 
Foto:  E. Stríž

Otvoriť fotogalériu


Po týždňovej skúsenosti s týmto netypickým vozidlom, ktoré sa predáva s benzínovým, naftovým aj elektrickým pohonom, musíme otvorene priznať, že toto sa Citroënu vydarilo. Má pekné auto, ktoré v pozitívnom zmysle slova púta pozornosť, má hodnotný interiér so správnym pomerom virtuálnych a mechanických ovládačov, rýchly infotainment a pohon, ktorý je pre mnohých na nezaplatenie: predný pohon naftovým štvorvalcom s automatickou prevodovkou.

NADČASOVÝ DIZAJN: Citroën už pred rokmi vytvoril dizajnový koncept s úzkymi horizontálnymi prvkami na prednej maske, ktorý sa stal pre značku celkom typický. Že je nadčasový, svedčí aj jeho uplatňovanie v najnovších modeloch, vrátane C4 X. Uznávame, že aj taká C3 vyzerá doteraz krásne a trúfame si predpokladať, že to bude aj prípad tohto modelu. Za zmienku stojí niekoľko detailov: horizontálne pruhy sú LED svetlá denného svietenia a kombinované stretávacie, diaľkové a smerové svetlá s technikou Citroën LED Vision vidíte iba vtedy, keď sú zapnuté. Inak sú vizuálne potlačené do úzadia. Celkom dole v nárazníku sú hmlové svetlá. Konštatujeme, že výkon týchto svetiel je dobrý, nemáme k nim v podstate žiadne pripomienky, pridanou hodnotou je automatické prepínanie denných a stretávacích, ako aj automatické vypínanie diaľkových, ak v protismere idú iné vozidlá. Ako je to však typické aj pre iné značky, systém dostatočne nereaguje na kamióny a autobusy idúce v protismere na diaľnici rozdelenej betónovými zvodidlami.

Predný previs je 880 mm, rázvor 2670 mm a zadný previs 1050 mm.

AKO SUV-KUPÉ: Pohľad na profil vozidla môže evokovať dojem, že ide o SUV-kupé, hoci v skutočnosti ide o veľmi netypický crossover spájajúci vlastnosti sedanu a SUV. Rozmery sú úctyhodné: celková dĺžka dosahuje presne 4,6 metra a rázvor má 2 670 mm, čo považujeme za naozaj slušnú hodnotu. Je prísľubom dobrých jazdných vlastností najmä na diaľnici. Dĺžka je o niekoľko milimetrov dlhšia ako základový model C4.

Inzercia


JE TO SEDAN. VÄČŠÍ, AKO BY STE ČAKALI. Mohlo by sa zdať, že zadné partie sú v estetickom nesúlade s prednou časťou, ale to je vecou vkusu. Podstatné je, že zadné svetlá sú v zapnutom stave dobre viditeľné odzadu aj zboku a svoj účel plnia ako majú. Za pozornosť stojí to, čo sa odhalí po otvorení kufrových dverí: je to sedan so všetkým, čo k tomu patrí. To znamená elegantné otváranie veka batožinového priestoru, vysoká nakladacia hrana a vôbec menší otvor, ale znamenitú kapacitu až 510 litrov. To je o vyše sto litrov viac ako taký Hyundai Kona novej generácie. Mohli by ste si povedať, že tu nemôžete využiť priestor nad úrovňou hornej hrany zadných sedadiel, ale nie je to pravda – menší odkladací priestor je aj pod sklom za hlavami zadných pasažierov.

Zamrzí však, že Citroën C4 X neponúka strešné lyžiny ani za príplatok.

Úžitkový potenciál sedanov ako takých je obyčajne menší ako v prípade kombi, hatchbackov a konvenčných crossoverov, ale kto si takéto auto kupuje s vedomím jeho obmedzení, nebude s nimi mať problém.

JAZDA AKO V MALEJ LIMUZÍNE: Citroën C4 X na naše prekvapenie jazdí tak dobre, že asociácia s malou limuzínou prichádza celkom spontánne. Dôvody sú dva: spôsob, akým tlmiče s hydraulickými dorazmi tlmia nárazy prenášané do karosérie a celkové naladenie podvozka doslova mäkko pohupuje posádkou; potom je to priestor pre nohy zadných pasažierov, ktorý nemožno označiť inak ako veľkorysý.

Výrazne mäkké naladenie podvozka je pre značku Citroën typické, ale v prípade modelu C4 X nie je vyvedené do takej extrémnej miery, ako sme to mali možnosť vyskúšať v Citroën C5 X. Jeho podvozok je tak slovom fantastický, hoci práve pre svoju preferenciu komfortu nepraje ofenzívnej športovej jazde. Podvozok v C4 X je viac vyvážený a keď si k tomu pripočítate vskutku ladne pracujúcu automatickú prevodovku vo vyšších rýchlostiach a optimálne naladené riadenie, budete mať zo šoférovania veľmi dobrý pocit.

Na rozdiel od C5 X môžete na tomto aute jazdiť aj športovým štýlom, vtedy síce pomerne rýchlo narazíte na jeho limity stanovené predovšetkým nakláňaním karosérie, zato zladenie prevodovky a motora je v športovom jazdnom režime príkladné a pripravené plniť priania vodiča hneď po manipulácii s pedálmi. Brzdy nie sú športové, napriek tomu ich hodnotíme priaznivo. Ak budete chcieť C4 X používať na to zábavné zvládanie každodenných povinností a aktivít, bude vaším dobrým spoločníkom.

Snáď jedinou vecou, ktorú by sme vedeli automobilke v tomto kontexte vytknúť, je naozaj burácajúci studený štart naftového motora a vôbec nie celkom kultivovaný prejav tohto agregátu pri jazde nízkymi rýchlosťami. Paradoxne práve vtedy má auto najlepšiu dynamiku, keďže motor dosahuje max. krútiaco moment až 300 Nm v nízkom spektre otáčok.

Možno je to skrátka tým, že sme čoraz viac zvyknutí na tiché elektromobily a mimoriadne kultivované benzínové motory, že nám zrazu vznetové efekty prídu príliš nápadné.

Zhrnutie testu a spotreba Citroën C4 X

Celkový dojem z Citroën C4 X je pozitívny a z týždňového testu sme si odniesli viacero priaznivých poznatkov. Predovšetkým ide o sústredenie sa automobilky na komfortný podvozok, ktorý je však menej pohupujúci sa a mäkký ako v C5 X, vďaka čomu praje o dynamickejšiemu jazdnému štýlu.

Interiér sa zbavil viacerých nelichotivých prívlastkov z minulosti, a tak dnes má primeranú materiálovú pestrosť, mechanické ovládanie klimatizácie, množstvo šikovných odkladacích priestorov a hlavne rýchly prehľadný infotainment, ktorého používanie nevyžaduje sústredenie.

Naopak, sklamala nás funkcia a ponuka asistenčných systémov, C4 X nás častokrát vôbec neupozornil na to, že sme bez smerovky prešli cez čiaru, a to ani pri zapnutom tempomate a aktivovanej funkcii. Navyše, auto vôbec neponúka funkciu aktívneho udržiavania v strede jazdného pruhu, čo by sme pri vozidle so základnou cenovkou 23-tisíc eur už očakávali.

Na záver dodajme, že počas testu s nájazdom 516 kilometrov sa priemerná spotreba ustálila na 5,7 l/100 km a za dlhodobých 2028 km na 5,8 l/100 km. Pri cielenej snahe o ekonomickú jazdu v zmiešaných podmienkach sa nám podarilo dosiahnuť 4,8 l/100 km, avšak nemyslíme si, že by niekto takto jazdil dlhodobo.

Technické údaje Citroën C4 X 1.5 BlueHDi 130 EAT8

Rozmery a hmotnosti
  • Dĺžka × šírka (sklopené zrkadlá) × výška: 4600×2032×1520 mm
  • Predný  a zadný previs: 880 a 1050 mm
  • Rázvor: 2 670 mm
  • Rozchod kolies: 1545/1560 mm
  • Batožinový priestor: 510 / 1360 dm^3
  • Prevádzková hmotnosť (s vodičom) 1436 kg
  • Celková hmotnosť 1785 kg
  • Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu 1200 kg
Pohon
  • Motor vznetový, preplňovaný turbodúchadlom, priame vysokotlakové vstrekovanie, auto Stop&Start
  • 4 valce, 16 ventilov, objem 1499 cm^3
  • Max. výkon 96 kW (131 koní) pri 3750 ot./min
  • Max. krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot./min
  • Prevodovka automatická 8–stupňov
Podvozok
  • Predná náprava: Nezávislé zavesenie kolies typ pseudo Mac Pherson s trojuholníkovými ramenami, vinuté pružiny, tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, stabilizátor
  • Zadná náprava: Deformovateľná traverza, vinuté pružiny + tlmiče s progresívnym hydraulickým dorazom
  • Brzdy: predné kotúčové chladené; zadné kotúčové
  • Dovolené pneu: 195/60 R18, 215/60 R17, 215/65 R16
Jazdné výkony
  • Maximálna rýchlosť 206 km/h
  • Akcelerácia 0–100 km/h: výrobca neuvádza
  • Kombinovaná spotreba WLTP 4,8 – 4,9 l/100 km
  • Spotreba počas testu 5,7 l/100 km
  • Emisie CO2, kombinovaný cyklus 126 – 129 g CO2/km

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.