Vyskúšali sme Daciu Sandero so základným motorom! Ako sa žije s výkonom len 49 kW?

Novú Daciu Sandero ste už v našom časopise určite videli. Kolegovia Juraj a Martin prevetrali rumunskú novinku vo vrcholnej verzii Stepway s najsilnejším prepĺňaným motorom aj automatickou prevodovkou. Skutočnú podstatu Dacie však podľa mňa lepšie vystihujú jej lacnejšie verzie, a preto ma zaujímalo, ako funguje obyčajné Sandero so základným motorom pod kapotou. **Rovnaký atmosférický benzínový trojvalec s výkonom 49 kW (67 k) a krútiacim momentom len 95 Nm nájdete aj v tom najlacnejšom modeli za 8 900 eur.** Zároveň ide o konštrukčne najjednoduchší motor v ponuke s nepriamym vstrekovaním a rozvodmi poháňanými reťazou, prísne emisné normy si však vyžiadali integráciu štart-stop systému aj filtra pevných častíc.

Napriek skromným parametrom pôsobí Sandero v meste prekvapivo živým dojmom. Svižné rozbehy z križovatky ani pripájanie sa na hlavnú cestu mu nerobili žiadne problémy. **Za dobrú mestskú dynamiku môže v prvom rade nakrátko sprevodovaný päťstupňový manuál.** Znie to takmer neuveriteľne, ale tretí prevodový stupeň viete bezpečne zaradiť už pri rýchlosti 30 km/h a do zákrut prakticky nemusíte vôbec podraďovať. Odporúčame však držať trojvalec aspoň nad hranicou 2 000 ot./min. Vtedy už nepôsobí podtočene a pohotovo reaguje aj na zošliapnutie akcelerátora.

Najlepšie sa trojvalec cíti v strednom pásme otáčok a ani pri 4 000 ot./min. dovnútra nepreniká výrazné množstvo hluku. Charakteristický trojvalcový prejav budete môcť započuť najmä pri prudkom zrýchľovaní alebo na diaľnici, kde základnej motorizácii už výraznejšie dochádza dych. **Pobyt v ľavom pruhu si jednoducho musíte dopredu naplánovať a včas podradiť aspoň o jeden prevodový stupeň.** Sanderu so základným motorom najviac vyhovujú rýchlosti do 120 km/h, nad touto hranicou už totiž výraznejšie klesá cestovný komfort spôsobený hlukom aj slabou dynamikou. **V každom režime však Sandero príjemne prekvapovalo spotrebou.** Pri pokojnej jazde na okresných cestách môžete rátať so 4,5 l/100 km, v meste sa bez problémov zmestíte do 6 l/100 km a na diaľnici si Dacia z nádrže zoberie stále veľmi prijateľných 6,5 l/100 km.


Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!