RECENZIA
TEST JAGUAR F-PACE: Chladný luxus z upršaného Anglicka? Skôr kultivované SUV s pridanými hodnotami
Prémiové SUV patrí medzi konzervatívnejšie alternatívy k nemeckým modelom, ktoré svoju hodnotu stavia na vyváženom dizajne a v našom regióne nie tak častému výskytu na cestách.
Silnou stránkou F-Pace sú jazdné vlastnosti vo vyšších rýchlostiach a príjemný prejav naftového motora na diaľniciach.
Vydané Text: Erik Stríž
Jaguar prechádza zmenami
Keď sme dostali príležitosť týždeň jazdiť Jaguar F-Pace R-Dynamic, nemohli sme odmietnuť – spolupráca medzi touto automobilkou a motoristickými novinármi bola dlho komplikovaná a veci sa pohli k lepšiemu len nedávno. A nie sme jediní, kto pozoruje pozitívne zmeny – britská značka Jaguar sa totiž zásadne mení. Mieni zvýšiť cenu aj kvalitu svojich modelov a sústredí sa na severoamerický trh.
Jaguar teraz čaká veľký reštart a tiež nový maloobchodný model.
JLR mieni znovuzrodiť značku Jaguar tým, že zredukuje svoj modelový rad a posunie autá na vyššiu úroveň, aby konkurovali Bentley namiesto Mercedes-Benz a BMW. Jaguar v posledných rokoch rozšíril svoj sortiment o tri sedany, tri crossovery a športové auto práve v snahe vytvoriť britskú verziu BMW.
Inzercia
Avšak snaha osloviť čo najviac prémiových kupcov posunula značku do „priemernosti“, povedal kreatívny riaditeľ JLR Gerry McGovern. O okolnostiach tohto vyjadrenia sme písali v samostatnom príspevku Veľký prerod značky JAGUAR! Nové autá vás budú šokovať, tvrdia ľudia od značky a chcú konkurovať Bentley, kde sme ponúkli aj niekoľko vizualizácií budúcich modelov značky, ako ich vygenerovala umelá inteligencia.
McGovern dnes vedie dizajn prvého modelu novej éry Jaguaru, plne elektrického štvordverového GT. GT bude prvým z troch úplne nových elektrických Jaguarov. Bude predstavený tento rok a do predaja sa dostane v roku 2024, pričom cenovka by mala vo Veľkej Británii začínať na okrúhlych 100-tisíc britských librách.
V apríli tohto roku McGovern povedal, že budúce autá značky Jaguar budú využívať ikonický štýl modelov, ako je E-Type, ale budú radikálne prepracované.
„Budú šokovať a budú nebojácne,“ povedal.
Sme naozaj zvedaví, čo tieto verejné prísľuby budú znamenať, pretože z našej týždňovej skúsenosti s Jaguar F-Pace Dynamic R sme si odniesli množstvo pozitívnych poznatkov a dojmov.
Pred rokmi som napísal, že Jaguar XJ je chladný luxus z upršaného Anglicka, pretože tento názov vystihoval charakter modelu prezentovaného skôr vo fádnych farbách. Keďže aj SUV F-Pace, rovnako ako ostatné autá výrobcu, napokon prebrali typické dizajnové črty modelu XJ, vrátane interiéru, dalo by sa ten chladný luxus pripísať aj esúvečku. Avšak praktická skúsenosť s modelom už nie je taká chladná a o tom luxuse by sa tiež dalo diskutovať. Aspoň, že ten anglický pôvod ostáva zachovaný, F-Pace sa vyrába v Lode Lane v anglickom Solihulle, kde Jaguar Land Rover prevádzkuje výrobu áut na 120 hektárovom areáli s vyše 10-tisíc zamestnancami.
Recenzia Jaguar F-Pace R-Dynamic SE D300 AWD
Prvý dojem je pri automobiloch zvlášť dôležitý. Ale ak ho pokazia, nie je to tragédia, pretože druhý dojem môže byť tiež pozitívny a dôležitý, ako sme zistili pri nedávnom teste Citroen C5 Aircross PHEV.
Pri prémiových automobiloch je dôraz na prvý dojem o to silnejší, že si za neho zákazníci priplácajú. Jaguar sa darí zaujať v dobrom zmysle slova hneď, pretože z estetického hľadiska je F-Pace nepochybne jedným z najkrajších SUV, aké dnešný trh ponúka. Nie je to tá prvoplánová snaha zaujať, ktorú badať na a v nových modeloch od BMW. Za konkurentov modelu F-Pace sa považujú Porsche Macan, Mercedes-Benz GLE, BMW X5 či Volvo XC60. A keďže používa dizajnové princípy z XJ, ktoré sa prejavili ako nadčasové, ani o budúcej kráse F-Pace nebudeme pochybovať.
Samotné SUV má pritom dĺžku 4,747 mm, šírku bez spätných zrkadiel 2,071 mm (zrkadlá sú +10 cm) a výšku 1,664 mm.
Veľkorysý rázvor 2,874 mm, obrovské disky kolies a relatívne krátky predný previs 845 mm spoločne so zmienenou šírkou cez dva metre okamžite prezrádzajú príslušnosť tohto auta do vyššej sorty, navyše sú prísľubom dobrých jazdných vlastností.
Vylepšený interiér s ideálnym pomerom klasiky a moderny
Po nasadnutí do vozidla bez odomykania kľúčom vstupujete do čierno-sivého sveta plného kože a ušľachtilých materiálov. Nie je to opulentný ani minimimalistický luxus, toto je také to ideálne skĺbenie racionálneho množstva mechanických ovládačov s modernými prvkami. Mám rád, že keď si sadnem za volant, mám okolo seba vysokú stredovú konzolu s masívnou lakťovou opierkou, klasický dizajn prístrojovej dosky s kaplnkou (hoci v digitálnom vyhotovení) a páku prevodovky s masívnym čalúnením, o ktorú si môžem oprieť zápästie.
Po naštartovaní vozidla tlačidlom naľavo od páky prevodovky (alebo spustení elektrického okruhu) sa rozsvietia dva veľké displeje a podsvietený panel ovládania klimatizácie – opäť ma teší, že grafika je dokonale vyladená, skôr konzervatívna a svojou farebnou schémou nepôsobí ako päsť na oko, ako to je vo vozidlách Cupra a Volkswagen. Menej je niekedy viac.
Systém Pivi Pro s 11,4“ dotykovou obrazovkou je neustále pripojený na internet, čo využíva aj pri navigovaní, a podporuje aj bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto.
Nedostatky som ale predsa našiel. Hoci je volant aj sedadlo nastaviteľné v dobrom rozsahu, lakťovú opierku si nenastavíte. Športové škrupinové sedadlá sú krásne, ale na môj vkus príliš tvrdé. Ovládanie klimatizácie si vyžaduje viac času na pochopenie a aj potom trocha otravuje – otočným voličom vytiahnete alebo stlačíte na prepínanie medzi funkciami ventilátora klimatizácie a vyhrievania/odvetrávania sedadla.
Napokon volič jazdných režimov: je vypracovaný efektne, pretože ide o valec vysúvajúci sa zo stredovej konzoly, zmena jazdného režimu ale vyžaduje dovedna tri kroky: vysunutie, výber a zasunutie. Bol by stačil obyčajný prepínač. Pre majiteľov väčších mobilov mám dobrú správu: do priestoru na mobil sa zmestí aj 7-palcový Note20 Ultra, je však čiastočne zakrytý ovládačom klimatizácie – vertikálne orientovaný držiak by som ocenil viac.
Druhý rad sedadiel patrí k tým jednoduchším. Napriek dvojmetrovej šírke vozidla je vzadu porovnateľne veľa miesta ako napríklad v Hyundai Tucson. Pridanou hodnotou je naozaj veľký priestor na nohy. Zadní pasažieri majú k dispozícii vlastné výduchy klimatizácie, ale bez možnosti zmeny teploty a intenzity ventilácie, jeden nabíjací konektor, sieťky na zadnej strane predných sedadiel, lakťovú opierku s nápojovými držiakmi, madlá nad dverami a vlastné osvetlenie. Na auto takejto úrovne nám chýba vyhrievanie sedadiel, viac nabíjacích konektorov či polohovanie chrbtových operadiel.
Dôležité je zodpovedať otázku, pre koho je tento priestor vlastne určený. F-Pace nie je limuzína, v ktorej vzadu sedí VIP. Jaguar F-Pace je rodinné SUV pre lepšie situovaných rodičov, ktorí ho majú za hlavné vozidlo, vyžadujú viac ako priemer a zároveň nechcú byť tuctoví a jazdiť Nemca.
So zvládaním každodenných radostí a starostí nebude mať F-Pace problém a vďaka strešným nosičom v cene a priestrannému členenému batožinového priestoru bude ideálnym dopravným prostriedkom na dlhé cesty. Pod podlahou je dokonca rezervné koleso, takže ak si do kufra prihodíte aj sadu na opravu pneumatiky, máte na dovolenke istotu mobily aj pri dvoch defektoch. Využijete aj priestor nad hornou hranou sedadiel, keďže kryt batožinového priestoru je pevný a má vyššiu nosnosť ako roleta.
Škoda, že šírka spodnej časti nakladacej hrany je zúžená a hliníkové kryty sú dosť krátke.
Celkový dojem z interiéru je dobrý a je nepochybné, že nedávny facelift modelu výrazne prospel. Po týždni uznávam, že ho predsa len možno označiť za chladný luxus, ako som zmieňoval v úvode. Veľmi rýchlo vám totiž príde bez emocionálneho náboja – snáď je temnou farebnou schémou testovanej verzie.
Jazdné vlastnosti
Jaguar F-Pace je na Slovensku dostupný vo verziách R-Dynamic S/SE/HSE, 400 Sport a SVR. V ponuke sú naftové motorizácie D165 MHEV, D200 MHEV, D300 MHEV a benzínové P250, P400 MHEV, P400E PHEV a s vrcholovým P550 V8. Všetky majú pohon štyroch kolies AWD a automatickú prevodovku.
Po facelifte sa v Jaguari F-Pace udiali priaznivé zmeny. Dvojlitrové štvorvalce Ingenium na benzín aj naftu sú naďalej štandardom, novinkou sú radové šesťvalce. Je skvelé, že sa k tejto pre Jaguar typickej a z princípu najlepšie vyváženej architektúre Angličania vrátili, hoci bohužiaľ len na pár rokov – od roku 2025 už bude totiž značka Jaguar celkom elektrická.
Rovnako ako takmer všetky motory Jaguaru, s výnimkou osemvalca vo vrcholovej verzii, si naftový agregát pomáha mildhybridnou technológiou so štartér-generátorom, ktorý sa dodatočným výkonom pridáva v nižších otáčkach spaľovacej časti a je dobíjaný rekuperáciou energie pri brzdení a spomaľovaní.
Tento trojliter dosahuje max. výkon 221 kW (300 koní) pri 4 000 ot/min a krútiaci moment 650 Nm už od 1 500 do 2 500 ot/min. Studený štart po skúsenostiach s elektromobilmi, hybridmi a benzínovými motormi prekvapí svojou hlučnosťou a vibráciami preniknutými až do volantu, ale pri jazde už o ňom skoro neviete – ak aj, je to skôr príjemný hlboký tón pri akcelerácii.
Čo poteší, je kombinácia presného riadenia, veľmi dobre vyladenej automatickej prevodovky ZF a tiež naladenie podvozka. Prevodovka síce udržiavania motor skôr v nižších otáčkách, čoho dôsledkom má niekedy slabšiu dynamiku a rozbeh si musíte sekundu počkať, to je však dôsledok naháňania gramov CO2 v emisnej bilancii.
Podvozok patrí skôr k tým tvrdším, zodpovedá charakteru značky Jaguar a pri nízkych rýchlosť občas prenesie nárazy až do karosérie. Avšak pri vyšších rýchlostiach dokáže účinne odfiltrovať nedokonalosti vozovky a udržiavať interiér v kľude. Silnou stránkou modelu je určite jeho ochota spolupracovať s vodičom jazdiacim ofenzívnym jazdným štýlom, zdanlivo mu nerobia starosti ani prudké zákruty vo vysokých rýchlostiach, kedy akoby zaborí nos do cesty a s nevšednou stabilitou dodáva vodičovi sebadôveru. Prejavuje sa skoro neutrálne a bežný motorista nebude mať schopnosť nájsť limity tohto vozidla.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zaberie 6,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 230 km/h. V kombinovanom jazdnom cykle podľa WLTP každých 100 kilometrov spotrebuje 7,4 až 7,8 litra nafty, čo sú celkom realistické hodnoty – počas testovacieho týždňa som sa bez väčšieho úsilia a skôr dynamickým štýlom jazdy pohyboval medzi 8 a 9 litrami. Týždňový test som bilancoval s priemernou spotrebou 8,3 l/100 km.
Zhrnutie
- Jaguar F-Pace je po facelifte ešte lepším SUV, ktorý naďalej nesie typické črty anglického výrobcu.
- Krásny zovňajšok musíte vidieť naživo, aby ste ho ocenili. Interiér je konzervatívny, ale materiálovo, technologicky aj ergonomicky. Ocenili by sme o niečo jednoduchšie ovládanie klimatizácie a jazdných režimov, nejde však o nič podstatné.
- Jazdné vlastnosti vyladené skôr pre radosť z ofenzívnej jazdy, avšak s tendenciou prevodovky šetriť spotrebu, sa spočiatku zdajú byť nevyvážené. Personalizáciou však môžete dosiahnuť také naladenie, ktoré vám bude celkom vyhovovať.
- Priemernú spotrebu 8,3 l/100 km hodnotíme priaznivo.
- Jaguar F-Pace na Slovensku kúpite od 67 960 € vo verzii R-Dynamic S D165 AWD MHEV, verziu R-Dynamic SE D300 AWD MHEV od 85 348 €.
- Ak zvažujete kúpu zadaním objednávky do výroby, oceníte možnosť detailnej konfigurácie vozidla.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk