Užitočná inovácia: THULE ARCOS je prepravný box na ťažné zariadenie, ktorý nezvyšuje spotrebu
Pomocou zadného prepravného boxu využijete prepravný potenciál vášho auta naplno.
Vydané Text: Erik Stríž
Čo je to Thule Arcos?
Značka Thule tento rok uvádza do svojho produktového portfólia významnú novinku: model Thule Arcos.
Ide o škrupinový prepravný box, ktorý sa upevňuje na štandardné ťažné zariadenie automobilu, priamo na jeho guľu a pripája sa do elektrického okruhu, pretože je vybavený svetlami. Keďže zakrýva tabuľku s evidenčným číslom vozidla, je potrebné ju premiestniť (alebo jej duplikát) na box.
Šírka boxu je o niečo menšia ako šírka priemerného automobilu, takže nezvyšuje riziko poškodenia pri prechádzaní zúženými pruhmi alebo zákrutami, navyše je polohovaný relatívne vysoko nad vozovkou, takže motorista nemusí mať obavy o zadný nájazdový uhol – bez obáv môže cúvať do mierneho kopca.
Thule Arcos je vyhotovený vo dvoch veľkostiach: Thule Arcos M má kapacitu 300 litrov a Thule Arcos L až 400 litrov, čo je viac, ako väčšina automobilov typu hatchback.
Prečo je lepší ako strešný box?
Strešné prepravné boxy sú nesmierne užitočným pomocníkom, ktorý rozširuje nákladnú kapacitu automobilu o stovky litrov priestoru. Na výber je dnes nesmierne množstvo boxov a tie od značky THULE považujeme za akýsi zlatý štandard. Strešné boxy však obnášajú aj určité kompromisy: spravidla je ňou mierne vyššia spotreba vozidla a tiež jeho väčšia celková výška, ktorá v niektorých prípadoch môže motoristu obmedzovať.
Preto THULE vyvinulo Arcos, ktorý tie dva kompromisy celkom ruší a umožňuje užívať len výhody. Patrí medzi ne aj podstatne ľahšia obsluha – výška tohto nákladného priestoru zodpovedá výške kufra auta, takže už nikdy nebudete musieť stáť na prahu otvorených dverí ani sa opierať o znečistené vozidlo.
Škrupina boxu je vodeodolná, prachuvzdorná, pevná a robustná, prevážaný náklad je tak v bezpečí pred poveternostnými vplyvmi. V THULE mysleli aj na to, aby sa s osadeným prepravným boxom dal otvoriť kufor auta, takže neprichádzate o možnosť využívať aj základný batožinový priestor. Keďže nosnosť ťažného zariadenia žiadnym spôsobom neovplyvňuje nosnosť strechy, na nej môžete ešte stále používať strešné nosiče na kajak, paddle board, bicykle, strešný stan, prípadne ďalší prepravný box.
Nezvyšuje spotrebu, predlžuje dojazd elektromobilov
Prepravný box na ťažné zariadenie nezvyšuje spotrebu, pretože prirodzene vznikajúce turbulencie vzduchu za vozidlom už nemajú vplyv na účinnosť pohonu.
Za určitých okolností však môže mať zadný prepravný box priaznivý vplyv na dojazd – nezávislý test poukázal na zistenie, že sa spotreba paliva a elektrickej energie dokonca znížila: „Zistili sme, že benzínové vozidlo aj elektromobil mali s namontovaným boxom o niečo nižšiu spotrebu, než keď auto jazdilo na testovacej trase bez boxu,“ uvádza magazín ViBilägare.
V prípade elektromobilov môže byť zníženie energetickej spotreby zodpovedné za dlhší dojazd na nabitie.
„Prirodzene, naše strešné boxy sú navrhnuté tak, aby boli aerodynamické, ale aj ten najdynamickejší strešný box spôsobuje určitý odpor pre svoju polohu na streche. Zadná časť auta je však miestom prakticky bez odporu vetra, preto môže zadný strešný nosič predstavovať negatívny odpor vetra. To znamená, že môžete ísť ďalej s rovnakým množstvom plynu alebo elektriny ako vozidlo so strešným boxom,“ hovorí Henrik Eriksson, riaditeľ dizajnu Thule.
Vhodný aj pre autá bez podpory strešných nosičov
Významným argumentom v prospech zadného prepravného boxu THULE ARCOS je to, že sa dá využiť aj na automobiloch, ktoré nie sú vybavené prípravou na osadenie strešných nosičov. Stačí vám ťažné zariadenie, či už pevné alebo odnímateľné. Nielen elektromobily niekedy nie sú dodávané s podporou štandardných strešných nosičov – Thule má teda riešenie aj pre nich.
Thule Arcos: ceny a dostupnosť
Prepravný box na ťažné zariadenie Thule Arcos bude pre spotrebiteľov uvedený na trh 1. februára 2023.
V prepočte budú ceny pohybovať okolo úrovní 1 407 € za verziu M a 1 461 € za verziu L.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk