Testy

Test Škoda CITIGOe iV: Týždeň s naozaj prvým elektromobilom od Škody

Keď sa povie elektromobilita, má vám prísť na um Škoda. Takýto zámer má mladoboleslavská automobilka a mieni to dosiahnuť modelmi s označením iV. Dnes sa pozornosť sveta upiera na elektromobil Enyaq, ktorý má nálepku „prvý skutočný elektromobil od Škody“. Lenže prvým elektromobilom je CITIGOe iV, hoci nebol vyvíjaný ako elektrický od základu. Dnes ho už ako nový asi nekúpite, pretože sa vypredal, ale má zmysel venovať mu pozornosť, pretože si ho mnohí čoskoro zadovážia ako jazdenku.

Nie je elektromobil ako elektromobil

Škoda CITIGOe iV 2019 (foto: PANER pre auto motor a šport)

Subkompaktným elektromobilom sa predpovedá priaznivá budúcnosť a tie najlacnejšie z nich stoja ešte menej ako desaťtisíc eur. Ako je to možné? Odpoveď je jednoduchšia, ako si myslíte: mnohé z nich vôbec nie sú klasifikované ako automobily, sú to iba štvorkolky! Na ich šoférovanie nepotrebujete ani len vodičské oprávnenie skupiny B. Poviete, si že to nie je problém, lenže keď si vyskúšate takéto vozidlo, okamžite odhalíte pravé dôvody nízkej ceny. Sú nimi mimoriadne lacné vyhotovenie interiéru, slabý jazdný výkon a v neposlednom rade veľmi slabá bezpečnosť.

Škoda CITIGOe iV je v porovnaní s nimi plnohodnotný automobil s funkciami a bezpečnosťou, ktoré budete v čínskych skladačkách hľadať márne. Konštrukčne vychádza z toho s benzínovým motorom, ale namiesto palivovej nádrže sú články akumulátorov, ďalšie zaberajú miesto pod podlahou a v stredovom tuneli.

Maximálny výkon elektrického motora pod prednou kapotou je iba 61 kW (82 k), ale krútiaci moment až 212 Nm, čo je vyše dvojnásobok sily benzínovej verzie (95 Nm).

Práve vďaka nemu má elektromobil dôrazné akcelerácie a šoférovať ho je zábavné.

Škoda CITIGOe iV 2019 (foto: PANER pre auto motor a šport)

S rázvorom 2 422 mm je Škoda Citigo e iV veľmi obratná, šikovne sa s ňou parkuje a v rýchlostiach do 70 km/h má skvelú dynamiku za predpokladu, že jazdíte v normálnom režime.

Motor naštartujete tak, že vložíte kľúč do spínacej skrinky, stlačíte brzdový pedál a otočíte kľúčom. Ozve sa pípnutie, ktoré indikuje zapnutie elektroniky a pripravenosť na jazdu.

Reakcie na stlačenie akceleračného pedála sú okamžité a prudké, podvozok na moje prekvapenie naozaj slušne tlmí nerovnosti a auto si rozumie aj s ostrými zákrutami.

Výrobcovi by som odporučil upraviť nastavenie ESP, ktoré sa pripomína na môj vkus príliš často a spôsobuje značné spomalenie vozidla práve vo chvíli, keď chcete prudko akcelerovať.

Spotreba energie

Škoda CITIGOe iV 2019 (foto: PANER pre auto motor a šport)

Dynamickej jazde zodpovedá vyššia spotreba energie. Nie je problém dosiahnuť aj 30 kWh/100 km, čo považujem za už skutočne vysokú spotrebu energie. Takejto bilancie sa ale dočkáte iba vtedy, keď budete jazdiť naozaj agresívne, bez ohľadu na spotrebu a úplne odstavíte dobíjanie pomocou rekuperácie.

V režime ECO je spotreba už polovičná a v režime ECO+ a rekuperáciou štvrtej úrovne som v meste jazdil za výborných 9,7 kWh/100 km - teoreticky to sľubuje dojazd až 379 km. Výrobca je realistickejší, avizuje ich 225 až 274 kilometrov, čo stále považujem na dobrý údaj.

Škoda CITIGOe iV 2019 (foto: PANER pre auto motor a šport)

Pre bežného motoristu, alebo ako by napísal Boris Filan, pre obyčajníka, je viac ako extrémna hodnota (horná i spodná) spotreby dôležitejšia tá reálna, primerná, kombinovaná. Priemerná spotreba sa v testovanom Cigito e iV za posledných 1 960 km sa ustálila na 16,3 kWh/100 km, čo zodpovedá dojazdu 225 km. To znamená, že výrobca predsa len avizuje realistickú spotrebu. Je dôležité pripomenúť, že som v čase redakčného testu ešte pomerne často používal elektospotrebiče, ako vyhrievanie sedadla a vykurovanie interiéru.

Výbava auta za dvadsaťtisíc eur

Z pohľadu výbavy je malý elektromobil mierne rozporuplný.

Základná výbava elektrického Citigo e iV je veľmi solídna. Ponúka riešenia Simply Clever, zadné parkovacie senzory, ovládanie niektorých funkcií cez aplikáciu Škoda Connect, tempomat, dažďový a svetelný senzor, automatickú klimatizáciu (nie manuálnu!), predné vyhrievané sedadlá a udržiavanie v jazdnom pruhu, ktoré naozaj funguje. Tento nie nepodstatný detail ma milo prekvapil, pretože malé auto rozlišuje biele, oranžové i poriadne vyjazdené pruhy s vysokou spoľahlivosťou.

Automobil však nemá niektoré funkcie, ktoré by som v aute za 20-tisíc eur určite očakával. Napríklad také impulzné sťahovanie okien a elektrické nastavenie spätných zrkadiel. No a stretávacie svetlá používajú halogénové žiarovky, z LED sú iba pásy denného svietenia. Prečo je to tak, keď žiarovka spotrebuje viac energie ako LED? Na druhej strane musím pochváliť výkon diaľkových svetlometov a celkový dojem z vyhotovenia interiéru.

Škoda CITIGOe iV 2019 (foto: PANER pre auto motor a šport)

Interiér Citigo e iV predstavuje koncernový štandard v menších rozmeroch, ale dospelé osoby sa budú vpredu cítiť celkom komfortne. Sedadlá sú skôr tvrdšie, ale ergonomicky sú navrhnuté dobre, posed má optimálnu výšku, výhľad z vozidla hodnotím taktiež pozitívne. Materiálové vyhotovenie prednej časti interiéru nepochybne nie je tým najlepším, čo vie Škoda ponúknuť, ale s ohľadom na cenu, spôsob použitia a preferencie cieľovej skupiny si odo mňa vyslúžil priaznivé hodnotenie.

Keďže Citigo e iV nie je stavané na dlhé trasy vysokými rýchlosťami, nebudete minimalistický interiér vnímať ako negatívum, skôr naopak.

Napriek priestorovým limitom sa však vpredu našiel priestor pre objemný kastlík pred spolujazdcom, medzi vodičom a spolujazdcom je odkladací priestor s poschodím na peňaženku a mobil, hoci dosť malý. Samsung Galaxy S8+ s uhlopriečkou displeja 6,2 palca som sem už nevložil.

Nad ovládacím panelom klimatizácie je síce užitočný držiak na mobil, ale ani ten som nevedel nastaviť na môj mobil - pritom šesť a viacpalcové uhlopriečky nie sú dnes vôbec výnimočné.

Škoda CITIGOe iV 2019 (foto: PANER pre auto motor a šport)

Škoda CITIGOe iV je šikovné mestské vozidlo s dobrou cenou, pôsobivou dynamikou a výbavou, ktorá nie je luxusná, ale praktická. Ak zodpovedá vášmu životnému štýlu, dojazd už riešiť nebudete. Otázkou je len to, ako sa k elektromobilu dostať, keďže je na Slovensku vypredaný a nedá sa objednať cez konfigurátor. Éra tejto verzia modelu Citigo skončila, ďalším malým koncernovým elektromobilom bude úplne nový Volkswagen e-Up!

Škoda CITIGOe iV 2019 (foto: PANER pre auto motor a šport)

Tento test pre vás môže byť teda zaujímavý v prípade, že si budete chcieť zadovážiť Citigo e iV ako jazdenku. Servis elektromobilov má v porovnaní s autami na spaľovací motor špecifiká, ktoré predpokladajú dlhšiu životnosť hnacieho ústrojenstva a všetkého, čo s ním súvisí, preto kupovať jazdený elektromobil nemusí byť také riziko ako nákup používaného benzínového či naftového auta.

Škoda CITIGOe iV (2019) - informačná tabuľka

Mestský subkompakt s elektrickým pohonom a dojazdom 274 km

Obchodné informácie
Cena 21 190 €/19 900 € (testovaný model)
Značka Škoda
Model Citigo
Model - Typ e iV
Model - rok výroby 2019
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3 597 mm
Šírka 1 645 mm
Výška 1 481 mm
Rázvor 2 422 mm
Objem palivovej nádrže Kapacita akumulátorov: 36,8 kWh l
Prevádzková hmotnosť 1 261 kg
Maximálna hmotnosť 1 530 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 250 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 923 dm3
Motor a prevodovka
Najvyšší výkon 82 k
Najvyšší výkon 61 kW
Najvyšší krútiaci moment 212 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 0 - 1 265
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 12,8 – 12,9 kWh/100 km L
Maximálna rýchlosť 130
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 12,3

Test bol publikovaný aj v časopise auto motor a šport

Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Bicykel, cyklista, ilustračné foto
Magazín

Povinná výbava cyklistov? Zákon poľavuje, ale bezpečnosť má byť na prvom mieste!

Zimy sa skracujú, čo neteší deti, ktoré čakajú na sneh, ale pre vodičov áut, motoriek a aj pre cyklistov to znamená možnosť jazdiť bezpečnejšie. Špeciálne cyklisti by však mali venovať najmä v jesennom a zimnom období ešte väčší dôraz na technický stav svojich bicyklov a bezpečnostnú výbavu. Zatiaľ čo zákon medzičasom mierne poľavil z povinností cyklistov, je stále na každom jednom človeku dôrazne zvážiť, čo by si predsa len mal na cesty vziať. Prilba už dávno nie je hanba, vesta je dôkazom zodpovednosti a zamyslieť sa nad nepovinnou výbavou tiež má zmysel.