Kia Niro predchádzajúcej generácie je na niektorých trhoch predajnou jednotkou spomedzi všetkých modelov výrobcu. Generačne sa však podstatne zlepšilo, čo z neho očakávane spraví lídra aj v ďalších regiónoch, možno i u nás.
Ako pripraviť zákazníkov na prichádzajúcu éru výhradne elektrických pohonov? Ideálne pozitívnym vlastným príkladom a postupným prechodom na elektrifikáciu. Kia patrí k výrobcom, ktorí ešte nejaký čas budú dávať zákazníkom slobodu voľby, čoho priamym dôkazom je nová generácia crossoverov Niro. Na jedinej platforme automobilka skĺbila výhody viacerých karosárskych vyhotovení dovedna a tri dôležité druhy pohonov: hybridný, plug-in hybridný aj elektrický. Jeden model automobilu tak prichádza do úvahy pre mimoriadne široké spektrum zákazníkov – a teraz sa dočkal očakávanej druhej generácie.
### Čo sa zmenilo? Z estetického hľadiska sa toho v porovnaní s odchádzajúcou generáciou zmenilo dosť – nový je celý exteriér aj interiér. Vzhľad vozidla je inšpirovaný modelom Habaniro a snáď aj väčším modelom Sportage. Ide však skôr o prístup k štylizácii prednej masky, než o radikálnu prestavbu vozidla, pretože to kľúčové, charakter, ostáva pre Niro špecifický. Nosným dizajnovým prvkom novej generácie sú jedinečný dizajn predných svetiel a zvýraznený tretí stĺpik karosérie a blatník zadného kolesa.
Ešte stále sa spytujete, prečo má Kia v portfóliu dva veľmi podobné modely, Soul a Niro? Vedzte, že zatiaľ čo Soul je u nás v predaji výhradne ako elektromobil, Niro bude mať pestrejšiu ponuku. Nové Niro je navyše značne dlhšie a vďaka modernej podvozkovej platforme K3 dosahuje slušný rázvor 2 720 mm. Medzigeneračné výrazné zvýšenie podielu vysokopevnej ocele lisovanej za tepla o 22 % sa prejavilo na lepšej efektivite, bezpečnosti aj torznej tuhosti. Hmotnosť karosérie sa znížila o 20 kg a aj keď torzná tuhosť má byť lepšia len o percento, na nás celkom zapôsobila.
Novú Kiu Niro sme mali možnosť vyskúšať ešte ako prototyp v plne elektrickej a hybridnej verzii. Podľa slov produktového špecialistu išlo o vozidlá, ktoré sa na 95 percent zhodujú s tými v sériovej produkcii, tých päť percent prezrádzalo zopár ešte nedokončených detailov na karosérii. Vieme však už dnes posúdiť, že Niro spravilo citeľný krok vpred v jazdných vlastnostiach a na naše prekvapenie v elektrickej verzii jazdilo aj v dramatických prevýšeniach na talianskom pobreží s nízkou spotrebou energie. Navyše, so šírkou 1 825 sa ešte stále dobre šoférovalo aj úzkymi a kľukatými janovskými uličkami.
### Taký správne veľký crossover
Posed patrí skôr k tým vyšším, čo sa s vysokými oknami podieľa na výbornom výhľade z miesta vodiča. Zadní pasažieri sú ešte o niečo vyššie, nepochybne je to dobrá správa pre všetkých rodičov, ktorí do autosedačiek nakladajú deti, a pre seniorov. Priestorové pomery sú väčšie ako v predchádzajúcej generácii, nejde však o zásadné zmeny.
Dvaja dospelí sa dozadu usadia pohodlne, majú nastaviteľné chrbtové operadlá, zvlášť oceňujeme veľkorysý priestor na kolená a zadné výduchy klimatizácie. Stredové operadlo plní úlohu lakťovej opierky a na zemi nie je tunel, za čo patrí výrobcovi pochvala. Ďalšiu si zaslúži za to, že pod prednou kapotou našiel priestor pre frunk, teda predný kufor s priestorom na nabíjacie káble, ktoré sa nemusia váľať v kufri. Takto to má byť!
Predná časť interiéru prešla azda najvýznamnejšou premenou. Je adaptáciou interiérov z modelov Sportage a EV6, to znamená volant vo vegánskej koži, združený obrazový panel spájajúci prístrojovú dosku s centrálnym dotykovým displejom, typicky neónovú grafiku infotainmentu s online službami, digitálno-analógový panel ovládania klimatizácie s možnosťou prepnutia do režimu ovládania infotainmentu.
Aby ste nemuseli spúšťať oči z cesty, je tu 10-palcový projekčný head-up displej. K bezpečnosti počas jazdy napokon prispieva aj balíček technológií DriveWise, z ktorých niektoré môžete ovládať priamo z volantu (tempomat, udržiavanie v strede pruhu). Materiálové vyhotovenie považujeme za dobré, aj keď lesklé plochy doslova pozývajú škrabance a nečistoty. Aj keď išlo o prototyp, nenašli sme nedostatky v kvalite ani ergonómii. Keby mali haptickú odozvu aj virtuálne tlačidlá, bolo by to ideálne.
### Ticho a ľahko
Niro v elektrickej verzii ponúka maximálny výkon 150 kW a krútiaci moment do 255 Nm, sľubuje dojazd až 460 km (WLTP). To by platilo pri kombinovanej spotrebe 16,2 kWh/100 km, nám sa počas jazdy bez rekuperácie a v kopcoch podarilo dosiahnuť 17 kWh/100 km. Rovnako ako EV6, aj Niro má volič jazdných režimov DRIVE MODE priamo na volante. Ich vplyv na responzívnosť riadenia a pohonu je signifikantný.
Zatiaľ čo v režime ECO je Niro rozvážne a umožňuje plynulé rozjazdy, v režime SPORT vie v serpentínach zabaviť. Napriek vysokej karosérii a pasívnemu podvozku sa nakláňa iba mierne, pri mestských rýchlostiach nedáva tušiť o svojich limitoch a zvlášť dobre si vie poradiť s nedokonalosťami vozovky. Najmä v dorazoch stlmí údery takmer do stratena a celkovo auto pôsobí stabilne aj v zákrutách, nepochybne je to jeden z efektov použitia viacprvkovej zadnej nápravy.
Na diaľnici sa rovnako prejavili klady tejto platformy, ktorá elektromobilu dovoľuje jazdu rýchlosťou 167 km/h s dobrou pružnosťou aj po presiahnutí 130 km/h. Čo nás prekvapilo najviac? Azda účinné odhlučnenie kabíny od okolia, neustály prúd skútrov a nákladiakov sme takmer nepočuli. Tých, ktorí sa rozhodnú pre hybridnú verziu, nepochybne poteší atmosférický štvorvalec 1,6 GDi, ktorému s rozjazdmi pomáha elektrický motor s výkonom len 32 kW, ale krútiacim momentom až 170 Nm. Rozjazdy tak môžu byť pekne divoké, ak to situácia vyžaduje. Zaujímavosťou je odstránenie mechaniky spiatočky, čím sa ušetrilo 2,3 kilogramu – spätný chod zabezpečuje výlučne elektromotor.
Pre úplnosť dodajme, že plug-in hybrid využíva rovnaký benzínový motor ako hybrid, ale silnejší elektrický motor a trakčný akumulátor umožňuje elektrickú jazdu na trase dlhej až 65 km. Okrem toho ponúkne Greenzone Drive Mode – funkciu, ktorá samočinne alebo na pokyn vodiča vytvára zóny s predvoleným elektrickým jazdným režimom.
### KIA NIRO – TECHNICKÉ ÚDAJE
Verzia
Niro HEV
Niro PHEV
Niro EV
Pohon
Hybridný, benzín + elektrina najmä pri nízkych rýchlostiach, predný pohon, 6-st. dvojspojková prevodovka (6DCT)
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.