TEST: Nissan Qashqai prináša pocit prémiovej triedy do segmentu mestských crossoverov. Je však stále vhodný do mesta?

Nissan posunul svoj Qashqai medzigeneračne na úplne inú úroveň. Jeho prémiový interiér je poriadnym lákladlom. Netreba však zabúdať ani na iné aspekty, ktoré nemusia byť tak dobré.
Vydané Text: 
Crossover sem, crossover tam… Dnešný trend, ktorý automobilky nastolili len preto, aby sa zapáčili modernému zákazníkovi, je trošku čudný. Veľa výrobcov ponúka autá, ktoré označujú ako crossover, no pritom sa k pôvodnej myšlienke tohto pomenovania ani nepribližujú. Opakom je Nissan, ktorý je mnohými považovaný za zakladateľa a popularizátora tejto triedy. So svojím modelom Qashqai sa kedysi hrdo pýšil ako s SUV vyrobeným pre mesto. **Zostalo mu z toho niečo, alebo je legendárny Qashqai už len ďalším kamienkom v komplikovanej mozaike triedy crossoverov?** ### Narástol Nissan Qashqai patril v uplynulých rokoch medzi pomerne obľúbené autá na našom trhu. Za prijateľnú sumu poskytoval zaujímavú techniku a hlavne dobré prepravné kapacity. Dnes, keď už je na trhu tretia generácia tohto modelu, veľa ľudí očakáva podobný scenár. Koniec-koncov to tak samozrejme môže byť. Veď nový Qashqai nezostal svojmu označeniu nič dlžný. **Dokonca by sa dalo povedať, že niektoré aspekty posunul do prémiovej triedy.**
Skúsené oko si ihneď všimne, že medzigeneračne sa Qashqai trochu nafúkol. Možno až tak, že pred pár rokmi by sme určite nehovorili o ňom ako o kompaktnom SUV. **Na dĺžku predstavuje nárast rozmerov 31 milimetrov, k šírke musíme oproti druhej generácii pripočítať 29 milimetrov a na výšku si trojka polepšila o 35 milimetrov. Natiahol sa aj rázvor kolies, ktorý je medzigeneračne väčší o 19 milimetrov.** Aby bol vyvážený nárast hmotnosti voči rozmerom, Nissan sa rozhodol na viacerých dielcoch karosérie využiť odľahčené materiály. **Bočné dvere a kapota sú práve preto vyrobené z hliníku a veko batožinového priestoru zase z vysokopevnostných plastov.**
### Dizajnová moderna Dizajnovo spadá nových Qashqai do moderny, ktorú sa Nissan v posledných rokoch snaží zavádzať. **Vidíme tu pomerne zaujímavo tvarované predné LED svetlomety, ktoré sa skladajú z dvoch logických segmentov.** Prvým z nich je linka denného svietenia a smerového svetla a druhým je klasické osvetlenie auta, ktoré je takmer rovnobežné so zemou. Odkaz na nové modely Nissan je nepopierateľný predovšetkým pri pohľade na líniu bočných okien, ktorá prechádza až cez C-stĺpik k zadnému oknu. Podobný dizajnový prvok má aj elektromobil Ariya a autu to dodáva dynamický look. **Zadné svetlá zasahujúce hlboko do boku karosérie dostali ostrý tvar a modernú LED techniku.**
Dominantou „zadku“ je pomerne masívny difúzor, ktorý je v kontrastnej striebornej farbe. Nissan sa pri novom Qashqai na nič nehrá a preto tu konečne nevidíme žiadne falošné imitácie výfukov, ale klasickú rúru vyúsťujúcu tesne pod nárazníkom. Za to v tomto bláznivom období plnom falošných srandičiek dávam palec hore.
### Interiér prémiovej triedy Ten musím určite dať aj za interiér. **Nepamätám si kedy som naposledy sedel v aute tejto cenovej kategórie, ktoré by malo vo vnútri bielu kožu a nevŕzgalo by.** Biele čalúnenie je okrem bočných partií sedadiel aj na stredovej konzole, lakťovej opierke, dverách či palubnej doske. Je to príjemným oživením interiéru, v ktorom, dá sa povedať, že Nissan hral na istotu. **Takéto čalúnenie je k dispozícii vo výbave Tekna a spoločne s čiernymi doplnkami interiéru vyzerá skutočne prémiovo.** Samotný interiér navyše príjemne presvetľuje aj panoramatické strešné okno. Tu by som ale uvítal lepšiu UV ochranu, nakoľko cez odkryté sklo sa v aute robilo horúco a to pomerne rýchlo.
**Nová generácia prišla aj s novým usporiadaním palubnej dosky.** Displej infotainmentu sa z jej stredu presunul na vrch a voľne zasahuje do priestoru. Má však hneď niekoľko slabín. Prvou, a azda najväčšou, je jeho odrazivosť. V niektorých situáciách by sa zišla lepšia antireflexná vrstva. Pokiaľ som išiel so slnkom za chrbtom a odokrytým strešným oknom, obsah na centrálnom displeji bol len ťažko čitateľný. Druhou slabinou je samotný systém infotainmentu. Ten síce zvláda aj moderné služby ako Android Auto, Apple CarPlay či online pripojenie, avšak softvérovo je tak 8 rokov nazad. Navyše o intuitívnosti ovládania by sa dalo taktiež chvíľu diskutovať. No a potom sa ešte pridáva aj občasné sekanie a z príjemného užívateľského zážitku sa stáva utrpenie.
**Výhodou však je, že niektoré ovládacie prvky menu sú vyvedené do hardvérových tlačidiel pod displejom a hlavne to, že klimatizácia sa ovláda cez samostatný panel umiestnený nad bezdrôtovou nabíjačkou na smartfón.**
### Viac individualizácie **Druhým masívnym displejom, ktorý má Qashqai na palube je digitálny prístrojový štít.** Ten dokonca dosahuje rozmery, ktorá poznáme z nemeckej prémiovky. Veď za 12,3-palcový TFT displej by sa pred časom nehanbila ani Audi. Tento prvok je štandardom pri výbave TEKNA a TEKNA+, respektíve za príplatok 100 € pri výbave N-CONNECTA. Avšak aj tu sa ukázala podobná softvérová slabina, ako pri centrálnom displeji. Uvítal by som väčšie množstvo rôznych zobrazení a konfigurácií. Samozrejme, že už teraz si viete zobraziť niektoré veci, ktoré by ste inak nemohli, no na takto veľký displej by si možno zaslúžil viac ako len dve hlavné rozloženia.
**Na čelnom okne nechýbal ani HUD displej**, ktorý som však po pár metroch vypol. Jeho tlačidlo aktivácie je umiestnené naľavo pod volanom a preto bol trošku problém s jeho hľadaním. Vypol som ho preto, lebo takéto riešenie vo všeobecnosti považujem v autách za neprimerané. **Displej síce zobrazuje základné informácie o jazde, avšak, možno aj kvôli nižšiemu rozlíšeniu, mi ťahal oči.**
### K dvadsiatkam aj Multi-Link Najviac som však bol zvedavý na jazdu s novým Qashqaiom. **Samotný Nissan zaradil do konfigurácie pomerne veľké disky kolies a preto by ste možno očakávali tvrdú jazdu.** Nič také sa ale nekonalo. Auto, ktoré som testoval malo obuté 19-palcové disky s rozmerom pneumatík 235/50. Dostupné sú ešte o palec väčšie kolesá, ktoré majú pneu s rozmermi 235/45. V základe sú pritom poriadne balóny 215/65 R17. **Zaujímavosťou výberu kolies je, že pokiaľ sa rozhodnete pre rozmery 17, 18 a 19-palcov dostanete vzadu klasickú jednoduchú vlečnú nápravu. Pri výbere 20-palcových diskov a výbavy TEKNA+ však už vzadu máte Multi-Link.**
Samotná jazda aj s jednoduchou nápravou ale nie je ničím hrozným. **Auto drží na ceste stabilne a aj rýchle prejazdy zákrutami zvláda bez väčšieho poskakovania. Podvozok navyše veľmi dobre filtruje aj väčšie nerovnosti a do interiéru neprenikajú žiadne nežiaduce zvuky.** Tie sa sem nešíria dokonca nijako výrazne ani z motora. **Pod kapotou som mal základný motor 1,3 DIG-T Mild Hybrid 140k 6MT. Qashqai je k dispozícii už len s hybridnými systémami, ktoré začínajú práve mild hybridom a neskôr sa pridajú aj iné.** Mild hybrid je v aute k dispozícii v spojení so štartér-generátorom, ktorý sa stará o rozbiehanie. Nakrátko ponúkne motoru elektrickú výpomoc v čase, keď to najviac potrebuje. Takýto „elektrický kopanec“ by mal znížiť spotrebu. Avšak, akosi som si to nevšimol. **V meste som jazdil za 8,4-litra, diaľnicu som brázdil so spotrebou 7,1-litra a na okreskách to bolo 5,8-litra. Celkovo som auto odovzdával s priemernou spotrebou na úrovni 7,5-litra na 100 kilometrov.**
### Potiahne už odspodu Napriek vyššej spotrebe však Qashqai disponuje pomerne dobrým dojazdom. **Jeho 55-litrová nádrž mu vystačí v priemere na približne 700-750 kilometrov.** Určite mnohým z vás ihneď do učí udrelo, že sa pod kapotou nachádza pomerne slabý motor. Zmienených 140 koní však na auto, ktoré váži 1 508 kilogramov postačuje. Stále treba mať na pamäti, že ide primárne o auto do mesta. Záťažový test piatimi osobami tiež zvládol bez problémov. **Odstupňovanie prevodovky má dostatočne dobré na to, aby dokázal pracovať s maximálnym výkonom a krútiacim momentom.** Avšak počas testu som si všimol, že medzi 5. a 6. stupňom nie je výraznejší rozdiel. Dokonca som sa viackrát pristihol pritom, že namiesto „päťky“ som okamžite radil „šestku“ alebo som šiesty prevodový stupeň vynechával. Qashqai bol však dostatočne živý na to, aby to zvládol. **Diskusie o slabom motore tak nie sú na mieste.** Navyše, opäť platí, že tento motor by si kúpil niekto, kto presne vie, ako a kde bude auto využívať. Tí ostatní majú k dispozícii silnejšiu verziu s výkonom až 158 koní.
### Aký teda je? Dostávame sa k záverečnému hodnoteniu. **V úvode recenzie som položil otázku, či je Qashqai len ďalším kamienkom v mozaike crossoverov.** Ťažko povedať či to tak je. **Auto je dostatočne obratné, aby zvládalo mestskú premávku, no jeho rozmery sú už na mesto hraničné.** Niektorí možno budú mať problém s masívnou kapotou, ktorá ešte umocňuje robustný dojem z auta. Výhľad bol však na všetky strany dostatočný aj vďaka 360-stupňovému kamerovému systému. **Obrovskou výhodou je extrémne presné riadenie. Qashqai sa doslova vrhal za príkazmi, ktoré som mu posielal natáčaním volantu. Až som mal niekedy pocit, že riadiaca jednotka riadenia je z nejakého športového modelu.**
Motor dokáže príjemne potiahnuť aj z nižších otáčok, no vo vysokých je už trošku hlučnejší a aj smädnejší. Batožinový priestor s kapacitou 461 litrov je zásadným vylepšením oproti predchodcovi, avšak niekto môže namietať, že je pomerne plytký. Celkovo je však Qashqai príjemným autom, ktoré vás určite nesklame. Jeho prémiový interiér s dobrým podvozkom a postačujúcim výkonom sú silné stránky. Slabinou však zostávajú veci ako infotainment či vyššia spotreba. [CAR id=17150]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie