Test Renault Arkana E-Tech: Benzín so 4-stupňovou prevodovkou a dva elektromotory na 3 km jazdy. Znie to všelijako, ale Arkana je skvelé auto

Keď sa s Arkanou dobre zladíte, odvďačí sa vám spotrebou len 4,7 l/100 km. Pritom to nie je plug-in hybrid.
Vydané  Text: 

Keď sme pred rokmi na internete čítali prvé správy o tom, že Renault vyrobil SUV-kupé, boli sme tak trocha nadšení. Bolo pre nás schladením, že krásne auto s dizajnom predných partií v štýle aktuálneho Megane a zadnými partiami pripomínajúcimi BMW X4 bude určené len pre východné trhy, no vzápätí niekoľkých mesiacov sa Arkana predsa len dostala aj k nám. Domnievali sme sa, že práve takýto model na trhu chýbal – príťažlivé neprémiové kupé s proporciami crossovera, malého esúvečka, ktoré navyše nestojí veľa.

V modeli Arkana sa teda zhmotnili sny mnohých motoristov a aj dnes, keď je vozidlo nejaký ten čas v predaji, ostáva veľmi atraktívnym kúskom na cestách. Hodí sa úplne všade, ale k takému rodinnému domu s modernou architektúrou v lukratívnej štvrti blízko okresného mesta azda najviac. Má totiž schopnosť zvládať akékoľvek porcie kilometrov, nielen tie mestské, čo je typické pre nové crossovery. Keď sme s týmto vozidlom na otočku absolvovali cestu z Bratislavy do poľských Katowíc a späť, Arkana nás presvedčila, že vie byť rovnako imidžovým autom, ako aj prostriedkom, ktorý vás s rodinou pohodlne odvezie na dovolenku. Navyše s veľmi priaznivou spotrebou.

Nádherné ladné tvary zadných partií majú dve malé nevýhody: zmenšujú objem batožinového priestoru a pripravujú zadné okno o stierač.

Renault Arkana v skratke:

  • SUV-kupé s dĺžkou 4 568 mm a svetlou výškou podvozka až 200 mm;
  • má rázvor 2 720 mm, hmotnosť 1,5 tony a užitočné zaťaženie do 540 kg (v závislosti od verzie);
  • batožinový priestor má kapacitu 513 dm3, verzie E-TECH s o niečo menej kvôli trakčnej batérii: 480 dm3;
  • v predaji je iba s benzínovými elektrifikovanými pohonmi, aktuálne od 24 300 €, verzia E-TECH aktuálne od 25 400 €;
  • ako full-hybrid E-TECH zapína elektrický pohon priebežne počas jazdy, takže sa často prejavuje ako elektromobil či plug-in hybrid;
  • základná výbava obsahuje Full LED svetlá, aktívne udržiavanie v pruhu, zadné parkovacie senzory a kameru, infotainment Easy Link 7″ a prístrojový panel so 4,2″ displejom.

 

Dve koncovky výfukov sú iba na okrasu, skutočný výfuk je vyvedený dole. Nájde sa vôbec niekto, komu to skutočne prekáža?

Jeden z najkomplikovanejších pohonov?

Základom pohonu Arkany E-Tech full hybrid je 1,6-litrový benzínový motor SCe bez preplňovania. Ide teda o atmosférickú klasiku adaptovanú na potreby novej doby, ktorej výkon dosahuje prekvapivo skromných 69 kW. Zdá sa to byť málo a je to tak naozaj, pre auto ako je Arkana by sme ako základ radšej videli niečo s výkonom 110 kW.

Lenže nie je všetko iba o číslach. Okrem spaľovacieho motoru Arkana pod kapotou prevádzkuje aj dva ďalšie motory, už elektrické.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Prvý silnejší slúži na podporu samotnej jazdy s výkonom 36 kW a silou 205 Nm. Tento elektromotor je súčasťou prevodovky. Slabší elektromotor dosahuje výkon 15 kW a dosahuje krútiaci moment 105 Nm. Ani dovedna tieto čísla nie sú práve fascinujúce, ale opäť sa ukazuje, že na tom až tak nezáleží. Funguje totiž ako štartér-generátor, ktorý sa stará o štartovanie motora a zároveň o prvé metre jazdy. Renault uvádza, že za ideálnych okolností Arkana E-Tech full hybrid dokáže v meste jazdiť až 80 percent času na elektrinu a šetriť 40 percent benzínu. To je príliš veľkorysý optimistický odhad, ale je pravda aj to, že elektrické motory sa skutočne zapájajú do činnosti veľmi často.

Najzaujímavejším prvkom celého pohonu hybridného systému Arkany je však absencia spojky.

Čo je na tejto Arkane azda najzaujímavejšie, je fakt, že v pohone chýba klasická spojka. V tomto prípade je nahradená elektrickým motorom, ktorý priebežne vyrovnáva otáčky medzi jednotlivými prevodovými stupňami benzínového motora a radenie samotných stupňov je koncipované elektronickými aktuátormi. Pre benzínový motor sú vyhradené štyri rýchlostné stupne a pre elektrický motor prvé dva. Tento komplikovaný systém vo výsledku pracuje veľmi slušne, vlastne nebadane.

Pri prudkej akcelerácii sa síce Arkana odprezentuje miernym vysávačovým efektom, ten však rýchlo odznie a po dosiahnutí stabilnej rýchlosti už motor pracuje kultivovane a pokojne. Počas prvých metrov pri dôraznej akcelerácii možno pozorovať lenivejší nástup krútiaceho momentu, čo sa umocňuje pri akcelerácii do kopca.

Dodajme, že v mild-hybridnej Arkane sa využíva dvojspojková 7-stupňová automatická prevodovka EDC.

Elektrická jazda na hybride

Renault Arkana E-Tech full hybrid jazdí na elektrinu vskutku často. V prvom rade pri každom rozjazde, prvý a druhý prevodový stupeň sú vyhradené pre elektromotor. Trakčný akumulátor s kapacitou 1,2 kWh by teoreticky vystačil na 3 kilometre čisto elektrickej jazdy, ale počítač často vyhodnotí, že je predsa len čas zapnúť spaľovací motor a tieto tri kilometre vlastne nikdy nedosiahnete. Lenže počas samotnej jazdy si veľmi skoro začnete všímať často svietiacu kontrolku „EV“ na prístrojovom paneli. Vtedy Arkana jazdí iba s pomocou elektrického motora s max. výkonom 36 kW. Pri jazde bez záťaže stabilnou rýchlosťou sú energetické nároky na udržiavanie v pohybe pomerne nízke, takže aj 1,2 kWh batéria môže slúžiť na pomerne dlhej trase.

Pripomeňme, že Arkana E-Tech full hybrid sa nenabíja káblom, ale iba počas samotnej jazdy. Na tento účel dokonca výrobca zakomponoval do hybridu aj polohu páky prevodovky „B“, ktorú obyčajne vídame v plug-in hybridoch a elektromobiloch. S týmto režimom auto samočinne brzdí hneď po uvoľnení plynu a rekuperáciou získaná energia je priamo odosielaná do trakčného akumulátora s neveľkou kapacitou. Výhodou malej kapacity je, že sa rýchlo nabije znova a je pripravená napájať elektromotory.

Sprievodným efektom polohy prevodovky B je menšia potreba používať brzdový pedál. Ak plynový pedál uvoľníte včas, auto začne spomaľovať nie brzdou, ale elektrickým motorom. Ten sa vtedy stáva generátorom elektrickej energie.

Jazdné vlastnosti

Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, stotožňujem sa s tým, čo o Arkane E-Tech píšu ostatní kolegovia novinári.

Ide o auto, ktoré nie je trhačom asfaltu, ale skôr príjemne naladeným vozidlom na každodenné použitie, ktoré dokáže naplniť aj potreby vodiča s ofenzívnym jazdným štýlom. Oceňujem optimálne naladený podvozok, ktorý stále dáva možnosť pocítiť kontakt s vozovkou, ale účinne filtruje jej nedokonalosti v záujme dosahovania lepšieho komfortu na zadných sedadlách. Spoza volantu máte dojem dobrej kontroly nad vozidlom aj vo vysokej rýchlosti, snáď len hluk prenikajúci do kabíny by mohol byť odhlučnený lepšie. Počas jazdy diaľnicou už na pasažiera vzadu musíte hovoriť zvýšeným tónom hlasu, aby vám rozumel. V ostrých zákrutách sa pomerne skoro prejaví mierne nedotáčavý charakter vozidla a z pozície vodiča si tak začnete dávať pozor napríklad na výjazdy z diaľnice.

Týždňový redakčný test sme zavŕšili so spotrebou 6,7 l/100 km a pri väčšej snahe o šetrenie paliva sme v meste dosiahli 4,7 l/100 km. To je ešte o deci benzínu menej, ako avizuje výrobca v rámci metodiky WLTP.

 

Pochvala za interiér

Renault Arkana bez ohľadu na stupeň výbavy poteší každého nového majiteľa tým, že mu poskytne hodnotný priestor s ergonomickým potenciálom. Interiér nie je minimalistický, využíva ešte pomerne veľa tlačidiel a mechanických ovládacích prvkov, vrátane panelu klimatizácie. Za toto Arkane fandíme.

Napriek tomu, že sa nesnaží napodobňovať prémiu, pôsobí interiér kvalitným dojmom vďaka obkladovým materiálom a rozumnému mixu textúr. Je tu aj lesklá čierna, ale v miere, ktorá nebude vodiča nútiť neustále utierať odtlačky prstov a prach.

Vertikálne orientovaný displej má v aute väčší zmysel ako horizontálne usporiadanie. Infotainment podporuje Android Auto aj Apple CarPlay, napriek grafickej vyspelosti je občas trocha spomalený.
Zaujímavosťou je, že páka prevodovky má aj stupeň B pre jazdu s výraznou rekuperáciou brzdnej energie. Samotná páka slúži aj ako madlo na zápästie - vynikajúce!

Páka prevodovky je zo skutočného hliníka, pôsobí pevne a vďaka vrchnej ploche so syntetickou kožou slúži ako madlo na zápästie.

Stredový displej je orientovaný na výšku a virtuálne tlačidlá majú väčší rozmer, takže ich používaniu nie je potrebné venovať veľa pozornosti. Tieto dobré kredity trocha stráca infotainment, ktorý nie je vždy responzívny a občas reaguje pomalšie, najmä počas spustenej navigácie.

Predné sedadlá sú ergonomicky tvarované, ani po štyroch hodinách za volantom som nepociťoval únavu, snáď len v teplom počasí sa v tomto čalúnení človek zapotí. A napokon ešte jedna výčitka: Arkanu si kúpite len s jednozónovou automatickou klimatizáciou.

 

Batožinový priestor je v porovnaní s mild-hybridnou verziou zmenšený o 33 litrov, lenže rezervné koleso s náradím na jeho výmenu sa sem vošlo aj tak.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!