Škoda dnes spustila výrobu Enyaq iV, my sme „vyskúšali“ jeden z prvých kusov na Slovensku

Majitelia novej Škody Enyaq iV môžu získať aj univerzálnu nabíjaciu kartu MyPowerPass platnú pre 140-tisíc nabíjacích staníc v Európe.
Vydané  Text: 

Škoda Enyaq iV je prvým elektromobilom značky, ktorý je postavený ako elektrické vozidlo od kolies až po strop. Zatiaľ čo malý mestský subkompakt Citigo e iV bol iba elektrickou verziou auta s pôvodne spaľovacím motorom od koncernu Volkswagen, Enyaq iV stojí na elektrickej modulárnej platforme MEB, taktiež od koncernu Volkswagen. Pre značku Škoda tento model znamená významnú historickú udalosť a hoci má model slovenské ceny už nejaký ten týždeň, oficiálne sa výroba modelov spustila až dnes. Výroba prebieha v špičkovom závode v Mladej Boleslavi v Českej republike, ktorú sme naposledy navštívili pred niekoľkými mesiacmi, aby sme si vtedy prvýkrát vyskúšali novú Škodu Octavia a mali možnosť staticky vyskúšať verzie Scout a RS. Čitateľov zaujalo predovšetkým, že Škoda považuje za typického majiteľa Octavie Scout úradníka s mesačným platom až päťtisíc eur. Pre Enyaq iV budú teda nároky na zákazníkov ešte vyššie, a to nielen pre nadobúdaciu cenu, ale aj životný štýl. Ten musí byť na prvom mieste a dokonale zodpovedať vlastnostiam elektromobilu, predovšetkým jeho dojazdu a rýchlosti nabíjania. „V budúcnosti bude česká automobilka vyrábať popri modeloch OCTAVIA a KAROQ denne až 350 vozidiel svojho nového SUV, a to na jedinej výrobnej linke v celom koncerne určenej pre vozidlá s podvozkovými platformami MQB a MEB,“ uvádza Škoda vo svojej tlačovej správe. „Aby bolo možné zaistiť paralelnú výrobu modelov na báze platformy MEB a MQB na rovnakej výrobnej linke, investovala ŠKODA AUTO v hlavnom závode v Mladej Boleslavi do nevyhnutnej prestavby 32 miliónov eur,“ upresňuje Škoda.

Škoda Enyaq iV je už v predaji, poznáme ceny, dostupnosť aj položky výbavy

Slovenskí zákazníci majú na výber medzi verziami First Edition a First Edition Plus, v oboch prípadoch má elektromobil nadštandardnú výbavu.

Jeden z prvých Enyaqov na Slovensku

Predstavitelia značky Škoda Auto Slovensko nám umožnili nahliadnuť do nového Enyaqu iV ešte skôr, ako oficiálne dostane k prvým zákazníkom. Za zvýšených bezpečnostných opatrení sme mali možnosť aspoň staticky vyskúšať Enyaq iV v konfigurácii 80, čo je v súčasnosti druhá výkonnostná verzia. Tá slabšia má označenie 60, neskôr by sa mala v predaji objaviť aj verzia 50.
Enyaq iV je štandardne vybavený pohonom zadných kolies, elektrický motor je umiestnený na zadnej náprave, čomu zodpovedá aj jej typ – jedná sa o päťprvkovú nezávislú nápravu bez pozdĺžnych ramien, tentokrát výrobca stavil iba na tie priečne (na rozdiel od Kodiaqu). Podľa slov produktového špecialistu sa ale nemenila samotná konštrukcia tlmičov. Neskôr v roku 2021, keď do predaja vstúpi aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies, bude druhý motor umiestnený vpredu na náprave typu McPherson. To, že verzie 60 a 80 nemajú motor vpredu, ešte neznamená, že majú pod prednou kapotou batožinový priestor. V skutočnosti to pod ňou vyzerá ako konvenčný motorový priestor s čiastočným plastovým prekrytím a rozsiahlou kabelážou.
Nachádzajú sa tu síce batériové moduly, ale trakčné akumulátory sú v podlahe – vo verzii 80 akumulátor pozostáva z 288 takzvaných „sáčkových“ článkov (dokopy majú max. kapacitu 82 kWh).
V súčasnosti Škoda ponúka českým aj slovenským zákazníkom prvé vozidlá Enyaq iV v jedinečnom stupni výbavy First Edition, lenže tentokrát sme mali možnosť spoznať predprodukčnú verziu s koženým interiérom a bohatým vybavením interiéru. Škoda nie je prémiová značka, lenže s úchvatným vyhotovením interiéru a ergonomicky poňatým dotykovým ovládaním na centrálnom paneli tak pôsobí. Aj tu sa ale ešte stále našiel priestor pre konvenčné fyzické tlačidlá, sú v blízkosti páčky prevodovky typu shift-by-wire. [GALLERY id=31164] Obzvlášť na nás zapôsobil obrovský head-up displej s podporou rozšírenej reality, ktorý pred vodiča premieta navigačné pokyny akoby priamo na vozovku, a tiež senzorové ovládanie panoramatickej strechy. Žiadne fyzické tlačidlo, iba kapacitné ovládače reagujúce na jemný dotyk. V skutočnosti je to oveľa praktickejšie, ako by sa mohlo zdať, strechu otvoríte dokonca aj po hmate. Enyaq iV má vnútorné priestorové pomery zodpovedajúce možnostiam podvozku MEB. Interiér je priestranný, vzdušný, prehľadný, pritom stále evidentne patrí Škode.
Keď som si nastavil predné sedadlo na svoju výšku 173 cm, vzadu som mal pomerne dosť priestoru na nohy a kolená. Batožinový priestor je ohromujúci: v základnej konfigurácii zadných sedadiel má až 585 litrov. V tomto kuse bol aj príplatkový balíček pre kufor, teda sieťový program a cargo elementy.
Samostatnú pochvalu si Škoda zaslúži za svoje typické riešenia Simply Clever, teda napríklad škrabku na ľad v kufrových dverách či za dáždnik vo dverách vodiča:
Cena vystaveného exempláru je 60 188 eur, pričom základná cena verzie 80 je v cenníku uvedený ako 46 990 eur. Tých 13 198 eur navyše sa zozbieralo na príplatkovej výbave, napríklad:
  • elektricky ovládané piate dvere s virtuálnym pedálom (Convenience Plus)
  • vyhrievané predné a zadné sedadlá a vyhrievanie akustického čelného skla;;
  • 230 V zásuvka, 2x USB C vzadu, slnečné clony vzadu (balík FAMILY);
  • elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou;
  • balík DRIVE SPORT PLUS s adaptívnym podvozkom, podvolantovým ovládaním rekuperácie a s vyhrievaním volantu;
  • ASSISTED DRIVE PLUS – balík s Travel Assit, Lane Assist, Side Assist, Crew Protect Assist a prediktívnym tempomatom;
  • head-up displej s AR
  • navigácia
  • sieťkový program s CARGO ELEMENTY
  • tepelné čerpadlo
  • a niekoľko ďalších príplatkových položiek.

MyPowerPass: So Škodou nabijete kdekoľvek

Podstatnou informáciou, ktorú dnes značka Škoda odkomunikovala, je skorý príchod služby MyPowerPass. Jedná o riešenie, ktoré završuje ekosystém elektromobility od výrobcu: ponúka teda nielen elektromobil, ale aj nabíjacie riešenia vďaka vlastným wallboxom a tiež jednotnú nabíjaciu kartu pre 140-tisíc nabíjacích staníc v Európe. Dokonca aj pre rýchlonabíjačky siete IONITY. V praxi to bude znamenať, že zákazník Škody bude nabíjať kdekoľvek sa mu zachce, na konci mesiaca dostane iba jedinú faktúru, prípadne si predplatí kredit vopred.

Škoda Enyaq iV je už v predaji, poznáme ceny, dostupnosť aj položky výbavy

Slovenskí zákazníci majú na výber medzi verziami First Edition a First Edition Plus, v oboch prípadoch má elektromobil nadštandardnú výbavu.

Inzercia

Inzercia

Advertisement




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.