Testy

Finále nášho dlhodobého testu Škody Enyaq iV: Toto je náš verdikt

Elektromobil kedysi zásadným spôsobom menil spôsob, ako sme si plánovali svoj deň. Naša Škoda Enyaq iV však aj v zimných mesiacoch ponúkala dojazd viac ako 300 km a to už je dosť na to, aby sa z nás postupne vytratila akákoľvek nervozita z dojazdu. Verejnú nabíjačku, kde môžu autá stáť až 12 hodín, máme neďaleko redakcie, a tak sme s elektrickou Škodou mohli jazdiť tak, ako s akýmkoľvek iným autom. Iba podstatne tichšie a čistejšie.

Enyaq sme podrobili skúške spotreby, nabíjali sme ho pomaly aj rýchlo a väčšinu času u nás strávil v zimných mesiacoch. Dokonca sme ho vyskúšali aj v extrémnych situáciách pri vyhýbacom manévri. Prekvapilo nás, ako napriek svojej vysokej hmotnosti mimoriadne ochotne zatáča, no zároveň sa ukázalo, že ukočírovať ho po niekoľkonásobnej zmene smeru nie je jednoduché.

Spoľahlivosť? Chvíľu nás hneval alarm a vnútorné osvetlenie, avšak po návšteve servisu sa to nezopakovalo. Auto aj napriek vyššiemu nájazdu kilometrov nevydáva počas jazdy žiadne pazvuky, karoséria je tuhá. V zime sme ocenili možnosť ovládať auto cez aplikáciu v telefóne. Zapnúť si vykurovanie kabíny ešte doma a nasadnúť rovno do teplého auta, to je v zime na nezaplatenie!

Dlhodobý test ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition (2022) foto: Juraj Hrivnák

Ak by sme niečo zmenili, určite by sme presunuli ovládanie premotivovaného systému Lane Assist na nejaké ľahko prístupné tlačidlo.

Dlhodobý test ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition (2022) foto: Juraj Hrivnák

Na záver dlhodobého testu sme so všetkými kolegami, ktorí náš Enyaq iV šoférovali, v krátkosti spísali naše pocity a postrehy z jazdy a používania. Nájdete tu aj článok, ktorý sa zaoberá ekosystémom okolo Škody Enyaq iV. Nateraz sa s autom lúčime. Ale máme pocit, že Enyaq u nás v redakcii ešte uvidíme. Na shledanou!

Čo na Škodu Enyaq iV hovorí redakcia auto motor a športu

Dlhodobý test ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition (2022) foto: Juraj Hrivnák
Zľava: Martin Gašparík, Peter Orosz, Juraj Hrivnák, Dagmar Neuwirthová

Martin Gašparík: Škoda Enyaq iV sa na cestách rozhodne nestratí. Predná časť plná ostrých línií v kombinácii s nižšou strechou pôsobí na pohľad vcelku impozantne. Za jazdy zaujme Enyaq iV najmä výbornými svetlami a slušným pružným zrýchlením. Kvalita materiálov použitých v interiéri mi však nesedí a minimálne vzhľadom nie sú všetky adekvátne cenovke auta. Tak isto neustále resetovanie nastavení podvozku či jazdných asistentov po otvorení dverí vie človeku pokaziť náladu. Pri samotnej jazde mi za volantom trochu chýba pocit pokoja, keďže Enyaq s vami veľmi rád pohojdáva spredu dozadu. Aj napriek adaptívnemu podvozku sa tento jav nepodarilo pri žiadnom nastavení úplne eliminovať.

Peter Orosz: Netreba zabúdať na to, že vyrobiť auto so spaľovacím motorom je stále konštrukčne zložitejšie než prepojiť baterku s elektromotorom prostredníctvom zväzku káblov. Navyše s podareným koncernovým základom v podobe platformy MEB bol Enyaq iV v podstate od začiatku odsúdený na úspech. Na čo však mnohí konkurenti zabúdajú, sú služby pre motoristov, ktorí s elektromobilmi ešte nemali žiadnu skúsenosť. Páči sa mi, že práve Škoda k Enyaqu ponúka kompletnú starostlivosť. Od kontroly a prípravy elektroinštalácie u vás doma, cez inštaláciu nabíjačky vo vašej garáži, až po univerzálnu kartu, s ktorou môžete nabíjať prakticky v celej Európe. Elektromobilita by motoristom nemala robiť vrásky na čele a Škoda robí všetko pre to, aby bol prechod od spaľovacieho auta čo najjednoduchší.

Dlhodobý test ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition (2022) foto: Juraj Hrivnák

Juraj Hrivnák: Toto auto robí výborný prvý dojem. Ticho, skvelé zrýchlenie, veľmi mäkký podvozok. Chvíľu mi trvalo, než som si uvedomil, že podvozok sa nevie upokojiť a svojimi neustálymi pohybmi ma v konečnom dôsledku na dlhých trasách trochu unavoval. Pri krátkych trasách však bolo všetko v poriadku. Páči sa mi, že Enyaq iV nie je nasilu futuristické auto a svojím interiérom sa hlási skôr k tradičnému usporiadaniu. Páči sa mi, že ponúka úplne nové technológie, ako napríklad head-up displej s rozšírenou realitou. Po mnohých skúsenostiach s automobilmi značky Škoda by som očakával aj jednoduchú a neochvejnú logiku ovládania. Tú však v tomto modeli inžinieri dosť podcenili a aj keď rozumiem, že museli pracovať s tým, čo poskytol a dovolil koncern, nakoniec je to práve infotainment, ktorý považujem za najslabšiu stránku inak celkom vydareného elektromobilu.

Dagmar Neuwirthová: Šoférujem od dvadsiatich rokov a mojím prvým autom bola Škoda Rapid. Krásna, až gýčovo vytuningovaná, s okienkom na streche. Skrátka paráda. Neskôr som dlhé roky jazdila na Škode Fabia, takže značku Škoda mám v srdiečku. Keď som sa dozvedela, že budem jazdiť na Enyaqu, povedala som si: „Wau, idem zažiť elektrické dobrodružstvo!“ Na jednej strane som sa veľmi tešila, pretože zážitok s plne elektrickým vozidlom je predsa len iná káva, na druhej strane som mala rešpekt, pretože som nemala skúsenosti s nabíjaním a vôbec s jazdením na takomto aute. Hneď pri prvej jazde na Enyaqu som cítila, že toto auto mi sadlo. Je také pohodlné, také mäkké a také rýchle! Dá sa povedať, že od lacných a veľkých áut som sa presunula k bezpečnému, praktickému a dizajnovo krásnemu vozidlu. Enyaq iV spĺňa všetky tieto atribúty. S nabíjaním som sa postupne zžila – žiadne palivo – len tlkot srdca. Pôvabná je aj komunita vodičov elektromobilov. Stretávate sa pri nabíjacích stojanoch, a pretože pri nich strávite kus života, máte veľa času na rozhovory. V prvom rade musím povedať, že elektrický pohon je fakt zaujímavý. V aute je dokonalé ticho, keď zošliapnete plyn, auto vystrelí dopredu a pri rozjazde na svetlách rozplačete ktoréhokoľvek majiteľa športového tátoša. Problém je v tom, že keď ich rozplačte šesť, je čas odísť k nabíjačke a tam zas dve hodiny plačem ja. Ale ten pocit, že z vás nelezú žiadne emisie je, návykový. Nesmiem zabudnúť na ďalšie plus, a síce, že toto auto „vidí až za roh“. Má panoramatické parkovacie kamery, takže vidím, kam cúvam, vidím pred seba a dovidím úplne všade okolo seba. A vďaka panoramatickej streche aj nad seba. Auto má aj šikovné senzory, čo znamená, že keby som ďalšie auto z miesta vodiča nevidela, upozorní ma na neho samé. A toto ocenia všetky ženy.

Dlhodobý test ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition (2022) foto: Juraj Hrivnák
Kalkulácia financovania ŠKODA Financial Services
S finančnými produktami od ŠKODA Financial Services nebude tento moderný elektromobil len luxusom pre vyvolených, ale autom dostupným pre každého, kto po ňom túži.  
Model ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition
Cena vozidla 62 130 €
Typ financovania ŠKODA NaMieru
Akontácia 40 % (24 554,82 €)
Výška úveru 37 278 €
Dĺžka splácania 60 mesiacov
Spracovateľský poplatok 0 %
Splátka úveru 241,90 €
Ostatné dojednané poistenia (PZP, havarijná poistka) 242,08 €
Výška mesačnej splátky 483,98 € s poistným
Viac kalkulácií a možností financovania nájdete na stránke koncernovej lízingovky www.vwfs.sk

Dostanete viac než len auto

Prechod na elektromobilitu nepozostáva len z kúpy samotného auta. Na zmenu by ste sa mali vopred pripraviť. Škoda vám to uľahčí. Nech už sa nás výrobcovia snažia akokoľvek presvedčiť o výhodách nažívania s elektromobilom, skutočnosť sa bude výrazne odvíjať predovšetkým od toho, ako ste sa na túto zásadnú zmenu stihli vopred pripraviť. Ešte pred tým, než napochodujete do najbližšieho showroomu a objednáte si svoj vysnívaný elektromobil, by ste sa mali pozastaviť nad niekoľkými mimoriadne dôležitými kontrolnými bodmi.

Hneď na začiatku si položte dôležitú otázku: „Je elektromobil pre mňa?“ Ak máte vlastnú garáž alebo parkovacie miesto v bytovom dome s prístupom k elektrickej zásuvke, tak spĺňate minimálne požiadavky pre vlastnenie elektromobilu. Druhá podmienka sa týka maximálneho denného nájazdu kilometrov. Pokiaľ väčšinu času trávite v meste a denne najazdíte do 200 kilometrov s príležitostnými cestami na dovolenku, môžete beztrestne začať rozmýšľať nad výberom svojho prvého elektromobilu.

Kontrola siete

Na začiatku je dôležité vykonať dôkladnú kontrolu elektrickej siete vo vašom dome. Základnú kontrolu si môžete urobiť aj sami prostredníctvom pre-check návodu na stránke www.skoda-auto.sk. Odbornú obhliadku vám dokáže zariadiť aj Škoda, a to vrátane kontroly ističov či elektroinštalácie vo vašom dome. Vďaka tomu si overíte, že nabíjanie elektromobilu u vás nepredstavuje žiadne riziko. Súčasťou tejto služby je aj posúdenie možnosti inštalácie nástennej nabíjačky wallbox do vašej garáže.

Dlhodobý test ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition (2022) foto: Juraj Hrivnák

Nabíjanie pod kontrolou

Po kontrole elektrickej siete odporúčame investovať do vlastnej domácej nástennej nabíjačky – wallboxu Škoda iV. Vďaka tomuto zariadeniu budete môcť elektromobil nielen rýchlejšie nabíjať (výkonom až 11 kW), ale zároveň si dopredu plánovať čas spustenia a kontrolovať aktuálny stav nabíjania prostredníctvom aplikácie. Pri výbere jedného z troch druhov wallboxov od Škody môžete využiť sprievodnú službu profesionálnej inštalácie zariadenia u vás doma. Technik sa postará nielen o správne zapojenie, ale aj o výklad týkajúci sa používania wallboxu v domácnosti. Inštaláciu wallboxu na vopred pripravené miesto a pripojenie zákazníkom vybraného wallboxu Škoda iV, spoločne s kontrolou elektroinštalácie Home Check a revíznou správou, ponúka Škoda formou balíka M už od 368 €.

Dlhodobý test ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition (2022) foto: Juraj Hrivnák

Univerzálna karta

Môže sa stať, napríklad pri ceste na dovolenku, že svoj elektromobil budete musieť nabiť mimo vlastnej garáže. V Európe však existuje veľké množstvo rôznych prevádzkovateľov nabíjacích staníc, pričom mnohí vyžadujú vlastnú aplikáciu alebo kartičku, čo môže nabíjanie na neznámom mieste skomplikovať. Ku každému zakúpenému elektromobilu značky Škoda našťastie získavate roamingovú službu nabíjania – kartu Powerpass. Využiť ju môžete nielen na území Slovenska, ale aj pri ceste do zahraničia. S jedinou kartou a aplikáciou od Škody tak viete nabíjať vozidlo na viac ako 500 nabíjacích bodoch na Slovensku a na viac ako 177 000 nabíjacích bodoch v celej Európe. Súčasťou siete sú nielen bežné verejné nabíjacie stanice, ale tiež rýchle nabíjačky vrátane siete IONITY. Stačí prísť k akejkoľvek partnerskej stanici, priložiť kartu a nabíjať za vopred stanovenú cenu. Samotnú platbu na mieste riešiť nemusíte, raz mesačne vám príde súhrnné vyúčtovanie za všetky dobíjania v uplynulom mesiaci uskutočnené doma i v zahraničí. Powerpass navyše prichádza aj vo forme mobilnej aplikácie s mapkou dostupných staníc a dôležitým prehľadom o nabíjaní.

Dlhodobý test ŠKODA Enyaq iV 80 First Edition (2022) foto: Juraj Hrivnák
Škoda Enyaq iV 80 First Edition Plus
Motor Synchrónny s permanentným magnetom bez kefiek
Výkon 150 kW (204 k)
Krútiaci moment 310 Nm 
Pohon a podvozok: Automatická prevodovka (jeden priamy prevod), pohon zadných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Pneu. 235/55 R19.
Batožinový priestor 585/1 710 dm³ 
Rozmery: 4 649 × 1 879 × 1 619 mm, rázvor 2 764 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 307/2 648 kg, využiteľná kapacita batérie 77 kWh.
Najvyššia rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie 0 — 100 km/h 8,8 s
Spotreba (WLTP) 16,0 – 17,2 kWh/100 km
Dojazd (WLTP) 507 – 542 km
Min. čas DC nabíjania z 0 na 80 % 36 min
Cena/testované auto 36 750/62 130 € 
Konkurenti: Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5, Mercedes EQC
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.
Martin Gašparík
Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant :) . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR :)

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie