Prečítajte si aj:
Parcmotor de Castelloli je malý a skôr mierny závodný okruh v horách severozápadne od Barcelony. Ak by ste si mohli nakresliť ideálnu trasu pre prvé testovacie jazdy s Cupra Formentor VZ5, výsledok by vyzeral asi práve takto. Krátka rovinka, pár strmých úsekov do kopca a z kopca, zopár tesných zákrut, z toho viac pre vyššiu rýchlosť, pritom to všetko dobrom asfalte.
Úvodné kolo je pomenre mierne, slúži na oboznámenie sas o zákrutami, vpredu je športový Leon Competicion. Vo Formentore VZ5 stačí otočiť prepínač jazdného režimu na ľavej strane volantu do polohy Cupra, aby sa prejavili všetky vrcholové výkony vozidla. Prepínač ponúka aj ďalšie možnosti, o tom ale neskôr.
Mimochodom, VZ znamená Veloz - čo je možno jemná narážka na skutočnosť, že obzvlášť rýchle verzie konkurenčnej značky zo severného Talianska sa už desaťročia prezývajú Veloce. A čo znamená tá „Máquina de primera clase“ v názve tohto článku? Je to španielsky výraz pre prvotriednu mašinku.

Dlhá rovinka sa pri novom kole už jazdí s plynom na podlahe. Vpredu vpredu zasyčí päťvalec, roztočí sa až na 7 000 otáčok, potom automatická prevodovka DSG takmer bez povšimnutia vodiča nastaví ďalší prevodový stupeň. Z vysokej rýchlosti do ostrej zákruty s vytlačenou brzdou a následne plný plyn do kopca, ktorý Formentor zvláda práve tak, ako keby akceleroval na rovine. Vozovka je od ranného dažďa stále vlhká, napriek tomu necítiť žiadne straty stability.
Cupra Formentor VZ5 - informačná tabuľka
Obchodné informácie | |
---|---|
Značka | CUPRA |
Model | Formentor |
Model - Typ | VZ5 |
Model - rok výroby | 2021 |
Rozmery a hmotnosti |
---|
Motor a prevodovka | |
---|---|
Počet valcov | 5 |
Objem valcov | 2 480 cm3 |
Najvyšší výkon | 390 k |
Najvyšší výkon | 287 kW |
Najvyšší výkon pri ot./min. | 5700-7000 |
Najvyšší krútiaci moment | 480 Nm |
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. | 2250 |
Výkony a spotreba | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 250 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs | 4,8 |
Diferenciál s rozdeľovaním krútiaceho momentu od Audi RS3
S primeranou dávkou sebavedomia a vedomia kvalít Formentora je možné celé kolo preletieť Formentorom vskutku rýchlo. Formentor VZ5 má veľmi komunikatívny podvozok, vozidlo neprejavuje známky nedotáčavosti, zostáva stabilným na zadnej náprave zdanlivo bez ohľadu na rýchlosť.
Cupra Formentor VZ5 vám pritom nedovolí všimnúť si, že niektoré systémy aktívne pracujú na udržiavaní vozidla v jazdnom pruhu.

Pôsobivé je rozdeľovanie krútiaceho momentu na zadnej náprave, rovnaké vyhotovenie sa používa sa aj v novej RS3 od Audi, skladá sa z dvoch lamelových spojok vpravo a vľavo od diferenciálu a podľa situácie dokáže selektívne prenášať hnací moment na jedno koleso a je úplne variabilný až do 100 percent.
Pomáha udržiavať vozidlo stabilným pri rýchlom prejazde zákrutou na dobrej ceste a ponúka najlepšiu možnú trakciu na zadnej náprave vo všetkých situáciách.
A, samozrejme, s ním môžete robiť aj neplechu. Napríklad s driftovým režimom. Ten si môžete vo VZ5 vybrať pomocou prepínača programu. Diferenciál rozdelenia krútiaceho momentu potom prenesie celý krútiaci moment na koleso na vonkajšej strane zákruty. Výsledok je očakávaný, auto sa pretáča aj bez výrazného pričinenia vodiča. Zvyšok je už na talente, nebojácnosti a chuti zosúladiť sa s novým Formentorom.

Cupra Formentor VZ5 práve týmto režimom môže uštedriť silnú ranu všetkým pochybovačom, ktorí ešte aj v roku 2021 tvrdia, že športové auto nemôže byť crossover, respektíve SUV. Áno, rozumieme, že ide o viac ako len techniku, ale aj o princípy. A áno, v tomto prípade to už nie je basic, nie je to v základe, ale o výsledok jazdného zážitku sa stará len a len na to vytvorená technika. Čo je ale vlastne pri autách skutočne ten basic? Čo je to základové, prirodzené, poctivé?
Posledné kolo kľukatých cestných komunikácií okolo Národného parku Montserrat objasňuje zostávajúce otázky týkajúce sa Cupra Formentor VZ5. V porovnaní s 310-koňovým VZ je VZ5 oveľa dôraznejší, pôsobí trochu pokojnejšie a uvoľnenejšie. Päťvalec veselo reve z výfukových klapiek, ale nie príliš dotieravo. Zvuk je neomylne päťvalec, aj keď EA855evo nemá okrem nepárneho počtu valcov nič spoločné s legendárnym päťvalcom quattro založeným na EA827 v osemdesiatych rokoch.
287kW kW (390 koní) je v každom prípade vo Formentore v dobrých rukách, a to aj pri rýchlostiach dosahovaných na poľných cestách. Cupra dobre visí na plyne, exceluje v pomalých aj rýchlych zákrutách hravo, predvídateľne a podľa slov nemeckého redaktora auto motor und sport aj neutrálne.

Len 7-tisíc kusov
Cupra Formentor VZ5 nebude masovka. V centrále spoločnosti určili, že Cupra s päťvalcom od Audi sa vyrobí v limitovanej sérii 7 000 kusov, čím by mala ešte vzrásť spoločenská hodnota vozidla. Prvé vozidlá pre zákazníkov majú byť dodané do konca roka. Cena ešte nie je stanovená, mala by sa však podľa reprezentantov značky pohybovať okolo úrovne 60 000 eur.
Pre úplnosť dodajme, že na Slovensku je Formentor dostupný s benzínovým aj dieselovým motorom vrátane pohonu 4Drive a tiež ako plug-in hybrid s názvom EHYBRID, pričom základná cena je iba 26 990 eur (Benzín / 1.5 l / 110 kW (150 K) / Manuálna 6-st.)! Verzia VELOZ sa predáva od 40 030 eur (Benzín / 2.0 l / 180 kW (245 K) / Automatická DSG 7-st).

Naše hodnotenie

Cupra Formentor VZ5 spája veľa talentov. Jedná sa o športové rodinné vozidlo vhodné na každodenné použitie s fascinujúcou jazdou a presvedčivými jazdnými vlastnosťami. Maják ako tento bude určite dobrou správou pre nový štítok Seat, Cupra.