Testy

Vrchol / Test Škoda Enyaq Coupé RS iV

Potravinový reťazec Škody je štruktúrovaný jasne a na jeho absolútnom vrchole sedí Enyaq Coupé RS iV. Niekomu táto úloha skrátka pripadnúť musí a v tomto prípade sa jej ochotne zhostil Enyaq s dramaticky tvarovanou karosériou s klesajúcou líniou strechy. Osobne si pod pojmom coupé predstavujem podstatne nižšie línie, než na aké sa tu mám možnosť pozerať pri prísne bočnom pohľade, keď už teda prehltneme privysoký počet dverí. Možno by to chcelo aspoň trošku dlhšie previsy karosérie. Niet však pochýb, že Enyaq Coupé na seba strháva pohľady tak ako mnoho iných SUV konkurentov s rovnakým prívlastkom. Alebo žeby v tom mala prsty zelená farba s jedovatým názvom Mamba?

Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)
Z niektorých uhlov vyzerá Enyaq Coupé veľmi dobre, z iných je príliš bacuľatý. Spotreba? Pokojne 18 kWh/100 km

Rituály

Začnime najprv tak, ako sa začne každá jazda s Enyaqom. Štartovať netreba, stačí stlačiť brzdu a je naštartované. Potom vás však privíta obrazovka, ktorá sa spýta, či chcete, aby auto využívalo počas jazdy online služby. Musíte sa vyjadriť, inak takmer nič iné nefunguje. Následne vás chytí za volant systém Lane Assist. Škoda nám s novým softvérom sľubovala jeho jednoduchšiu deaktiváciu, avšak ikonka asistenčných systémov na volante stále ovláda iba tempomat, takže musíte rovnakú ikonku nájsť na displeji (aspoň je stále k dispozícii), zvoliť Lane Assist, potvrdiť jeho vypnutie a vrátiť sa späť na domácu obrazovku.

Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)

To sú štyri kroky, počas ktorých sa nemôžete naplno venovať riadeniu. A ak by ste si uprostred jazdy spomenuli, že chcete tento systém aktivovať (prečo nie, niekedy je ozaj užitočný), tak opäť. Štyri kroky, tentokrát už nevyhnutne za jazdy. Vystúpili ste na sekundu z auta, aby ste napríklad otvorili dvere svojej polovičke? Auto sa otvorením dverí automaticky vyplo, môžete teda všetko robiť odznovu. Chceli by ste si aktivovať prednú širokouhlú kameru pri výjazde z úzkej uličky? Stlačíte symbol parkovacieho asistenta, manuálne aktivujete parkovacie senzory, vypnete parkovacieho asistenta a zvolíte širokouhlú kameru. Nuž, niekedy by tie fyzické tlačidlá naozaj neboli na škodu veci. Najmä keď systém v Enyaqu má najmä po naštartovaní svoje náladky a nefunguje plynulo.

Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)
Kabína je ozvláštnená Alcantarou a jedovatými zelenými kontrastmi. Okrem toho sa nič podstatné nezmenilo. Ani to, že s dotykovým displejom musíte pracovať častejšie, než je nevyhnutne potrebné a stane sa to otravným. Našťastie Enyaq úplne na tlačidlá nezanevrel. Ideálne by bolo, ak by sa dali naprogramovať

Ticho lieči

Tieto veci, ktoré vás budú otravovať každý deň, mrzia o to viac, pretože Enyaq Coupé RS iV je vskutku znamenitý automobil. Najmä na dlhších trasách zabudnete na konflikty s dotykovou obrazovkou a keď už je všetko nastavené, môžete si užívať jazdu. Vnútri verziu RS okamžite rozpoznáte vďaka jedovato zeleným kontrastným detailom, Alcantarou obšitej palubnej doske, lištám napodobňujúcim karbón a krásne spracovaným športovým sedadlám. Stačí chvíľka a nájdete si tu perfektnú pozíciu za športovým trojramenným volantom potiahnutým perforovanou kožou.

Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)
Športové sedadlá by mohli byť argumentom, prečo zvoliť práve verziu RS. Výborné tvarovanie, nešmykľavá vzdušná látka... Paráda! A rovnaká paráda je to aj vzadu.
Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)

Kilometre budú plynúť rýchlo. Pocit únavy sa nedostavuje, jazda v elektrickom RS je veľmi príjemná. Všetko sa začína ergonómiou spomínaných sedadiel a dobrým posedom, avšak uvedomíte si aj to, aké blahodarné účinky má ticho. Nemyslite si, že je to pri elektromobiloch klišé. Dobre odhlučnený elektromobil nie je najmä pri vyšších rýchlostiach vôbec samozrejmosťou. Tento Enyaq má však dvojité predné sklá a je naozaj mimoriadne tichý ešte aj napriek sklenenej streche, ktorá bežne akustike v interiéri neprospieva.

Pre mňa bol najväčším otáznikom podvozok. A Enyaq Coupé RS iV mi odpovedal absolútne suverénne: podvozok je tu vynikajúci. Rovnaké adaptívne tlmiče DCC, s akými sme už mali skúsenosť, avšak s iným softvérovým naladením a výsledok je transformatívny. Žiadne zbytočné hojdanie, žiadna neistota v zadnej časti. Len celkom presne definovaný pokoj aj na nerovných cestách. Ani v najmäkšom nastavení nie je Enyaq RS uplávaný. Nič sa nestane, ak na peknom úseku cesty zabudnete zmeniť jazdný režim. Keď to spravíte, reakcie auta budú presnejšie a lineárnejšie, ale ani v najtuhšom režime tlmičov z vás auto nevytrasie dušu. A to je dobre.

Naladenie tlmičov sa odzrkadľuje aj na veľmi príjemnom riadení, ktoré je dostatočne rýchle na to, aby vám dávalo pocit dynamiky a presnosti, avšak nie až tak, aby bolo auto nervózne. Enyaq RS naozaj môžete ovládať priam telepaticky. Nesmiem zabudnúť ani na brzdy, nad ktorými taktiež nemusíte vôbec rozmýšľať, čo sa ešte stále nedá povedať pri väčšine konkurenčných elektromobilov.

Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)

Naozaj RS?

Pneumatiky Bridgestone Potenza Eco odpovedajú na otázku či je Enyaq RS skutočne športové auto. Nie je. A v záujme vlastnej bezpečnosti odporúčam, aby ste s nimi v daždi jazdili extrémne opatrne, alebo rovno obuli niečo športovejšie, lebo na mokrej vozovke je Enyaq na týchto pneumatikách až komicky nedotáčavý. Na suchu je to však prekvapivo dobré a aj keď si asi ráno neprivstanete, aby ste Enyaq RS prevetrali na vašej obľúbenej okreske, ak sa na nej náhodou ocitnete, budete si jazdu po nej skutočne užívať. Zažijete totiž kombináciu komfortu a veľmi príjemných, dobre vyvážených jazdných vlastností. Nie, nie je to na ustavičnú jazdu na hrane, ale to vôbec neprekáža. Auto, ktoré ponúka toľko priestoru pre posádku (aj vzadu – klesajúca strecha vás nemusí trápiť) aj batožinu, a ktoré vás rozmaznáva ozaj po všetkých stránkach, má byť v prvom rade komfortné. A toto Enyaq Coupé RS iV zvláda lepšie, než väčšina konkurentov. Tu si teda od RS nesľubujte športové zážitky doplnené o kvílenie pneumatík, skôr luxusne vybavené, dobre vyzerajúce a výkonné auto pre každú príležitosť.

Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)
V kufri sa myslelo aj na odkladanie káblov, ďalšie redukcie sú pod podlahou.
Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)

299 koní

Isto ste si všimli, že o výkone som doteraz nepísal. Dôvodom je práve fakt, že zážitok z jazdy tu definuje skôr podvozok a príjemné ovládanie auta. Výkon? Ten je tu skôr na to, aby auto rozhýbal na rýchlosť, kde si začnete užívať dynamické schopnosti podvozka.

A rozhýbe ho rýchlo, nemusíte mať starosť. Dva elektromotory, vďaka ktorým má Enyaq Coupé RS iV náhon na všetky štyri kolesá, s ním dokážu pohnúť riadne dynamicky aj s nízkym stavom nabitia batérie. A keď máte lepšie nabité, tak ešte viac! Musíte však mať stav nabitia presahujúci 88 %, aby ste mali k dispozícii plných 220 kW (299 k). To je trochu zvláštne, keďže Škoda odporúča batériu bežne nabíjať iba do 80 % a navyše konkurencia žiadne hviezdičky pri údaji o maximálnom výkone nepoužíva, ale dôležité je, že v praxi to neprekáža. Pokles maximálneho výkonu nie je veľmi citeľný a mňa aj tak najviac bavila rýchla, ale plynulá jazda. Maximálny (dostupný) výkon som v praxi využíval málokedy.

Škoda Enyaq Coupe RS iV (auto motor a šport č. 10/2022)
Vonkajší dizajn je už klasicky pekne prepracovaný, hrany a línie sú sexi, len tie kolesá veľmi nie

Pre účely tohto testu som však preskúmal limity auta a je fakt, že najmä v športovom režime prúdi výkon na nápravy celkom nefiltrovane. Viac krútiaceho momentu na zadnej náprave cítiť, v športovom režime ESC vám dokonca pri nízkych rýchlostiach aj odhodí zadok. Pri vyšších je balans auta pod plynom skôr bezpečne nedotáčavý, ale jemným narábaním s brzdou a volantom sa to dá krásne zmeniť a poslať Enyaqa na niekoľko desiatok metrov bokom, pričom stabilizácia to prekvapivo toleruje. Dôležité je nekontrovať a mať odvahu. Takže presa len tu nejaké gény RS presvitajú! A keby ste chceli ísť do terénu, režim Traction vám ponúkne niečo ako virutálnu uzávierku medzinápravového diferenciálu.

Škoda Enyaq Coupé RS iV má dlhý a komplikovaný názov, ale je to jednoducho dobrý elektromobil. Za dobrých podmienok dokáže skutočne prejsť až 400 km na jedno nabitie a keby nebol miestami otravný, je to mega príjemné auto na trávenie hoc aj dlhých hodín za volantom.

ŠKODA ENYAQ s financovaním cez ŠKODA FINANCIAL SERVICES Výhodné financovanie bez poplatkov, s akontáciou od 10% do 40%.
Model ŠKODA ENYAQ iV RS Coupé
Cena testovaného vozidla 68.228 €
Typ financovania ŠKODA NaMieru (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia: 40% (27.2391,20 €)
Výška úveru: 40.936,80 €
Spracovateľský poplatok: 0%
Dĺžka splácania: 36 mesiacov
Posledná navýšená splátka: 31.454 €
Poistenie v splátke (Allianz): PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Výška mesačnej splátky: 574€ vrátane poistenia*
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátka sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. ŠKODA.
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

OSRAM: Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?
Magazín

Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?

Správny tlak v pneumatikách je nielen zárukou bezpečnosti, ale aj predlžuje životnosť pneumatík a ovplyvňuje spotrebu paliva. Hoci niektorí vodiči stále hustia pneumatiky ručne alebo pomocou nožnej pumpy, je oveľa pohodlnejšie používať elektrický kompresor.