PRVÝ TEST Renault Mégane E-Tech: 300 patentov, Google ekosystém a šokujúca spotreba

Úžasné kľukaté cestičky na juhu Španielska sú skvelé miesto na predstavenie nového auta. Ale platí to aj pre elektromobil? Renault sa nám snažil dokázať, že v prípade nového Méganu áno.
Vydané  Text: 
Môže byť elektromobil zábavný? Doteraz by som sa s vami hádal. Nový elektrický Mégane však trochu nabúral môj pohľad na svet, najmä po prvom zoznámení na krásnych cestičkách v okolí Marbelly. ### Neoceniteľné skúsenosti **Nový Renault Mégane E-Tech Electric (ktorý sa bude vyrábať súčasne s klasickým spaľovacím Meganom ešte asi dva roky)** stojí na novej platforme CMF-EV, ktorá zhmotňuje vyše desaťročné skúsenosti Renaultu s elektromobilmi. **Renault predal celosvetovo vyše 400 tisíc elektromobilov**, ktoré dokopy najazdili cez 10 miliárd kilometrov, takže je dosť sebavedomý zo svojho know-how. **Využíva najtenšiu batériu na trhu: je hrubá iba 110 mm**, vďaka čomu môže byť auto nezvyčajne nízke (meria iba 1,5 metra) a má špeciálnu chemickú štruktúru, ktorá jej umožňuje dosiahnuť o 20 % väčšiu energetickú hustotu než ponúka batéria v Zoe. **Môže mať kapacitu 40 alebo 60 kWh**. Ťažisko elektrického Méganu je o 9 centimetrov nižšie v porovnaní s klasickým modelom.
**V prípade modelu Mégane ponúka táto platforma rázvor 2,7 metra**, čo je v pomere k celkovej dĺžke niečo cez 4,2 metra veľmi slušný údaj.** Auto má predný náhon**, vzadu je viacprvková náprava. Plochá podlaha a maximalizácia priestoru pre pasažierov sú samozrejmým výsledkom elektrickej koncepcie. Renault vraví, že elektrický Mégane ponúka podobný priestor v kabíne ako spaľovací Mégane (dĺžne píšeme správne, nebojte sa), s väčším priestorom na kolená vzadu.** Na hlavu je na zadných sedadlách miesta menej, avšak je to kompromis, ktorý Renault spravil celkom vedome**. Neočakáva, že sa tu budú často voziť dospelí ľudia (aj keď posed je komfortný) a prioritou bola nízka silueta, dizajn a aerodynamika.
### 300 patentov **Nová platforma je opradená až troma stovkami patentov**. A teší ma napísať, že to nie sú iba papierové hlášky. **Napríklad o tepelný manažment auta sa starajú tri prepojené okruhy (motor, batéria a kúrenie), ktoré si v prípade potreby dokážu vymieňať tepelnú energiu oboma smermi**. Nová generácia veľmi efektívneho tepelného čerpadla využíva odpadové teplo z motora alebo batérie. **Elektricky budený synchrónny elektromotor s ôsmymi pólmi je taktiež extrémne efektívny. Dosahuje výkon 96 alebo 160 kW (130 alebo 218 k) a krútiaci moment 250, resp. 300 Nm**. Nad batériou je špeciálna vrstva starostlivo vrstveného absorpčného materiálu, ktorý sa stará o odhlučnenie. Je to novinka a váži o 3 kg menej než bežné odhlučnenie, pričom posádkou vnímaná redukcia hluku je až 50 %! Jedna vec je, čo hovoria inžinieri, právom hrdí na svoj produkt. Druhá vec je, aká je realita v kontexte konkurencie. A mám dobré správy. Hneď prvou je dizajn. **Mégane má pekné proporcie**. Vďaka tenkej batérii vyzerá štíhlo a atleticky, zároveň má na sebe množstvo veľmi pekných futuristických prvkov. Zadné okno vyzerá ako tankový priezor, ale v skutočnosti som sa na výhľad dozadu nesťažoval. **Prinajhoršom je k dispozícii digitálne spätné zrkadlo, ktoré však funguje aj ako klasické zrkadlo. Prepínanie medzi režimami prebieha rovnako ako v prípade nočnej clony**.
**Posed za volantom je dobrý. Moja jediná výčitka smeruje k výške podlahy**. Ja ako vysoký vodič som mal pri ideálnej pozícii volantu nohy trochu pokrčené. **Chýbala mi lepšia opora stehien**. Od pása hore je však všetko v najlepšom poriadku. Interiér je na prvý pohľad veľmi prívetivý, a to napriek rozsiahlym displejom prekrytým skutočným sklom. Tento chladný materiál totiž krásne kompenzujú **výplne dverí a palubná doska, kde môže byť textil alebo skutočné drevo**. Interiér ponúka farebné náladové osvetlenie, ktoré má funkciu „Living light“ a priebežne sa mení počas dňa – zo svetlo modrej skoro ráno, cez oranžovú pri západe slnka až po fialovú v noci. Zaujímavý nápad! **Volant nie je okrúhly, avšak vďaka rýchlemu (ale nie hyperaktívnemu) riadeniu to nie je problém. Drží sa dobre**.
**Veľmi sa mi páčil infotainment. Je založený na platforme Googlu a skrátka funguje. Krásna grafika, intuitívne ovládanie, rýchlosť reakcií porovnateľná s dobrým smartfónom…** A k tomu ekosystém Googlu a množstvo užitočných funkcií spojených s elektromobilitou, ako napríklad plánovanie trasy aj s nabíjaním, filtrovanie nabíjacích staníc podľa výkonu či poskytovateľa, zobrazenie odhadovaného stavu nabitia batérie po dorazení do cieľa a podobne. Všetko sú to skvelé veci, navyše prezentované výstižne, čitateľne a neobťažujúco. **Neobťažuje ani samotné ovládanie auta. Na dôležité veci totiž zostali staré dobré tlačidlá (navyše pekne spracované)**. Svoje **tlačidlo má dokonca aj nenávidený systém udržiavania v jazdnom pruhu, dokonca s pamäťovou funkciou (!!!)**, takže ak ho raz vypnete, zostane vypnutý až kým ho znova neaktivujete. Vďaka tomu sa tento systém zmenil z nenávideného na užitočný. Dobre funguje aj nový „kontextuálny“ adaptívny tempomat, ktorý zohľadňuje aj profil trasy a dopravné obmedzenia, či ďalšie z 26 asistenčných systémov vrátane asistenta bezpečného vystupovania z auta. **Ergonómia ovládania je skrátka dobrá a sami inžinieri sa priznali, že ich cieľom bolo, aby Mégane nebol otravný tak, ako mnoho moderných konkurenčných áut. Už za to má obrovské plus**.
### Hmotnosť! **Ďalším plusom sú jazdné vlastnosti. Cieľ bol ambiciózny – zábava za volantom. A keďže najväčší kazič zábavy je hmotnosť, v Renaulte sa jej snažili vyhnúť. A na pomery elektromobilu celkom úspešne – 1 711 kg s veľkou batériou je prijateľné číslo**. A pri jazde je vyššia agilita v porovnaní s o sto kg ťažšou konkurenciou cítiť. **Prvé diaľničné kilometre odhalili skutočne vynikajúce odhlučnenie**, ktoré dalo vyniknúť novému audiosystému Harman Kardon s 9 reproduktormi. Nasledovalo rýchle stúpanie do hôr, počas ktorého bol priestor vyskúšať potenciál motoru aj podvozku. Motor poskytuje autu skvelé pružné zrýchlenie. **Obával som sa trakcie, ktorej predný náhon a rovnomerné rozloženie hmotnosti veľmi nepraje, ale na suchu s ňou nebol problém**. Podvozok je skvelý. Vynikajúco odhlučnený, krásne absorbuje nerovnosti aj s 20-palcovými kolesami a tlmiče skvelo kontrolujú pohyby karosérie. **Auto je veľmi komfortné a zároveň sebaisté v zákrutách**. Po prvom ostrom úseku som s obavami kontroloval spotrebu a stav batérie, ale zostal som šokovaný. **Napriek totálne nereferenčnému štýlu jazdy a niekoľkokilometrovému úseku v štýle brzda-plyn mi na palubnom počítači svietila hodnota 14,9 kWh/100 km**. To je bezkonkurenčná hodnota. Zrazu som si začal jazdu užívať bez obáv, či mi zostane „šťava“ na návrat späť. **Na miesto určenia v horách som dorazil so spotrebou necelých 22 kWh/100 km, avšak pri ozaj drsnom štýle jazdy**. Svižnú cestu späť, avšak bez zbytočného brzdenia a využívania plného výkonu, som zvládol za 14,1 kWh/100 km. **Renault navyše nespomína žiadne obmedzenia ohľadom častého rýchlonabíjania (max 130 kW) a nemá problém ani s nabíjaním na 100 %, čo sa nedá povedať o jeho konkurencii**. Z každoročnej povinnej servisnej prehliadky navyše odídete s certifikátom o aktuálnej kondícii batérie. **Záruka na ňu je klasických 160 000 kilometrov alebo 8 rokov, počas ktorých jej kapacita nesmie klesnúť pod 70 %**. Renault vraj ešte ani jednu batériu na záruku meniť nemusel.
Auto navyše podporuje bezdrôtové aktualizácie – dokáže takto aktualizovať až 20 riadiacich jednotiek. Vďaka tomu sa môžu zákazníci priebežne tešiť na nové funkcie a maximálnu podporu zo strany fabriky. **Renault myslel aj na také drobnosti, ako napríklad nekonzistentnosť rekuperácie pri nabitej batérii**. Je to bežný fenomén elektromobilov. Ak si na pádlach pod volantom naťukáte maximálnu rekuperáciu, ale máte plne nabitú batériu, auto nemá ako brzdiť motorom. **V Renaulte to vyriešili tak, že v tomto prípade auto využíva klasické brzdy**. Cieľom je, aby bola funkcia pádiel pod volantom vždy rovnaká a aby vodiča neprekvapila.
**Obávate sa, že zaťahovacie kľučky v zime zamrznú a neotvoríte ich? Aj na to Francúzi mysleli**. Kľučka dokáže vytvárať krátke a veľmi intenzívne impulzy podobné ranám kladivom, ktoré prípadný ľad rozbijú. **Renaultu sa teda podarilo postaviť naozaj zaujímavý a z veľkej časti aj jedinečný elektromobil. Skvelý dizajn, nízka hmotnosť, výborné jazdné vlastnosti, mimoriadne úsporný motor a skvelý funkčný koncept ovládania z neho robia veľmi tvrdého súpera pre etablovanú konkurenciu**.
Technické údaje
Renault Mégane E-Tech Electric
Verzia Jednotky EV40 EV60
Typ motora El. budený synchrónny El. budený synchrónny
Kapacita batérie kWh 40 60
Dojazd (WLTP) km 300 470
Čas nabíjania 200 km dojazd/30 min 300 km dojazd/30 min
Najvyšší výkon kW (k) 96 (130) 160 (218)
Najvyšší krút. moment Nm 250 300
Dĺžka x šírka x výška/rázvor mm 4 210 × 1 783 × 1 505/1 700
Batožinový priestor dm3 389 (VDA)
Najvyššia rýchlosť km/h 150 160
Zrýchlenie 0-100 km/h s 10 7,4
Kombinovaná spotreba kWh/100 km 15,8 16,1
Cena 34 000 38 800




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »