PRVÝ TEST novej KIA NIRO: Toto je nový zlatý štandard pre crossovery

Kia Niro predchádzajúcej generácie je na niektorých trhoch predajnou jednotkou spomedzi všetkých modelov výrobcu. Generačne sa však podstatne zlepšilo, čo z neho očakávane spraví lídra aj v ďalších regiónoch, možno i u nás.
Vydané  Text: 
Ako pripraviť zákazníkov na prichádzajúcu éru výhradne elektrických pohonov? Ideálne pozitívnym vlastným príkladom a postupným prechodom na elektrifikáciu. Kia patrí k výrobcom, ktorí ešte nejaký čas budú dávať zákazníkom slobodu voľby, čoho priamym dôkazom je nová generácia crossoverov Niro. Na jedinej platforme automobilka skĺbila výhody viacerých karosárskych vyhotovení dovedna a tri dôležité druhy pohonov: hybridný, plug-in hybridný aj elektrický. Jeden model automobilu tak prichádza do úvahy pre mimoriadne široké spektrum zákazníkov – a teraz sa dočkal očakávanej druhej generácie. ### Čo sa zmenilo? Z estetického hľadiska sa toho v porovnaní s odchádzajúcou generáciou zmenilo dosť – nový je celý exteriér aj interiér. Vzhľad vozidla je inšpirovaný modelom Habaniro a snáď aj väčším modelom Sportage. Ide však skôr o prístup k štylizácii prednej masky, než o radikálnu prestavbu vozidla, pretože to kľúčové, charakter, ostáva pre Niro špecifický. Nosným dizajnovým prvkom novej generácie sú jedinečný dizajn predných svetiel a zvýraznený tretí stĺpik karosérie a blatník zadného kolesa.
Ešte stále sa spytujete, prečo má Kia v portfóliu dva veľmi podobné modely, Soul a Niro? Vedzte, že zatiaľ čo Soul je u nás v predaji výhradne ako elektromobil, Niro bude mať pestrejšiu ponuku. Nové Niro je navyše značne dlhšie a vďaka modernej podvozkovej platforme K3 dosahuje slušný rázvor 2 720 mm. Medzigeneračné výrazné zvýšenie podielu vysokopevnej ocele lisovanej za tepla o 22 % sa prejavilo na lepšej efektivite, bezpečnosti aj torznej tuhosti. Hmotnosť karosérie sa znížila o 20 kg a aj keď torzná tuhosť má byť lepšia len o percento, na nás celkom zapôsobila. Novú Kiu Niro sme mali možnosť vyskúšať ešte ako prototyp v plne elektrickej a hybridnej verzii. Podľa slov produktového špecialistu išlo o vozidlá, ktoré sa na 95 percent zhodujú s tými v sériovej produkcii, tých päť percent prezrádzalo zopár ešte nedokončených detailov na karosérii. Vieme však už dnes posúdiť, že Niro spravilo citeľný krok vpred v jazdných vlastnostiach a na naše prekvapenie v elektrickej verzii jazdilo aj v dramatických prevýšeniach na talianskom pobreží s nízkou spotrebou energie. Navyše, so šírkou 1 825 sa ešte stále dobre šoférovalo aj úzkymi a kľukatými janovskými uličkami.
### Taký správne veľký crossover Posed patrí skôr k tým vyšším, čo sa s vysokými oknami podieľa na výbornom výhľade z miesta vodiča. Zadní pasažieri sú ešte o niečo vyššie, nepochybne je to dobrá správa pre všetkých rodičov, ktorí do autosedačiek nakladajú deti, a pre seniorov. Priestorové pomery sú väčšie ako v predchádzajúcej generácii, nejde však o zásadné zmeny.
Dvaja dospelí sa dozadu usadia pohodlne, majú nastaviteľné chrbtové operadlá, zvlášť oceňujeme veľkorysý priestor na kolená a zadné výduchy klimatizácie. Stredové operadlo plní úlohu lakťovej opierky a na zemi nie je tunel, za čo patrí výrobcovi pochvala. Ďalšiu si zaslúži za to, že pod prednou kapotou našiel priestor pre frunk, teda predný kufor s priestorom na nabíjacie káble, ktoré sa nemusia váľať v kufri. Takto to má byť!
Predná časť interiéru prešla azda najvýznamnejšou premenou. Je adaptáciou interiérov z modelov Sportage a EV6, to znamená volant vo vegánskej koži, združený obrazový panel spájajúci prístrojovú dosku s centrálnym dotykovým displejom, typicky neónovú grafiku infotainmentu s online službami, digitálno-analógový panel ovládania klimatizácie s možnosťou prepnutia do režimu ovládania infotainmentu.
Aby ste nemuseli spúšťať oči z cesty, je tu 10-palcový projekčný head-up displej. K bezpečnosti počas jazdy napokon prispieva aj balíček technológií DriveWise, z ktorých niektoré môžete ovládať priamo z volantu (tempomat, udržiavanie v strede pruhu). Materiálové vyhotovenie považujeme za dobré, aj keď lesklé plochy doslova pozývajú škrabance a nečistoty. Aj keď išlo o prototyp, nenašli sme nedostatky v kvalite ani ergonómii. Keby mali haptickú odozvu aj virtuálne tlačidlá, bolo by to ideálne.
### Ticho a ľahko Niro v elektrickej verzii ponúka maximálny výkon 150 kW a krútiaci moment do 255 Nm, sľubuje dojazd až 460 km (WLTP). To by platilo pri kombinovanej spotrebe 16,2 kWh/100 km, nám sa počas jazdy bez rekuperácie a v kopcoch podarilo dosiahnuť 17 kWh/100 km. Rovnako ako EV6, aj Niro má volič jazdných režimov DRIVE MODE priamo na volante. Ich vplyv na responzívnosť riadenia a pohonu je signifikantný.
Zatiaľ čo v režime ECO je Niro rozvážne a umožňuje plynulé rozjazdy, v režime SPORT vie v serpentínach zabaviť. Napriek vysokej karosérii a pasívnemu podvozku sa nakláňa iba mierne, pri mestských rýchlostiach nedáva tušiť o svojich limitoch a zvlášť dobre si vie poradiť s nedokonalosťami vozovky. Najmä v dorazoch stlmí údery takmer do stratena a celkovo auto pôsobí stabilne aj v zákrutách, nepochybne je to jeden z efektov použitia viacprvkovej zadnej nápravy.
Na diaľnici sa rovnako prejavili klady tejto platformy, ktorá elektromobilu dovoľuje jazdu rýchlosťou 167 km/h s dobrou pružnosťou aj po presiahnutí 130 km/h. Čo nás prekvapilo najviac? Azda účinné odhlučnenie kabíny od okolia, neustály prúd skútrov a nákladiakov sme takmer nepočuli. Tých, ktorí sa rozhodnú pre hybridnú verziu, nepochybne poteší atmosférický štvorvalec 1,6 GDi, ktorému s rozjazdmi pomáha elektrický motor s výkonom len 32 kW, ale krútiacim momentom až 170 Nm. Rozjazdy tak môžu byť pekne divoké, ak to situácia vyžaduje. Zaujímavosťou je odstránenie mechaniky spiatočky, čím sa ušetrilo 2,3 kilogramu – spätný chod zabezpečuje výlučne elektromotor.
Pre úplnosť dodajme, že plug-in hybrid využíva rovnaký benzínový motor ako hybrid, ale silnejší elektrický motor a trakčný akumulátor umožňuje elektrickú jazdu na trase dlhej až 65 km. Okrem toho ponúkne Greenzone Drive Mode – funkciu, ktorá samočinne alebo na pokyn vodiča vytvára zóny s predvoleným elektrickým jazdným režimom. ### KIA NIRO – TECHNICKÉ ÚDAJE
Verzia Niro HEV Niro PHEV Niro EV
Pohon Hybridný, benzín + elektrina najmä pri nízkych rýchlostiach, predný pohon, 6-st. dvojspojková prevodovka (6DCT) Káblom nabíjateľný plug-in hybrid, benzín + jazda na elektrinu, predný pohon, 6-st. dvojspojková prevodovka (6DCT) Káblom nabíjateľný, elektrický pohon predných kolies, bezstupňová prevodovka
Systémový výkon kW 104 (141) 135 (183) 150 (204)
Benzínový motor 1,6 GDi, R4, 1 580 cm3, atmosférický 1,6 GDi, R4, 1 580 cm3, atmosférický
Najvyšší výkon kW (k) pri ot./min 77 (105) / 5 700 77 (105) / 5 700
Najvyšší krút. moment Nm pri ot./min. 147 / 4 000 147 / 4 000
Elektrický motor
Najvyšší výkon kW (k) 32 (44) 62 (84) 150 (204)
Najvyšší krút. moment Nm 170 203 255
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm 4 420×1 825×1 545 / 2 720 4 420×1 825×1 545 / 2 720 4 420×1 825×1 570 / 2 720
Batožinový priestor dm3 451 / 1445 348 / 1342 475 / 1392 + 20 l frunk
Najvyššia rýchlosť km/h 165 168 167
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 10,4 9,6 7,8
Objem nádrže / Kapacita akumulátora 42 l / 1,32 kWh 37 l / 11,1 kWh 64,8 kWh
Elektrický dojazd 59 – 65 460
Kombinovaná spotreba 4,4 – 4,7 l/100 km 0,8 – 1,0 l/100 km 16,2 kWh/100 km
Emisie CO2 g/km 100 – 107 19 – 23 0




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »