Magazín

Typický majiteľ Škody Octavie Scout má zarábať 5-tisíc v čistom. Prečo je to tak?

Škoda Octavia Scout patrí medzi najpraktickejšie automobily v Európe, pretože v ideálnej miere kombinuje skvelú vnútornú priestrannosť, robustnosť, moderné pohonné systémy a interiér s takmer luxusným vyhotovením.

Skutočné prvopočiatky terénnych Škodoviek ale siahajú oveľa hlbšie do dejín, až do medzivojnového obdobia. V 30. rokoch Škoda vyrábala Model 903 určený pre vojenské využitie, neskôr v 60. rokoch postavila agromobil 4x4 Škodu 990, až napokon v roku 2007 prišla do predaja prvá generácia Scoutu postavená na druhej generácii Octavie. Najnovší Scout je tak tretej generácie a stojí na Octavii generácii štvrtej.

Škoda Octavia Scout (2021) Workshop v Mladej Boleslavi

Zatiaľ čo prvá generácia Octavie Scout zaznamenala priaznivé prijatie trhom (53 627 ks), v druhej generácii sa predalo ešte viac (55 535 ks). Až 86 percent predaných kusov druhej generácie malo naftový motor TDI, 73 percent bolo vybavených automatickou prevodovkou a 100-percentný podiel v predajoch zabral pohon 4x4.

Odchádzajúcu Octaviu Scout dnes môžete kúpiť od 31 830 eur, a to v konfigurácii 2.0 TSI 140 kW (190 k) 7° AP 4×4. Za vznetový motor 2.0 TDI s max. výkonom 135 kW (184 k) zaplatíte iba o zopár stoviek viac, 32 260 eur. Ceny novej generácie ešte nepoznáme, ale vieme, že novinka bude popri 4x4 ponúkať aj pohon iba predných kolies.

Nová generácia Škody Octavia radikálne zmenila predovšetkým prednú časť interiéru a kokpit vodiča, čo sa premietlo aj do verzie Scout. Špecifikom verzie Scout je drevený dekor v interiéri, ale aj odlišné grafické vyhotovenie digitálneho prístrojového panela.

Najnovšia tretia generácie Škody Octavie Scout ponúkne na výber zo šiestich motorizácii, a to trojicu benzínových a trojicu naftových. Medzi benzínovými je aj mild-hybridný pohon. V predaji budú manuálne aj automatické prevodovky a popri pohone 4x4 aj pohon predných kolies. Na výber teda toho bude dosť a všetkým týmto inováciám má zodpovedať aj nová cena modelov.

Motor 1.5 TSI 1.5 TSI mHEV 2.0 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Max. výkon 110 kW (150 k) 110 kW (150 k) 140 kW (190 k) 85 kw (116 k) 110 kW (150 k) 147 kW (200 k)
Max. krútiaci moment 250 Nm 250 Nm 320 Nm 300 Nm 360 Nm 400 Nm
Pohon predný predný 4x4 predný 4x4 4x4
Prevodovka manuálna automat DSG automat DSG manuálna automat DSG automat DSG

Vysoké ambície, ale v súlade s potenciálom

Počas workshopu, ktorý sme spoločne s ďalšími novinármi absolvovali priamo v Mladej Boleslavi začiatkom júla, zazneli z úst prezentujúcich nielen mnohé zaujímavé fakty o Octavii Scout, napríklad o jej skutočne prepracovanej ochrane podvozka pomocou krytov zo špeciálneho kompozitu, ale aj o cieľovej skupine tohto modelu.

Škoda Octavia Scout (2021) Workshop v Mladej Boleslavi

Škoda má dosť jasno v tom, ako vyzerá typický majiteľ Octavie Scout. Na naše pomery sú to celkom prekvapivé reálie, ktoré nám opäť pripomínajú, že naše slovenské pomery sú v porovnaní s tými európskymi ešte stále veľmi malé. A mzdové podmienky značne podhodnotené. Podľa Škody má typický majiteľ Octavie Scout záujem na auto minúť 37-tisíc eur a jeho mesačný príjem je 5 000 eur netto, teda v čistom. Priemerne má mať 46 rokov, ženu a byť bezdetný. Celkom prekvapivé, čo poviete? Ďalej by mal mať vyššie vzdelanie a pracovať ako administratívny pracovník. U nás sa táto pozícia s takýmto príjmom vylučuje, v Nemecku či Holandsku evidentne nie. Medzi koníčky tohto zákazníka má patriť jazda na snowboarde, beh, futbal či cyklistika.

Škoda Octavia Scout (2021) Workshop v Mladej Boleslavi

Čím to je, že si Škoda stanovuje takto vysoké ciele, pokiaľ ide o nastavenie cieľovej skupiny? Ako bolo uvedené vyššie, európske reálie sú odlišné od tých našich, slovenských. Príjmová skupina päťtisíc a viac u nás znamená zámožnosť, zatiaľ čo v zahraničí asi taký lepší štandard. Okrem toho, ak chce niekto konkurovať takým vozidlám, ako je Volvo V60 Cross Country za vyše 50-tisíc eur, je potrebné mieriť naozaj vysoko a nehanbiť sa za vysoké ambície.

Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému.
Kontakt: erik@striz.sk