Fotogaléria:Opel Insignia OPC VIDEO

Tak pridajte! S výkonovými rezervami Volkswagenu Passat s naftovým biturbom to nebude problém, ani keď veľké kombi naložíte až po strechu.


Výrazné prekračovanie hraníc nepatrí k bežným vlastnostiam Volkswagenov, nový Passat si to však dovolil. A to dokonca na poli motorov, kde VW patrí k tým konzervatívnejším. Hovoríme o dvojito prepĺňanom naftovom dvojlitri vyladenom na 176 kW, teda 240 k a 500 Nm. Aby tie čísla boli ešte presvedčivejšie: litrový výkon je 89,4 kW/l. V neprémiovej strednej triede je to bezkonkurenčná hodnota a aj premianti ju prekonávajú len s väčším počtom valcov. No kým naštartujeme, najprv si prezrime karosériu.

Viac ako 4,7 metra dlhé kombi konzervatívnych tvarov pôsobí pri súčasnej štýlovo orientovanej konkurencii ako sťahovacie auto, eleganciu najmä pri pohľade spredu však Passatu nemôžeme uprieť. Technologicky vyspelú tvár podčiarkujú adaptívne LED svetlá a radar v logu. Vzhľad nášho auta trošku zrážali len 17-palcové kolesá, z praktickej stránky je to však veľmi rozumná voľba. Najmä ak prihliadneme na to, že najvýkonnejšie verzie majú sériovo o 15 mm znížený podvozok. Na druhej strane vo výbave sú aj adaptívne tlmiče, takže aj na 18-palcových kolesách by auto mohlo zostať dostatočne komfortné.

K priestrannej kabíne sa práve komfort žiada. Takmer až luxusnú atmosféru podčiarkuje solídna koža na sedadlách. Priestoru pre cestujúcich by sme mohli vytknúť len masívny stredový tunel vzadu, to je však daň za pohon všetkých kolies. Naopak, body nemusíme strhnúť za panoramatickú strechu, priestoru na hlavu je stále dosť.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

So 650 dm³ je batožinový priestor veľmi veľkorysý, pod podlahou je dosť miesta aj na plnohodnotnú rezervu. Polystyrénová miska s náradím však obmedzuje využitie dvojitej podlahy. Reálne ju môžete mať len v hornej polohe, v ktorej po sklopení operadiel vytvorí rovinu. Šikovným riešením je možnosť otvárania veka nohou (senzor pod nárazníkom), ako správni detailisti však musíme vytknúť to, že rovnakým pohybom sa kufor nedá zatvoriť (napr. Ford to vie) a chýbalo nám tiež tlačidlo „zavri a zamkni“ ako v niektorých prémiových modeloch. Rovnako nesmiete zabudnúť zatiahnuť roletku, ktorá pri otvorení automaticky odskočí približne do polovice dráhy.

Napriek veľkorysým rozmerom nemáte spoza volantu pocit šoféra autobusu, ako napríklad v Škode Superb. Technokratický pocit z hrán palubnej dosky podčiarkoval LCD prístrojový panel (12,3-palcový) a špičková navigácia Discover Pro s 8-palcovým displejom. Napriek záplave údajov je zobrazenie prehľadné a navyše si vodič môže vybrať z viacerých režimov. Ocenili by sme len väčšie priblíženie mapy (funguje len dynamicky, nedá sa nastaviť pevná hodnota). Pri takomto rozložení informácií by zvyšok posádky teoreticky mohol napríklad pozerať film na centrálnom displeji, počas jazdy sa však video automaticky vypne.

V bohato vybavenom testovanom exemplári sme si vyskúšali aj asistenta na jazdu v kolóne, ktorý funguje na báze radarového tempomatu. Ten auto dokáže aj úplne zastaviť a hneď sa s ním znova pohnúť, ak však stojíte dlhšie ako nejaké dve sekundy, musíte Passat rozhýbať sami (pridať plyn). Volkswagen zvláda aj aktívne udržovanie v jazdnom pruhu zásahmi do riadenia, systém je však dosť direktívny a preto sme s ním občas bojovali o kontrolu. V Mercedese je jeho prístup podstatne citlivejší. Pri varovaní pred vozidlom v mŕtvom uhle oceňujeme možnosť nastavenia intenzity oranžového svetla.

Inzercia

Inzercia

Pýchou Passatu je kamerový systém tvorený štvoricou objektívov. Oceňujeme, že zadný je schovaný pod logom a teda je, na rozdiel od konkurencie, prakticky vždy čistý. Predná kamera je však veľmi nízko v nárazníku. Systém ponúka veľa pohľadov, niektoré sú však skreslené a preto ich treba brať trochu s rezervou. Ocenili by sme, keby si pamätal niektoré užívateľské preferencie (napríklad pri zadnej kamere by sme preferovali neskreslený pohľad bez vodiacich čiar namiesto základného deformovaného s čiarami), a tiež by nás pri manévrovaní potešilo automatické prepnutie na prednú kameru. Áno, zabiehame do príšerných drobností, ale berte to ako dôkaz vysokej úrovne Passatu, keď sa pri hľadaní nedostatkov musíme zaoberať takýmito malichernosťami.

Prejdime teda na podstatnejšie celky. Motor 2.0 BiTDI je štandardne spojený s predovkou DSG a pohonom všetkých kolies, takže prenos jeho mamutej sily je veľmi pohodlný a istý. Reakcie na plynový pedál sa nastavujú prostredníctvom nastavenia jazdného profilu spolu s riadením či tlmičmi. Takže si môžete zvoliť pokojnejšiu či ostrejšiu jazdu. Musíte však počítať s tým, že je to len poriadne nafúkaný štvorvalec (pozornejšie ucho to aj napriek jeho kultivovanosti zaregistruje podľa zvuku) a teda sa musí najprv nadýchnuť. Pri pokojnom tempe to neprekáža, keď však potrebujete „upaľovať“, zvoľte si športový režim prevodovky. Vyššie otáčky motora držia turbodúchadlá v pohotovosti. Kým z pohľadu výkonu je to absolútny top, spotrebou nás až tak nepresvedčil. Počítajte s priemerom okolo 7 l/100 km.

Aj to platí predovšetkým pri pohodlnej jazde, ktorú Passat zvláda podľa očakávaní veľmi dobre. V komfortnom režime pevný podvozok citlivo absorbuje menšie nerovnosti, ostrejšie priečne však decentne oznámi aj posádke. Akustickému komfortu musíme vytknúť horšie utlmenie nízkych frekvencií, motor i kolesá podchvíľou nepríjemne dunia. Na precízne reakcie riadenia sa môžete spoľahnúť, výraznejšiu komunikáciu na športové výkony však nedostanete.

Záver Angličania majú na takéto veci slovné spojenie „it does exactly what it says on the tin“, čiže robí presne to, čo má napísané na obale. V prípade Passatu 2.0 BiTDI to platí takmer do bodky. Za 56 000 € sa totiž chybičky krásy odpúšťajú len veľmi ťažko.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Pokračujte na ďalší príspevok »