Testy

Sako a monterky / Test SsangYong Musso Grand Premium 4WD 2.2 e-XDI

Značka SsangYong prináša jedno prekvapenie za druhým, takže keď sa naskytla možnosť vyskúšať si od nej aj pickup Musso Grand, bez váhania som po nej skočil. Už som sa naučil, že očakávanie netreba mať radšej žiadne. A nemyslím to zle. Privysoké očakávania prinášajú sklamanie, no prinízke zas pocit zahanbenia z toho, že som niekoho podcenil.

SsangYong je schopný všeličoho – Tivoli Grand prekvapilo pragmatický prístupom a fantastickou cenou, obrovský Rexton zas megalomanstvom a výbavou. Človek nikdy nevie. S úplne otvorenou mysľou teda pristupujem k na týždeň môjmu Musso Grand.

SsangYong Musso Grand (auto motor a šport č. 9/2022, foto: Juraj Hrivnák)

Pozor!

Čierna karoséria, čierne disky kolies a do toho obrovská strieborná maska chladiča a vysokánska línia kapoty – to je kombinácia, z ktorej ide rešpekt. Najmä keď tú masku uvidíte v spätnom zrkadle, máte chuť odparkovať svoje auto dočasne na krajnici. Musso Grand vyzerá impozantne a zvláda aj hru na elegána. Dlhšie skúmanie proporcií karosérie mi však rozprúdilo fantáziu a vedel by som si predstaviť, že by bola bočná línia tohto pickupu ešte niečím ozvláštnená. Takto pôsobí bočný profil trochu prázdno. Možno by pomohli strieborné kolesá. Ale to sú detaily.

SsangYong Musso Grand (auto motor a šport č. 9/2022, foto: Juraj Hrivnák)
Tlačidlá, mäkčené materiály, čalúnená prístrojovka a dobrá ergonómia. Tak sa nám to páči!

Luxus

A čomu vlastne patrí tá obrovská maska? Nuž, boli by ste prekvapení. Za svoju kariéru som sa niekoľkokrát stretol s tým, že to, ako pôsobí dizajn zvonku, vôbec nekorešpondovalo s interiérom auta alebo naopak. Toto však nie je ten prípad. Musso Grand má vskutku veľmi pekný interiér. Palubná doska je dokonca čiastočne čalúnená perforovanou koženkou, takže pôsobí luxusne.

SsangYong Musso Grand (auto motor a šport č. 9/2022, foto: Juraj Hrivnák)
Kvalitu kamier môžu SsangYongu závidieť aj prémioví konkurenti

Veľké displeje s jemným rozlíšením (aj keď pozorovacie uhly stredového displeja by mohli byť lepšie), odkladacie priestory, kvalita materiálov a spracovania. Všetko je na vynikajúcej úrovni. Ako celok pôsobí kabína harmonicky a podľa mňa nemá zmysel jej vyčítať detaily ako lacnejšie pôsobiacu roletku strešného okna alebo absenciu USB portov pre zadných pasažierov. Oveľa viac zaváži fantastická kvalita 360° parkovacích kamier aj s 3D náhľadom. Rozlíšenie a spracovanie obrazu sa tu doťahuje na automobilky, ktoré by za podobné auto vypýtali aj dvojnásobok. Taktiež sa mi páči, že Musso Grand ponúka vyhrievanie predných aj zadných sedadiel a volantu, ako aj odvetrávanie predných. Veľký luxus!

SsangYong Musso Grand (auto motor a šport č. 9/2022, foto: Juraj Hrivnák)
Predné aj zadné sedadlá sú na pomery pickupov príjemne pohodlné. Vzadu sa nesedí ako na trestnej lavici. Chýbajú však odkladacie priestory. Drobnosti zmestíte pod sedadlá
SsangYong Musso Grand (auto motor a šport č. 9/2022, foto: Juraj Hrivnák)

Prekvapivo šoférsky

Keď som sa prvýkrát posadil za volant, zostal som prekvapený, akú vynikajúcu polohu som si za ním vedel nájsť. Rozsiahle nastavenie polohy volantu aj pohodlného koženého sedadla si zaslúži pochvalu. Miesta nad hlavou som mal síce vo svojej polohe menej, ale to malo na svedomí najskôr strešné okno. Štart 2,2-litrového naftového štvorvalca s výkonom 149 kW (202 k) a krútiacim momentom 441 Nm je nedramatický.

Ani za studena nepreniká jeho klepot takmer vôbec do vnútra. Vyrážam na cestu a na hrboľatom úseku sa okamžite prejaví typická vlastnosť pickupov postavených na rebrinovom ráme – kabína sa na ňom trochu natriasa ako huspenina. Je však dôležité povedať, že to je mäkké trasenie, teda žiadne ostré rázy ani zvuky sa k vám nedostanú. K pickupom to skrátka patrí.

Oveľa viac si cením výborné odhlučnenie, ktoré si drží takmer luxusnú úroveň až do rýchlosti 130 km/h a ani potom úroveň hluku nezmení natoľko, aby vám pokazilo chuť. Spotreba modelu Musso Grand sa pri pokojnej jazde po okreskách dá držať aj v okolí 7 l/100 km. Reálne však počítajte skôr s hodnotou okolo 8,5.

Automatická prevodovka od známeho výrobcu Aisin preferuje nízke otáčky a väčšinou radila vynikajúco. Párkrát zaváhala pri pokuse o pružné zrýchlenie, kde najprv preradila o stupeň vyššie a následne o dva nižšie. Motor má sily až-až, na mokrom povrchu nie je problém stratiť trakciu na ľahkom zadku ani pri rýchlosti 80 km/h. Mňa na jazde najviac potešila kombinácia výborného posedu za volantom a skvelého, informáciami nabitého riadenia. Musso Grand nie je žiaden pretekár, ale jazda s ním je o neustálom dialógu medzi vodičom a podvozkom auta. Je to zábavné a svižná jazda po okreskách je cvičenie, ktoré s Mussom Grand odporúčam absolvovať každému, s kým sa jeho vlastné auto pri jazde nerozpráva.

SsangYong Musso Grand (auto motor a šport č. 9/2022, foto: Juraj Hrivnák)

Na záver spomeňme terén. Tu som to nijako nehrotil, pretože naše auto malo obuté cestné gumy. Skúsil som však jedno kríženie náprav na nespevnenom povrchu. K zadným kolesám sa (napevno – diferenciál tu nie je) pripojili predné a išlo sa. Bol som pripravený fotiť odlietavajúce kamene, ale Musso Grand predviedlo suverénnu jazdu bez akejkoľvek drámy.

SsangYong Musso Grand (auto motor a šport č. 9/2022, foto: Juraj Hrivnák)
Pohon všetkých kolies sa pripája jednoduchým ovládačom. Potom dokáže Musso Grand divy!

Výpad kolies bol impozantný. A to sme ani neradili redukciu. SsangYong Musso Grand je pickup, ktorý zvládne rolu pracanta ale aj lifestylového spoločníka. Je to dobré auto s prekvapivo pokročilými technológiami a silným motorom. Ak hľadáte pickup, určite si ho choďte vyskúšať!

SsangYong Musso Grand (auto motor a šport č. 9/2022, foto: Juraj Hrivnák)

SsangYong Musso Grand Premium 4WD 2.2 e-XDI - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena od 36 290/ testovaný model 42 770 €
Značka Ssangyong
Model Musso Grand
Model - Typ Neuvedený
Model - rok výroby 2022
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 5 405 mm
Šírka 1 950 mm
Výška 1 855 mm
Rázvor 3 210 mm
Objem palivovej nádrže 75 l
Pohotovostná hmotnosť 2 210 kg
Maximálna hmotnosť 2 990 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 1 610 × 1 570 mm dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 2 157 cm3
Najvyšší výkon 202 k
Najvyšší výkon 149 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 3 800
Najvyšší krútiaci moment 441 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1600 - 2600
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 9,0 – 9,2 L
Emise 236 – 242 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 186
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

František Dibarbora a Tomáš Holý vo filmoch v časoch svojej najväčšej slávy.
Magazín

35 rokov od tragédie: Františkovi Dibarborovi sa stal osudným Prístavný most v Bratislave. Tomáš Holý prišiel o život len ako 21-ročný.

Niekedy je za autonehodou celý životný štýl motoristu, inokedy je to len nešťastná zhoda náhod, počas ktorej prídu o život nevinní ľudia bez ohľadu na to, čo predtým robili alebo akí boli. Hercov, ktorí tragicky zomreli v dôsledku autonehody a ktorých si svet dodnes pamätá ako legendárnych umelcov, je viac, v našom regióne sa najčastejšie spomína na Františka Dibarboru, ale aj na českého herca Tomáša Holého.