Testy

Rozlúčka so sezónou! Vyskúšali sme si legendárnu Suzuki Hayabusa

Je to najrýchlejší živočích na planéte, pri strmhlavom lete dosahuje rýchlosť až 390 km/h, hovorí v prírodopisnom dokumentárnom filme o sokolovi Igor Štefuca tým svojím nezameniteľným edukatívnym tónom. Vták, ktorého kamera ani nestíha snímať, strhne korisť vo vzduchu, tá padá na zem, kde ju roztrhá zobákom. Pri rýchlosti, ktorú si my ľudia ani nevieme predstaviť, sokol ešte stíha sledovať, aby do koristi narazil iba okrajovo, inak by sa sám zabil. Úchvatné.

Keby Igor Štefuca niekedy nahovoril dokument o najznámejších motocykloch, pri našom dnešnom testovacom kuse by tiež nemusel šetriť superlatívmi. Práve Hayabusa stojí za príbehom, ktorý ste už určite počuli, keď sa po honbe za najvyššou maximálkou výrobcovia motocyklov radšej neformálne dohodli, že žiadny nový motocykel už nebude na tachometri zobrazovať rýchlosť vyššiu než 299 km/h. To bolo pred dvadsiatimi rokmi, ale tá dohoda platí dodnes.

Suzuki Hayabusa (2021)

Pred sebou teda máme novučičkú tretiu generáciu legendárnej Hayabusy. Veľa ľudí by jednotlivé generácie vôbec nevedelo rozlíšiť, a to práve preto, že dizajnéri sa po predošlých úspechoch radšej nepúšťali do divokejších zmien. Pri bližšom pohľade je však novinka rozoznateľná najmä denným ledkovým svietením či širokými zadnými svetlami. Základné črty mohutného stroja vrátane obrovských výfukov zostali a zostala aj neopísateľne pekná a prehľadná prístrojová doska. Ako jedna z mála si dodnes zachováva štyri analógové ukazovatele a na novom TFT displeji naviac stále ukazuje nastavenú úroveň jednotlivých elektronických systémov. Nič lepšie si motorkár, ktorý sedel na predošlej Hayabuse a zažil motocykle z minulého tisícročia, nemôže priať. Nedotknutých zostalo ešte zopár ďalších vecí ako výkon 140 kW (190 k), krútiaci moment 150 Nm (ale majú silnejší priebeh v nižších otáčkach), pohotovostná hmotnosť 264 kg alebo rozmery obutia.

Suzuki Hayabusa (2021)

Zato v neviditeľnej, ale o to užitočnejšej elektronickej výbave sa vývojári vyšantili, pretože predošlá generácia takmer žiadnu nemala a dnes už to bez takýchto asistentov nejde. Keďže nová Hayabusa má aj jednotku merania zotrvačnosti IMU, lepšie povedané polohový senzor, ABS a trakčná kontrola dokážu reagovať na náklon. To znamená, že upravujú svoj účinok podľa aktuálneho náklonu stroja, čo sa hodí napríklad v zákrutách. Ďalej tu máme zaujímavosti ako systém, ktorý obmedzuje zdvíhanie predného kolesa, launch control, ktorý pri štarte dovolí pustiť spojku vo vysokých otáčkach a postará sa o čo najefektívnejší rozbeh, rýchloradenie (quickshifter), vďaka ktorému môže jazdec preraďovať rýchlostné stupne bez použitia spojky a púšťania plynu, či obmedzovač rýchlosti, aby ste okolo tých policajtov naozaj prešli päťdesiatkou, pretože v ruke ju udržíte, iba ak máte rozvážnosť Budhu. Tempomat a asistent rozjazdu do kopca sú potom už iba takými doplnkami. A áno, Hayabusa má aj 6 jazdných režimov, ktorými si jazdec vie upraviť maximálny výkon. Šikovná vec, naozaj.

Suzuki Hayabusa (2021)

Predstavte si, že idete trebárs z Nitry do Zvolena po R1 dvestovkou, a to systémom stále v ľavom, a ešte vždy vám zostáva dobrých 100 km/h do maximálky. Hayabusa z vás chce strhať oblečenie. Nad inými vecami než kvalitnou koženou kombinézou a drahou prilbou ani nerozmýšľajte. Podvozok zostal čisto mechanický KYB, plne nastaviteľný. Spolu s brzdami (vpredu dva najlepšie monobloky od Brembo) držia ten neunaviteľný motor perfektne na uzde. Fakt, aj so spolujazdcom dokážete ubrzdiť celú Hayabusu jedným prstom a ešte pri tom vnímať jej reakcie. Toto Japonci naozaj vedia. Pritom celá nová Hayabusa stojí, pozor, fanfáry, 16 490 eur! Lepší pomer medzi výkonom, elektronickou výbavou, charizmou a cenou určite nenájdete.

Technické údaje

Motor R4: 1 340 cm3

Výkon: 140 kW (190 k) pri 9 700 ot./min.

Krútiaci moment: 150 Nm pri 7 000 ot./min.

Pohon zadného kolesa: reťaz

Pneumatiky predná; zadná: 120/70ZR17; 190/50ZR17

Objem nádrže: 20 l

Pohotovostná hmotnosť: 264 kg

Cena: 16 490 €

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4,5

Hayabusa dnes nemá priamu konkurenciu. Jej rivali sú v motocyklovom nebi, ubili ich oveľa všestrannejšie cestovné endurá. Áno, existujú aj pohodlnejšie stroje než Hayabusa, tie však nie sú také rýchle, a potom existujú aj rýchlejšie a športovejšie stroje, ktoré zas nie sú také pohodlné. Igor Štefuca by dodal, že žiaden z nich sa do motocyklových encyklopédií nezapísal tak výrazne ako práve Suzuki Hayabusa.

Klady
Zápory
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie