Novú Daciu Sandero ste už v našom časopise určite videli. Kolegovia Juraj a Martin prevetrali rumunskú novinku vo vrcholnej verzii Stepway s najsilnejším prepĺňaným motorom aj automatickou prevodovkou. Skutočnú podstatu Dacie však podľa mňa lepšie vystihujú jej lacnejšie verzie, a preto ma zaujímalo, ako funguje obyčajné Sandero so základným motorom pod kapotou. Rovnaký atmosférický benzínový trojvalec s výkonom 49 kW (67 k) a krútiacim momentom len 95 Nm nájdete aj v tom najlacnejšom modeli za 8 900 eur. Zároveň ide o konštrukčne najjednoduchší motor v ponuke s nepriamym vstrekovaním a rozvodmi poháňanými reťazou, prísne emisné normy si však vyžiadali integráciu štart-stop systému aj filtra pevných častíc.

Napriek skromným parametrom pôsobí Sandero v meste prekvapivo živým dojmom. Svižné rozbehy z križovatky ani pripájanie sa na hlavnú cestu mu nerobili žiadne problémy. Za dobrú mestskú dynamiku môže v prvom rade nakrátko sprevodovaný päťstupňový manuál. Znie to takmer neuveriteľne, ale tretí prevodový stupeň viete bezpečne zaradiť už pri rýchlosti 30 km/h a do zákrut prakticky nemusíte vôbec podraďovať. Odporúčame však držať trojvalec aspoň nad hranicou 2 000 ot./min. Vtedy už nepôsobí podtočene a pohotovo reaguje aj na zošliapnutie akcelerátora.

Najlepšie sa trojvalec cíti v strednom pásme otáčok a ani pri 4 000 ot./min. dovnútra nepreniká výrazné množstvo hluku. Charakteristický trojvalcový prejav budete môcť započuť najmä pri prudkom zrýchľovaní alebo na diaľnici, kde základnej motorizácii už výraznejšie dochádza dych. Pobyt v ľavom pruhu si jednoducho musíte dopredu naplánovať a včas podradiť aspoň o jeden prevodový stupeň. Sanderu so základným motorom najviac vyhovujú rýchlosti do 120 km/h, nad touto hranicou už totiž výraznejšie klesá cestovný komfort spôsobený hlukom aj slabou dynamikou. V každom režime však Sandero príjemne prekvapovalo spotrebou. Pri pokojnej jazde na okresných cestách môžete rátať so 4,5 l/100 km, v meste sa bez problémov zmestíte do 6 l/100 km a na diaľnici si Dacia z nádrže zoberie stále veľmi prijateľných 6,5 l/100 km.

Naše hodnotenie

Napriek tomu, že základná motorizácia sa javí ako výborná do mesta, mimo základnej výbavy Access nedáva veľký zmysel. Môže za to najmä zanedbateľný cenový rozdiel (len 800 eur) medzi základnou a najsilnejšou motorizáciou v ponuke. Za pár stovák navyše dostanete vrcholný trojvalec 1.0 TCe so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý nie je výrazne konštrukčne zložitejší, poskytne citeľne lepšie dynamické parametre a stále prijateľnú spotrebu paliva.
Klady
- Komfortný podvozok
- Spracovanie v tejto triede
- Jednoduchá konštrukcia
- Full LED svetlomety
Zápory
- Výkon
- Zastaraný typ kompresora A/C