Ak sa pozrieme na ponuky bazárov, vidíme, že Škoda Rapid tam má pomerne bohaté zastúpenie. Auto si svoju cenu drží dlhodobo na úrovni okolo 7 000 až 8 000 eur, čo je v porovnaní s dnešnými cenami nových áut prakticky nič. Nájdu sa aj drahšie kúsky, predovšetkým tie po facelifte, ktoré sa dostávajú bez problémov cez 10-tisíc. Aký je teda dôvod, že Rapid je aj po rokoch od svojho uvedenia na trh stále lákadlom?
Stále zaujme
Škoda Rapid prišla na trh už v roku 2012. To znamená, že prvé kúsky tohto liftbacku majú už 10 rokov. Za tento čas sa model dočkal jednej modernizácie, ktorá prišla v roku 2017. Napriek tomu, že bol už od svojho začiatku určený pre zákazníkov, ktorí si Octaviu nemohli dovoliť, mal viacero zaujímavých predností. Bolo to vôbec prvé auto, ktoré prinieslo nadčasový dizajn Škody, ktorý s miernymi obmenami vidíme dodnes. Práve dizajn je niečo, čím Rapid aj po rokoch stále zaujme. Priame ostré línie či hranaté predné svetlomety prepojené s robustnou maskou chladiča sa ani po takej dlhej dobe neopozerajú. Ešte prv, než sa pustíme do samotnej recenzie, musíme povedať, že už pri svojom príchode na trh bol postavený na vtedy výbehovej technike.

Zadná náprava na tomto aute pochádza ešte z pôvodnej novodobej Octavie. Ono to pritom nie je žiadny problém. Auto aj vďaka svojej nízkej hmotnosti (pohotovostná hmotnosť len 1 155 kg) na ceste drží pomerne slušne. Navyše, použitie tejto nápravy umožnilo inžinierom vtesnať pod zadné sedadlá nádrž s objemom až 55 litrov. Nakoľko som majiteľom testovanej jazdenky, viem povedať, že bez problémov sa po natankovaní plnej dostanem na dojazd atakujúci 1 000 kilometrov. Dnešné autá tejto kategórie sa pritom so svojimi nádržami na túto vaňu nechytajú.
Pod kapotou sa nachádza mnohými ospevovaný motor 1.2 TSI (EA111) s výkonom 63 kW (86 k) a krútiacim momentom 160 Nm. Na prvý pohľad to nie sú oslnivé údaje, no v bežnej praxi sú dostatočné. Motory tejto série sa medzi majiteľmi iných áut netešia príliš veľkej obľube. Mali viacero chýb, ktoré spôsobovali pomerne nákladný servis. Avšak z viacerých zdrojov je zrejmé, že Rapidu sa paradoxne väčšina z nich úspešne vyhla. Motor síce nemá dynamiku moderných agregátov, no jeho údržba je aj vďaka jednoduchej konštrukcii nenáročná.

Klasické problémy
Momentálne má auto najazdených niečo viac ako 101-tisíc kilometrov. Za 8 rokov používania sa po motorickej stránke na ňom vyskytlo len zopár problémov. Jedným z nich bolo presakovanie oleja v oblasti alternátora a držiaka motorčeku klimatizácie. Podľa vyjadrení autorizovaného servisu ide o pomerne bežnú chybu, ktorá tento motor v minulosti trápila. Ďalším z problémov bola odtrhnutá hadica odvetrávania hlavy valcov. Výmena sa našťastie dala urobiť na počkanie za približne 70 eur.
Pri autách tejto kategórie je dôležitá aj spotreba. Dlhodobo jazdím s Rapidom za 6,2 litra na 100/km. Z toho približne 60 až 65 % je v meste a zvyšok je kombinácia diaľnice a okresiek. Jedným dychom však treba podotknúť, že auto nemá žiadnu z moderných „eko“ vychytávok. Za priaznivých podmienok sa na okreskách viem dostať aj o liter nižšie, ako je dlhodobá spotreba. Diaľničné tempo pritom nie je problém zvládnuť aj za 6,6 litra.

Pri výpočte problémov skončíme pri prednej náprave. Rapid vŕzga. Vzhľadom na staršiu techniku a niektoré cenovo nenáročné riešenia je pomerne bežné, že z prednej nápravy sa pri chladnejších teplotách šíria nepríjemné zvuky. Je to spôsobené priečnym stabilizátorom, ktorý bol taktiež čiastočne prevzatý z pôvodnej Octavie. Pokiaľ sa do jeho ložísk dostanú nečistoty z cesty a je suché chladné počasie, tak vŕzga. S tým nič nenarobíte. Našťastie nejde o chybu, ktorá by znemožňovala používanie.

Priestorový zázrak
Vďaka použitej platforme je Rapid aj dnes priestorovým zázrakom. Ja, ako 183 cm vysoký vodič, si bez problémov sadnem sám za seba a prekrížim si nohy. Vzadu je dostatok miesta na hlavu a batožinový priestor je vyslovene magnetom pre rodiny. Jeho objem 550 litrov je stále neskutočný. Okrem batožiny dokáže zhltnúť aj plnohodnotnú rezervu. Do auta sa bez problémov zbalí 5-členná rodina či prenesú veci na chatu alebo dovolenku k moru. A ak chcete, zbalíte doň naraz aj rozložený nábytok do spálne a obývačky (otestované, potvrdené).

Majitelia Rapidov mi možno dajú za pravdu, že jednoduchosť auta je jeho silnou stránkou. Absencia viacerých moderných asistentov nie je problémom. Stále platí, že čím menej elektroniky, tým menej priestoru na chybu. Autu nemožno odoprieť ani pomerne pohodlnú jazdu. Podvozok je dostatočne pevný, aby dokázal odfiltrovať nerovnosti z cesty, no zároveň dostatočne komfortný, aby z vás nevytĺkol močové kamene.
Za celý čas, čo auto vlastním, som mal možnosť obutia rôznych rozmerov pneumatík. Ako najlepšiu voľbu hodnotím 16-palcové kolesá s rozmerom pneumatík 215/45. Rapid na nich sedí pomerne slušne aj pri rýchlejších prejazdoch zákrutami a navyše, pri klasickom nahustení sú dostatočne komfortné na to, aby netrpel váš zadok a ani podvozok auta. Plusom je aj pomerne dobrý vzhľad, pokiaľ siahnete po pekných zliatinových diskoch.

Škoda Rapid 1,2 TSI - informačná tabuľka
Obchodné informácie | |
---|---|
Značka | Škoda |
Model | Rapid |
Model - Typ | Liftback |
Model - rok výroby | 2013 |
Rozmery a hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka | 4 483 mm |
Šírka | 1 706 mm |
Výška | 1 461 mm |
Rázvor | 2 602 mm |
Objem palivovej nádrže | 55 l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 155 kg |
Maximálna hmotnosť | 1 615 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 550 l |
Objem batožinového priestoru (max.) | 1 490 l |
Motor a prevodovka | |
---|---|
Počet valcov | 4 |
Objem valcov | 1 197 cm3 |
Najvyšší výkon | 86 k |
Najvyšší výkon | 63 kW |
Najvyšší výkon pri ot./min. | 4 800 |
Najvyšší krútiaci moment | 160 Nm |
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. | 1 500 - 3 500 |
Výkony a spotreba | |
---|---|
Kombinovaná spotreba | 6,2 L |
Emise | 119 CO2g/km |
Maximálna rýchlosť | 183 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs | 11,8 |
Naše hodnotenie

Aj keď je Rapid starším autom, ako jazdenka je stále zaujímavý. Poskytuje ideálny pomer ceny a užitočnej hodnoty. Navyše, ak narazíte v bazári na dobrý kúsok, môže vám slúžiť ešte poriadne dlhú dobu. Pod kapotou nájdete overenú techniku v podobe benzínových motorov MPI a TSI, ale taktiež aj naftu TDI. Treba si však dať pozor na niektoré problémy, ktoré môžu prvotné nadšenie okresať.
Klady
- Priestor
- Dizajn
- Jednoduchosť
- Cena
Zápory
- Vŕzganie prednej nápravy
- Slabší materiál na bočnom vedení sedadiel
- Rýchle opotrebovanie kožených častí volantu a radiacej páky