TEST Hyundai Tucson diesel hybrid (34 590 €): Emócie opadli, hodnotíme auto triezvo. Porovnanie výbav, ceny, klady aj negatíva po týždňovej skúsenosti

Pripravili sme pre vás test naftového mild-hybridu Hyundai Tucson v najvyššej štandardnej výbave PREMIUM.
Vydané  Text: 

  • Hyundai Tucson sa ponúka s viacerými pohonmi, vznetovým mild-hybridom zachraňuje naftu pre ďalšie roky.
  • Medzigeneračná zmena je evidentná, ale pri bežnom používaní si budete všímať aj drobné nedostatky.
  • Nový Tucson si zachoval svoj praktický potenciál, naďalej je univerzálnym autom pre mladých aj pre stredne veľké rodiny.
  • Hyundai Tucson ako naftový mild-hybrid testoval motoristický novinár Erik Stríž.

 

Všetky fotografie v článku sme zhotovili smartfónom Samsung Galaxy S21 Ultra 5G.

 

Nádherné auto, ktoré sebavedomo vystupuje z nekonečných radov SUV a s ľahkosťou vo svojej avantgardnosti prekonáva všetky luxusné značky

Inzercia

Advertisement

Inzercia

Prehnane futuristické SUV, ktoré je v skutočnosti iba priemerne dobrým autom a priemernosť sa snaží maskovať prvoplánovo excentrickým dizajnom.

S ktorým z uvedených názorov na NOVÝ HYUNDAI TUCSON sa stotožňujete? Rád by som čítal, že ani s jedným, pretože ide o dva extrémy. Teda niečo, čo vonkoncom nikto nepotrebuje.

Keď môj kolega Peter Orosz informoval o príchode novej generácie Tucsonu, vzbudil tým nečakane búrlivú diskusiu na našej Facebook stránke. Ak mal Hyundai cieľ vyvolať verejnú diskusiu, nepochybne sa mu to podarilo. Lenže bolo by naivné domnievať sa, že za veľkorysým záujmom o nový Tucson stál iba jeho vzhľad. Ide o jedno z najlepšie predávaných áut v Európe, u nás si získava priazeň motoristov pre ideálne proporcie, dobré ceny a vskutku parádnu výbavu. Veď aj ja som chcel ten predchádzajúci kúpiť a hoci som sa napokon rozhodol pre iný model, stále mám toto SUV v hľadáčiku. Ostáva však Tucson verný svojmu charakteru aj v novej generácii a zotrvá na pozícii najpopulárnejšieho SUV? Nepreháňal by som to s optimizmom, hlavne po tom, čo sme konečne videli prvé zábery konkurenčnej NOVEJ GENERÁCIE KIE SPORTAGE.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Od uvedenia nového Tucsonu do predaja už prešlo viac ako štvrť roka a prvotné emócie opadli. Redakčný test pre Autoviny prebiehal ešte v marci, teda v čase, keď som počas týždňa stretával množstvo ľudí zaujímajúcich sa o túto vtedy horúcu novinku. A názory boli značne protichodné. Akoby nikto nechápal, že stačí niekoľko mesiacov a aj ten najkurióznejší dizajn sa opozerá a stane prirodzeným.

Platí aj pre Tucson. Teraz je čas vyhnúť sa marketingovým rečiam a sústrediť sa na to podstatné – výbavu, jazdné vlastnosti a celkové dojmy z týždňového testu.

 

Hyundai Tucson – kľúčové fakty

  • Nový Tucson má rozmery 4 500×1865×1650 mm (dך×v), rázvor dosahuje 2 680 mm;
  • Minimálna svetlá výška podvozka je 17 centimetrov, čo považujeme za taký stred;
  • Veľkosť batožinového priestoru (kufra) sa v jednotlivých motorizáciách líši, najviac ponúka benzínový model (620/1799 l), naftový má 598 až 1 777 litrov. Verzie mild-hybrid majú ešte menej, nami testovaný model 546 až 1 725 litrov. Stále však ide o poriadnu porciu priestoru.
  • Tucson sa nedá kúpiť ako elektromobil, ale vo verzii PHEV (plug-in hybrid) dokáže prejsť desiatky kilometrov len na elektrický pohon.
  • Konkurentmi pre Hyundai Tucson sú Škoda Karoq, Kia Sportage, SEAT Ateca, Jeep Compass, Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4 či Honda CR-V
  • Aktuálne cenníky Hyundai Tucson nájdete na oficiálnej stránke slovenského importéra

Hyundai Tucson 2021 1.6 CRDi 48V MHEV 4×4 7DCT – Test, recenzia, hodnotenie, cena

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Hyundai Tucson – ceny a výbavy ponúkané na Slovensku

Hyundai Tucson sa na Slovensku predáva s benzínovými a naftovými motormi, je k dispozícii aj elektrifikácia v pohode MHEV (mild-hybrid), ďalej ako hybrid a tiež ako plug-in hybrid. Naftové motory 1.6 CRDi sú pritom v predaji väčšinou ako mild-hybridy, čo automobilke pomáha dosahovať nižšie emisie a nižšiu spotrebu nafty. Naftovú verziu dostanete s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies a až na jednu výnimku s automatickou 7-stupňovou prevodovkou DCT. Ak by ste chceli kedysi žiadané kombo nafta, 4×4, manuál, také už Tucson neponúka.

Na výber je päť stupňov výbav:

Inzercia

  • Comfort od 21 990 eur,
  • Family od 23 590 eur,
  • Style od 25 590 eur
  • Premium od 32 990 eur,
  • a N Line+ od 35 490 eur.
  • Nami testovaný model 1.6 CRDI MHEV 4×4 začína na 31 990 eur za výbavu Style, 34 590 eur za výbavu Premium a od 36 590 eur za N Line+.

 

Aktuálna generácia Tucsonu si osvojila polygónové motívy, čo sa premietlo do každého detailu, aj do hranatých blatníkov kolies.

Hyundai Tucson – čím sa líši základná výbava od výbavy PREMIUM?

Základná výbava Tucsonu je pomerne rozsiahla, vyberám niektoré dôležitejšie položky:

  • Zliatinové disky kolies
  • LED denné svetlá
  • Predné projektorové svetlomety
  • Asistent na rozjazd do kopca HAC/Asistent na zjazd z kopca DBC
  • Airbag vodiča a spolujazdca, Predné bočné airbagy, Okenné airbagy vpredu a vzadu, Bočný stredový airbag medzi sedadlom vodiča a spolujazdca
  • Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKA
  • Systém na nasledovanie jazdného pruhu LFA
  • Systém automatického brzdenia na prevenciu viacnásobnej kolízie v prípade nehody MCB
  • Systém autonómneho núdzového brzdenia FCA s detekciou vozidiel, chodcov a cyklistov
  • Systém na sledovanie únavy vodiča DAW
  • Automatické prepínanie diaľkových svetiel HBA a svetelný senzor
  • Asistent na inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich max. povolenú rýchlosť ISLA
  • Elektronická parkovacia brzda
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný kožený multifunkčný volant
  • Prístrojová doska Supervision s 4,2″ TFT farebným displejom
  • Manuálna klimatizácia a výduchy ventilácie pre zadné sedadlá (!)
  • Manuálna prevodovka
  • Zadná parkovacia kamera
  • Rádio AM/FM/DAB s 8″ farebným LCD a RDS a služby Apple CarPlay/Android Auto

V základnej výbave mi chýbajú snáď iba parkovacie senzory, dažďový senzor nepovažujem za veľmi dôležitý. Tucson vo výbave Premium ponúka niektoré lepšie prvky výbavy, myslím, že za príplatok niečo vyše desaťtisíc eur rozhodne stoja. Ide najmä o:

  • adaptívny tempomat prepojený s navigáciou,
  • prístrojovú dosku Supervision s 10,25″ TFT farebným displejom,
  • centrálny displej s uhlopriečkou 10,25 palca,
  • prémiový audiosystém KRELL,
  • zadné a predné parkovacie senzory,
  • samostmievacie vnútorné spätné zrkadlo,
  • automatickú trojzónovú klimatizáciu,
  • 360-stupňový kamerový systém,
  • bezdrôtové nabíjanie mobilu vpredu,
  • balíček Hyundai Smart Sense+ (systém autonómneho núdzového brzdenia pri odbočovaní vľavo, adaptívny tempomat s funkciou „auto stop a štart”) – len pre prevodovky 7DCT,
  • asistent na monitorovanie mŕtveho uhla BCA s premietaním obrazu na prístrojovej doske,
  • FULL LED svetlomety so statickým LED prisvecovaním zákrut.

Jazdné vlastnosti

Magická značka mild-hybrid znie moderne, v skutočnosti ide ale o najzákladnejšiu formu elektrifikácie spaľovacieho pohonu. Tucson ako naftový mild-hybrid nejazdí na elektrinu, pretože úlohou štartér generátora je podporovať vznetový motor, znižovať mu spotrebu a emisie. Ide o hodnoty, ktoré sa v praxi neprejavujú, automobilke sa ale pri štandardizovaných testoch emisií a spotreby umožňuje dosahovať o zopár percent lepších výsledkov.

Pokiaľ ide o samotný naftový motor, je to generačne vylepšovaný agregát, ktorý poznáme aj z automobilov značky Kia. 1.6 CRDi vynikajú spoľahlivosťou, solídnym chodom aj po veľkých kilometrových nájazdoch a relatívne lacnou údržbou. Sám som vlastnil Kiu Ceed so staršou generáciou tohto agregátu a až na neskoršiu potrebu výmeny žhavičov (žeraviacej sviečky) som počas troch rokov nemusel riešiť ani jeden servisný problém – a to som si kupoval jazdenku s nájazdom vyše 60-tisíc kilometrov.

V Tucsone sa tento motor prejavuje kultivovane aj pri studenom štarte, snáď iba zvukový prejav má ako typický naftový štvorvalec. Po zohriatí už ale pracuje pokojne, do interiéru sa prenáša iba minimum vibrácií.

Ak autom zvyknete cestovať na dlhšie vzdialenosti, je dobrý naftový motor na nezaplatenie. A nielen kvôli spotrebe, skrátka vznetový motor zo seba dáva to najlepšie práve pri diaľničných rýchlostiach a stále si pritom udržiava príjemných 2 000 (120 km/h) až 3 000 (140 km/h) otáčok za minútu.

 

Zvlášť chcem oceniť pružnosť tohto motorarýchlosť reakcií na stlačenie akceleračného pedála. Pružné zrýchlenie z tridsiatky na stopäťdesiat nie je dehonestované dlhým čakaním na preradenie automatickou prevodovkou, častokrát pri dôraznom zrýchlení prevodovka vôbec nepodarí, pretože vie, že od asi 2 000 otáčok za minútu už motor generuje dostatok krútiaceho momentu a výkonu. Maximálny krútiaci moment 1.6CRDi VGT 48V MHEV je až 320 Nm a dosahuje ich v prekvapivo malom rozpätí 2 000 až 2 250 ot./min, avšak v praxi budete silu krútiaceho momentu pociťovať aj po prekročení troch tisícov. Maximálny výkon tento motor podáva pri 4 000 otáčkach.

Podvozok? Skoro ideálny

Na prvý pohľad môže údaj o pohotovostnej hmotnosti 1 729 kg pôsobiť nepriaznivo, ale spoza volantu ľahko nadobudnete dojem, že jazdíte o niekoľko stoviek ľahšie auto. Samozrejme, že keď s SUV vletíte do ostrej zákruty, budete pociťovať hmotnosť vedúcu k miernej nedotáčavosti a chvíľkový dojem auta plávajúceho na ceste.

Podvozok s tlmičmi je naladený skôr mäkko, vo verzii N Line+ MHEV a Premium MHEV je k dispozícii aj príplatkové tisíceurové elektronicky riadené pruženie ECS. Ak má TUCSON elektronicky regulované tlmiče pruženia, prepínač jazdných režimov ovplyvňuje aj vyladenie podvozka. V nami testovanom modeli skôr mäkké tlmiče vytvárajú pohodlie na predných a zadných sedadlách, Tucson zjavne ignoruje drobné nedostatky vozovky, ale na tých väčších sa vie trocha rozhúpať. Takisto nakláňanie do boku je pomerne výrazné, čo možno riešiť pokojnejším jazdným štýlom. Je potrebné uznať, že v Tucson v tejto verzii rozhodne nie je športové auto. Misky váh sa v tomto prípade prikláňajú na stranu komfortu.

Inteligentné jazdné režimy

Tucson v tejto motorizácii a výbave ponúka aj výber jazdných režimov DRIVE MODE. Ich zapínanie považujem za vrcholne nepraktické, pretože dvojsmerný prepínač je umiestnený na vrchole vysokej stredovej konzoly. Vplyv jazdných režimov na dynamiku je signifikantný, osobne som preferoval ten východiskový, pretože ten športový mi chvíľami prišiel zbytočne precitlivený na povely pravou nohou a motor zbytočne púšťal do vyšších otáčok, zatiaľ čo režim ECO bránil dôraznejšej akcelerácii.

Ak som ale vedel, že mám pred sebou pokojné kilometre na diaľnici, vtedy som vedel prísť režimu ECO na chuť.

Niektorí motoristi ocenia možnosť uzamknutia pohonu 4×4 (LOCK 4WD), ktorým možno rozdeliť krútiaci motor z motora presne v pomere 50:50 dopredu a dozadu. Tento režim nachádza uplatnenie v miernom teréne, zlepšuje prejazdnosť (hoci zásadným spôsobom na ňu vplývajú použité pneumatiky) a je aktívny do rýchlosti 30 km/h. Okrem toho má vodič na výber z jazdných režimov určených pre terén podľa jeho povahy, teda blato či piesok a podobne.

Spotreba počas redakčného testu

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 7DCT 4×4 som podrobil nášmu štandardnému testu spotreby na okružnej trase dlhej 23 kilometrov, z ktorej takmer 14 kilometrov tvorí diaľnica a zvyšných 9 kilometrov mix okresiek a ciest v obci v pomere približne 50:50.

Jazdný režim Priemerná kombinovaná spotreba
Ekologický/ekonomický 5,9 l/100 km
Štandardný 6,3 l/100 km
Športový 6,9 l/100 km
Jazda iba na diaľnici rýchlosťou 130 km/h v režime ECO 6,4 l/100 km
Priemerná spotreba počas celého testu 6,2 l/100 km

Ergonómia ovládania bola predtým o niečo lepšia

Interiér nového Tucsonu spočiatku pôsobil ako päsť na oko. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou priniesol obrovskú zmenu, predovšetkým možno pozorovať prechod od klasiky k futurizmu. Nie je to ani dobré, ani zlé, záleží na vkuse a preferenciách. Napríklad ja veľmi oceňujem predchádzajúcu generáciu Tucsonu, obzvlášť po facelifte. Interiér mal skvelú ergonómiu, hodnotné materiálové vyhotovenie, vzdušnosť, vskutku sa vydaril.

Nový Tucson je podstatne odlišný, výrobca inovoval celé pracovisko vodiča a ak platilo, že som dlho preferoval vysoké stredové konzoly, táto mi prišla už trocha prehnaná. Azda preto, že som aj s priemernou postavou a výškou 175 cm som mal pomerne málo miesta na bedrá a nohy. Navyše, tlačidlá na ovládanie automatickej prevodovky sú zapustené, podľa mňa trocha neestetické, chýba mi niečo, o čo by som mohol oprieť ruku. Nie je tu ani páka prevodovky, ani madlo na dlaň, pravú ruku tu máte položenú na matnom výreze v inak lesklej čiernej ploche z plastu. Táto plocha sa okamžite zašpiní potom z rúk, takže v lete si zvyknete na šmuhy alebo budete neustále konzolu čistiť.

Podobne je na tom aj obrovský dotykový/senzorový panel s infotainmentom a ovládačom klimatizácie. Lesklá plocha zaberá plochu asi 30×30 centimetrov, je náchylná na zadržiavanie nečistoty a prachu. Ovládanie klimatizácie pomocou tlačidiel bez fyzického oddelenia sú podľa môjho názoru nesprávnym kompromisom medzi ergonómiou a modernou. Estetika je fajn, ale ovládanie klimatizácie si žiada zbytočne veľa pozornosti. Oceňujem aspoň to, že automatická klimatizácia je výkonná, reaguje rýchlo, všetky podstatné funkcie sú vyvedené na dotykový panel a vodič tak nemá potrebu neustále sa s ňou hrať. Displej infotainmentu má väčšinou čierne pozadie a biele texty.

Čo ma neoslovilo, je nový volič automatickej prevodovky zapracovaný do podoby zapustených tlačidiel. Ich funkcia je jednoznačná, o to nejde, ale ich ovládanie si vyžaduje zvýšenú pozornosť a navyše som mal neraz dojem, že tlačidlá na moje pokyny hneď nereagovali. Aby sa prejavila zmena pozície prevodovky, musel som definitívne stáť (to by som mal robiť vždy, viem o tom, ale iné prevodovky predsa vedia preradiť z R do D aj v miernom pohybe). Elektronické ovládanie automatickej prevodovky „Shift by Wire“ s pádlami pod volantom je k dispozícii len pre výbavu Premium.

Naopak chválim krásne grafické vyhotovenie prístrojového panela, vodič má na výber niekoľko grafických spracovaní a vie si sám určiť, čo sa mu bude zobrazovať. Šikovné je premietanie obrazu z bočnej kamery priamo na prístrojovom paneli, a to v pravom alebo ľavom ciferníku podľa toho, ktorú smerovku ste zapli. Zvyšuje to bezpečnosť, funkcia pôvodne vyhradená pre veľké SUV Santa Fe nachádza v Tucsone reálne opodstatnenie.

Pri zapnutí smerovky sa na ciferník premieta obraz z kamery v spätnom zrkadle, funkcia je dostupná len vo výbave Premium – je dokonalou evolúciou sledovania tzv. mŕtveho/slepého uhla. Pozor však na vodu, na kamere sa zvykne držať kvapka vody, čo obraz úplne znehodnocuje. Vyriešite to tak, že stiahnete okno a rukou vodu odstránite z optiky kamery.

V tejto časti zaznelo pomerne dosť kritiky na ergonomické vyhotovenie Tucsonu, nech mi to ľudia z Hyundai odpustia. Tucson mám rád, práve preto je na mieste upozorniť na to, že aj fanúšikovia nemusia túto zmenu prijímať pozitívne. Zároveň podotýkam, že vlastník auta si na všetky aspekty ovládania a materiálového vyhotovenia skôr či neskôr zvykne a bude rád oponovať, že jemu táto koncepcia napokon celkom vyhovuje.

Praktický potenciál a využitie pre rodiny

Hyundai Tucson je rodinné SUV. To znamená, že v pokročilom stupni výbavy očakávame pokročilé praktické riešenia pre napĺňanie každodenných potrieb. Vždy sa čudujem, prečo výrobcovia nepoužívajú háčiky na zavesenie tašiek v kufri, madlá nad dverami či priečinky v podlahe batožinového priestoru. Hyundai má skoro všetko v malíčku, Tucson vybavil balíčkom riešení, ktoré z neho robia skvelé rodinné auto. Ale má aj nedostatky, ktoré opisujem na fotografiách nižšie.

Základný batožinový priestor má v tejto motorizácii kapacitu 546 litrov a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupňuje nákladný priestor až 1 725 litrov. Batérie zaberajú miesto inak vyhradené pre rezervné koleso, v tomto aute je iba lepiaca sada. To ale neznamená, že sa rezerva do kufra nevojde, pokojne aj dve.

[CAR id=17113]

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.

Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.