TEST: Volkswagen ID.4 GTX je najlepším európskym elektromobilom. K dokonalosti mu chýba naozaj málo!

Pozreli sme sa na zúbok Volkswagenu ID.4 GTX. Je označenie GTX elektrickým ekvivalentom GTI alebo ide skôr o marketing?
Vydané  Text: 
Priznám sa, že za celý čas, čo pracujem ako motoristický novinár, som mal možnosť skúsiť už pomerne dosť áut. Niektoré z nich boli elektrické, iné nejakým spôsobom elektrifikované, no a samozrejme väčšina bola s klasickým pohonom. Avšak za celý ten čas ma ani jedno auto nedokázalo osloviť tak, ako Volkswagen ID.4 GTX.
### Svet plný paralel? Volkswagen v posledných rokoch nalial obrovské peniaze do elektromobility a chce byť svetovou jednotkou azda v každom ohľade. Nemecká značka má dokonca zálusk byť akýmsi „Tesla killerom“. A to aj napriek tomu, že americká automobilka pod vedením Elona Muska má v tejto sfére mierny náskok. Nič to však nemení na tom, že elektrická divízia VW neustále rastie a prináša jeden zaujímavý model za druhým. Možno by sme podobnú paralelu mohli objaviť aj v inom odvetví. Ako príklad uvediem Apple a Samsung. Zatiaľ čo jedna značka sa zameriava na svoj ekosystém a najnáročnejších zákazníkov, druhá sa snaží osloviť masy a ponúka širokú paletu produktov. **Takže, keď je v tomto ponímaní Tesla Apple, Volkswagen chce byť nepochybne Samsungom**. To nie je vôbec zle. Veď obe firmy patria k absolútnym špičkám vo svete technológií. ### Grand Touring X Vráťme sa ale späť k samotnému, ako som ho nazval, elektrickému GTI. Je pravdou, že označenie GTX môže byť vhodnejšie porovnávať s Grand Tourerom ako s klasickým GTI. Športový charakter auta je však už navonok nepopierateľný. **Jasná červená farba s čiernymi doplnkami a obrovskými 21-palcovými kolesami vyslovene kričí, že nejde len o klasické ID.4**. Dynamické smerovanie sa miesi s ladným tvarovaním karosérie a niekedy si pripadám, akoby som sa pozeral na vesmírnu loď, nie na auto. **Dizajnovo je elektrická rodina ID. od VW pred konkurenciou pár rokov napred a to je práve ono, čo súčasný priemysel potrebuje**.
### Digitalizácia v najvyššej forme Netýka sa to iba dizajnu zovňajška. **Osobne som veľkým fanúšikom minimalizmu, ktorý za mňa najlepšie vystihuje interiér Tesla Model 3 a Model Y. Volkswagen to poňal vlastným spôsobom**. Pred vodičom je len maličký displej, ktorý slúži na zobrazenie najdôležitejších údajov. Ten je dokonca súčasťou stĺpika volantu, takže **so zmenou polohy volantu sa mení aj poloha displeja**. Ďalej sa pre šoférom nachádza okrem tejto zobrazovacej jednotky aj head-up displej, ktorý je súčasťou balíka Infotainment Paket Plus za 2 240 eur. **Priznám sa, že nemám v obľube klasické head-up displeje, no ten v ID.4 má svoje opodstatnenie**.
Nielenže zobrazuje základné veci, ako tie klasické HUD, **disponuje aj funkciou rozšírenej reality**. V prípade aktívneho Travel Assistu alebo zapnutej navigácie sa vám na čelné sklo premietajú viaceré informácie. Ide napríklad o vykresľovanie čiar na ceste, navigačné pokyny, detegovanie áut pred vami či dokonca obrovská šípka, ktorá sa s príchodom odbočky zväčšuje, aby vás upozornila na potrebu zmeny smeru jazdy. Takéto prevedenie HUD mi teda vôbec nevadí a dokazuje, že niekto skutočne premýšľal.
**Dominantou priestrannej a vzdušnej kabíny je centrálny displej, ktorý slúži na ovládanie takmer všetkých funkcií auta**. Zároveň tu je pre mňa, ako extrémne náročného používateľa, jedna z nevýhod. Škoda, že Volkswagen nešiel cestou svojej americkej konkurencie. **Uvítal by som totiž, keby som si počas nabíjania mohol pozrieť film na Netflixe či inej streamovacej službe priamo na tomto displeji**. Totiž, keď sedíte v aute, máte zapnuté vyhrievanie a masážnu funkciu extrémne komfortných sedadiel, vyslovene sa žiada pozrieť si dobrý film. **Predné ergonomické „kreslá“ boli skutočne perfektné**, no za kratší koniec neťahali ani tie zadné. Sčasti je to spôsobené ponukou miesta ako vo vesmírnej lodi a sčasti ich spracovaním.
### Priestor na rozdávanie **Vzdušnosť kabíne dodáva aj chýbajúci stredový tunel či dokonca možnosť odkladania predmetov pod stredovou konzolou**. Ak ich ale nechcete nechať uložené v časti pre posádku, dokonale vám na to postačuje **batožinový priestor s kapacitou až 543 litrov (1 575 l po sklopení zadných sedadiel)** a skvelým tvarovaním.
Za zmienku potom určite stojí ešte zopár dizajnových prvkov interiéru. Jedným z nich je napríklad **modrá koža na palubnej doske a obloženiach dverí, ktorá interiér príjemne oživuje**. Samotná koža má červené prešívanie, ktoré v aute nájdeme na viacerých miestach. Volkswagen tým odkazuje na smerovanie auta a jeho športový charakter. Plakety GTX nachádzajúce sa na volante, sedadlách a viacerých častiach karosérie sú tiež veľmi vkusným oživením. **Samostatnou kategóriou je aj ambientné osvetlenie či IQ.Light pásik pod čelným sklom**. Ten vás pomocou svetelných impulzov upozorňuje na potrebu odbočenia, indikuje zapnutie niektorých funkcií či slúži ako ukazovateľ nabíjania batérie.
### A čo jazda? Dosť však bolo opisovania detailov, dizajnu a výbavy. **Ako GTX jazdí?** S elektromobilom je už automaticky spojené skvelé zrýchlenie, ktoré minimálne v tomto prípade hovorí samo za seba. Ono totiž 220 kW systémového výkonu (dvojica elektromotorov, jeden pre každú nápravu) s 310 Nm krútiaceho momentu dokáže pomerne slušne odkrviť mozog. Skúsený pozorovateľ si však určite všimne, že číslo krútiaceho momentu je pomerne nízke v porovnaní s konkurenciou, čo je aj pravda. GTX to však žiadnym spôsobom neobmedzuje.
**Pri športovej jazde však treba myslieť na to, že ID.4 GTX patrí do kategórie ťažkoodencov**. So svojou prevádzkovou hmotnosťou 2 337 kilogramov môže niekedy pôsobiť nedotáčavo. Vyskúšal som si pár rýchlych prejazdov zákrutami a môžem povedať, že je to viac-menej pocitová záležitosť. Keď vezmete do úvahy, že auto váži takmer 2,5 tony, logicky sa to musí niekde prejaviť. Navyše, zimné pneumatiky tiež nie sú ideálnou voľbou na športovú jazdu. ### „Nedrncá“ **Podvozok je v štandardnom nastavení naladený neutrálne**. Dokáže filtrovať všetky nerovnosti a to dokonca aj tie slovenské. Čo som si však počas testu všimol, je jeho dvojtvárnosť v nastavení. **V tej „najmäkšej“ verzii by sme mohli použiť slová českého prezidenta Miloša Zemana, že auto „nedrncá“. Avšak po prepnutí do najtvrdšej polohy tlmičov je rozdiel skutočne markantný. Podvozok natoľko stvrdne, že po ceste medzi Sládkovičovom a Sencom auto miestami doslova nadskakovalo**. Práve na tomto úseku som testoval tuhosť podvozku a nastavenie tlmenia a bol som príjemne prekvapený, že adaptívny podvozok MEB platformy môže mať takto rozdielny prejav.
Rozdielny prejav je cítiť aj na riadení a odozve **plynového pedála, ktorý má na sebe milý detail**. Ten je reprezentovaný medzinárodne zaužívaným symbolom „PLAY“. Brzdový pedál zase zdobí medzinárodný symbol „PAUSE“. Vlastne ten brzdový pedál pri normálnej jazde ani nepoužívate. **V režime „B“ sa totiž viete bez problémov zaobísť s jedným pedálom, nakoľko auto využíva rekuperáciu na brzdenie**. Dobíja sa tým batéria a šetria sa brzdy, čo je aj dôvod, prečo má GTX vzadu len klasické „bubny“. **Keď si však chcete predsa užiť trošku zábavy, musíte brať ohľad na to, že fyzika sa oklamať nedá**. Vtedy by som bol možno radšej, ak by vrcholná výkonová ponuka mala vzadu kotúče a celkovo by boli brzdy o niečo silnejšie. Avšak možno skôr ako na dravú a dynamickú jazdu je GTX určený na pohodlnú jazdu s rodinou v štýlovom balení. Ponuka miesta, úroveň odhlučnenia kabíny a prejav auta je totiž ideálnou kombináciou pre rodinný krížnik. Určite sa teraz veľa ľudí buchne za čelo a povie si, že s elektromobilom na rodinný výlet? Samozrejme! Prečo nie?
### Dobíjanie nie je slabou stránkou **V podlahe sa totiž ukrýva batéria s využiteľnou kapacitou 77 kWh a s tepelným čerpadlom (príplatok 965 eur)**. S touto kombináciou sa viete hravo dostať cez dojazd 400 kilometrov. **V čase preberania auta som mal v batériách 92 % energie a dojazd ukazoval hodnotu 416 kilometrov**. Toto číslo predovšetkým v meste viac-mene zodpovedá realite. Je pravdou, že na diaľnici sa na takýto dojazd nedostanete, no tu je dôležité si uvedomiť jednu vec. Elektromobil si kupujú prevažne ľudia, ktorí dobre vedia, **ako auto budú používať**, kde s ním budú jazdiť a **kde ho budú nabíjať**. Preto si elektromobil nekúpi niekto, kto dennodenne prejazdí stovky kilometrov po diaľnici. **ID.4 to samozrejme zvládne, no daňou za to je nižší dojazd a tým aj častejšie nabíjanie**. **Spotreba na diaľnici sa počas testu zastavila na hodnote 26,8 kWh**, čo za ideálnych podmienok predstavuje približne 250 diaľničných kilometrov. Nie je to zlá hodnota, no opäť musím uviesť, že elektromobil si nekúpi niekto, kto sa potrebuje každý deň presúvať po diaľnici na dlhé vzdialenosti. Skôr po ňom siahne niekto, kto býva v satelitoch väčších miest. **Spotreba na okresných cestách je totiž na príjemných 21,1 kWh. Najlepšie sa však autu darí v meste s priemerkou okolo 19,2 kWh**.
Poslednou zastávkou v našej recenzii je najzávažnejší argument odporcov elektromobility. Nabíjanie. Už dávno sa však tento argument trasie vo svojich základoch. **ID.4 GTX som totiž počas testu nabíjal viackrát, no nikdy ma to výrazne neobmedzilo**. Prvé nabíjanie prišlo v druhý deň testu. **Z 55 % som na 90 % na rýchlonabíjačke s výkonom 150 kW na stanici Nivy nabíjal 30 minút**. Za ten čas som si stihol odskočiť do supermarketu po pravidelný nákup. **Nasledujúci deň som na rovnakom mieste nabíjal zo 47 % na 100 % jednu hodinu a 5 minút**. Neskôr som maximálnu úroveň nabitia kvôli šetreniu batérie nastavil na 80 % (rozdiel medzi 80 % a 100 % tvorí len približne 30-40 kilometrov dojazdu).
**Tretie nabíjanie prišlo v Trnave na nabíjačke s výkonom 50 kW. Tu to trvalo zo 42 % na 80 % približne 45 minút**. Opäť som však počas nabíjania navštívil nákupné centrum, kde som si vybavil potrebné veci. **Logicky najpomalším je nabíjanie z domácej 220 V siete**. **S pribalenou nabíjačkou bez wallboxu táto procedúra zabrala cca 6 hodín 15 minút** (nabíjanie z 52 % na 80 %, podľa počítača z 52 % na 100 % cca 10 hodín 10 minút). Nakoľko nabíjanie prebiehalo v noci, opäť ma žiadnym spôsobom neobmedzovalo. [CAR id=17147]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »