Testy

VW GOLF 1.5 TSI: Porovnali sme manuál s automatom, klasiku s mild-hybridom! Ktorý si vybrať?

Tento test nie je len o jednom aute, ale o dvoch. Týždeň som jazdil na Golfe 1.5 eTSI s prevodovkou DSG obutom na 17-palcových kolesách na štandardnom podvozku, ďalší týždeň zas na Golfe 1.5 TSI s manuálom na 18-kach, avšak s adaptívnym podvozkom DCC. Dokopy som teda nazbieral dostatok dojmov na spoľahlivý rozsudok o novom Golfe s výkonom 110 kW (150 k). Takže poďme na to!

Rovnaký a predsa iný

Nie, nemám na mysli jeho vzhľad, ale platformu a podvozok. Tie si zachovávajú koncepciu predchádzajúcej generácie, aj keď s drobnými zmenami. Vzhľad patrí medzi výraznejšie odklony od zaužívaného štandardu, aj keď len pri pohľade spredu. Silueta, línia okien aj zadok patria nezameniteľne Golfu. Som si vedomý, že nový dizajn prednej časti vyvoláva na internete vášnivé diskusie. Sám som patril k pochybovačom. Ale zistil som, že Golfu treba dať čas a príležitosť. Čím dlhšie sa naňho pozerám, tým viac sa mi páči. A nie som sám. Žiaľ, korona spomalila jeho predaj a tak Golf ešte na cestách nevidíte toľko, aby ste mali čas si naňho zvyknúť. Dizajn Golfu však má aj jednu nespornú výhodu: nízky aerodynamický odpor. Jeho súčiniteľ cd teraz dosahuje hodnotu len 0,275, takže tento Golf sa prerezáva vzduchom s najväčšou ľahkosťou v histórii. To má mnoho priaznivých dôsledkov, o ktorých si povieme neskôr.

DVOJTEST: Volkswagen Golf 1.5 TSI vs. eTSI

Malé zmeny, veľký výsledok

Keďže za prvý test Golfu, ktorý bol vybavený adaptívnym podvozkom, sme si vyslúžili kritiku, lebo „veď taký si predsa normálny človek nekúpi“, poďme si povedať o tom obyčajnom. Bez zbytočného naťahovania môžem povedať, že základné nastavenie je perfektné. Nie je tvrdý, ani hojdavý. Je prekvapivo precízny, pritom nepustí auto do veľkých náklonov. Krásne filtruje nerovnosti, neodskakuje a pritom väčšinou nebúcha. Ozve sa až pri nerovnostiach, ktoré na ceste naozaj nemajú čo hľadať.

O tom, aký som bol z neho nadšený, by som vedel písať dlhé state, pretože taký príjemný podvozok som už dávno nezažil. A nie je to len o podvozku. Riadenie s progresívnym prevodom, ktoré debutovalo v predchádzajúcej generácii Golfu GTI, je okolo stredovej polohy dostatočne „tupé“, aby ste mu nemuseli venovať na diaľnici a v koľajach priveľkú pozornosť, ale veľmi rýchlo nadobudne potrebnú presnosť a čoraz rýchlejší prevod, aby ste na ňom nemuseli zbytočne rúčkovať, keď sa cesta začne krútiť, alebo keď zablúdite do hustých mestských uličiek. Podvozok je pocitovo oveľa precíznejší než predtým. Vďačí za to novým silentblokom s upravenou elastokinematikou, spolu s upravenou charakteristikou tlmičov a pružín. Najkrajšie na tomto všetkom je, ako to pracuje spolu. Golf som popreháňal aj po horských priechodoch a jeho reakcie boli vždy dokonale presné a predvídateľné.

DVOJTEST: Volkswagen Golf 1.5 TSI vs. eTSI

Auto nádherne zatáča, pričom rytmus riadenia, tlmičov a náklonov je perfektne zladený. Asi najvyšší kompliment, aký môžem Golfu dopriať, je, keď ho porovnám s Mazdou. Zdá sa mi, akoby inžinieri Golfu tiež považovali jazdný zážitok za jednu ucelenú entitu, v ktorej musia jednotlivé komponenty auta dokonale spolupracovať. A to som ešte nespomenul vynikajúce brzdy s pekne tvrdým brzdovým pedálom a skvelo naladené ESP, ktoré vás ani pri rýchlej jazde neobmedzuje. Elektronická simulácia samosvorného diferenciálu XDS patrí taktiež medzi najlepšie reagujúce systémy, aké poznám. Skrátka – aj s obyčajným 150-koňovým Golfom si na správnej ceste dobre zajazdíte.

Plachetnica

Jednou z noviniek, ktoré ma veľmi zaujímali, bola aj pohonná jednotka. Ak si objednáte benzínový motor TSI s prevodovkou DSG, automaticky dostanete mild-hybrid s označením eTSI. Odporcovia elektromobilov si môžu dať pohov, takýto Golf sa nebude pohybovať na elektrinu. Iba si ňou pomôže pri rozbiehaní z nízkych otáčok a pri štartovaní v rámci štart-stop systému. Zároveň získa funkciu plachtenia s vypnutým motorom. Funkciu odpájania dvoch valcov pre ďalšie šetrenie paliva dostanete s motorom 1.5 TSI vždy. Ako teda funguje tento mild-hybrid v praxi? Bál som sa, že neustále vypínanie motora a odpájanie valcov ma bude otravovať, ale opak je pravdou. Sedemstupňová prevodovka DSG a celý riadiaci manažment pohonu sú kalibrované veľmi dobre.

DVOJTEST: Volkswagen Golf 1.5 TSI vs. eTSI

Golf nevyraďuje do neutrálu, keď usúdi, že potrebujete brzdiť motorom. V opačnom prípade, keď dáte nohu dolu z plynu, Golf vyradí rýchlosť a vypne motor. Vy následne plachtíte s nulovou spotrebou paliva. A tu prichádza na rad skvelá aerodynamika – auto totiž aj vo vyšších rýchlostiach spomaľuje len veľmi pozvoľne, takže s vypnutým motorom prejdete prekvapivú vzdialenosť. Rýchlo som sa naučil túto funkciu využívať a vôbec ma neotravovala. Motor sa väčšinou vypína a zapína bez toho, aby ste to spozorovali. Keď sa pri plachtení dotknete brzdy, auto okamžite zaradí a začne brzdiť motorom. Prvý deň som tento moment registroval, potom si však na mňa Golf asi zvykol a jazdil pekne plynulo. Systém štart-stop je úplne nehlučný a bez vibrácií. Funguje to super a o praktickom prínose svedčí aj spotreba. Medzi mestami nie je problém dostať sa pod 5 l/100 km. Výsledný priemer po 950 kilometroch na diaľnici tachometrovými 140 km/h, na okreskách a s každodenným dochádzaním do práce bol výsledný priemer 5,8 l/100 km.

DVOJTEST: Volkswagen Golf 1.5 TSI vs. eTSI

To je neuveriteľná hodnota. A úspornou jazdou by sa dala stlačiť aj nižšie. Veď pri ustálenej stovke si Golf vypýta len niečo viac ako 3 l/100 km! Opäť môžeme poďakovať aj aerodynamike. Oceňoval som aj podporu mild-hybridného systému v nízkych otáčkach, aj keď nie je taká citeľná ako pri niektorých konkurentoch. Ale pomôže autu pohnúť sa, než nastúpi do práce turbodúchadlo. Súhra motora s prevodovkou DSG je teraz oveľa lepšia než pred tým, auto sa ochotnejšie rozbieha a nepodtáča motor. Konečne je vyriešená aj kultúra chodu na dva valce. Dunenie a trasnie je takmer úplne preč. Kedysi mi to na koncernových autách doslova prekážalo. V Golfe som si to nevšimol, ak som sa na to nesústredil. A to mi stačí. Celkovo musím pochváliť odhlučnenie. Golf je veľmi tiché auto aj na diaľnici.

DVOJTEST: Volkswagen Golf 1.5 TSI vs. eTSI

Manuál alebo automat?

Manuálny Golf bol o trošku lenivejší v nízkych otáčkach, ale nebolo to nič hrozné. V bežnom režime je plynový pedál dosť „dlhý“, takže ak chcete akcelerovať, treba naňho viac stlačiť. Je tu však cítiť ekologické naladenie motora, takže nástup výkonu v nižších otáčkach je, nazvime to, opatrnejší. Pri radení sa zas ozve aj jemná turbodiera, ktorú pri aute s prevodovkou DSG vôbec necítite, lebo zrýchľuje úplne plynulo. Chod manuálnej prevodovky je však veľmi dobrý – prekvapivo tuhý a krátky. Spojka je možno zbytočne dlhá, ale zvykol som si.

DVOJTEST: Volkswagen Golf 1.5 TSI vs. eTSI

Otázka, čo by si o tom pomysleli menšie dámy. Manuálny Golf mi v praxi žral o 0,2 – 0,5 l/100 km viac v medzimestskej premávke, v meste bol rozdiel asi liter. Ešte slovo k motoru 1.5 TSI: myslím, že je to veľmi dobrý motor s pekným priebehom výkonu, ktorý napriek citeľnému záťahu za 2 000 ot./min. graduje až k obmedzovaču otáčok. Papierových 110 kW (150 k) neznie ako veľa, ale nezabúdajme, že Golf je relatívne ľahký a 250 Nm krútiaceho momentu už nie je málo. Má dosť energie aj na odvážnejšie predbiehacie manévre na okreskách a nestratíte sa s ním ani na diaľnici. Tam je jeho maximálna rýchlosť až 224 km/h! To je na takýto výkon nevídané.

KOMPLETNÝ ČLÁNOK NÁJDETE V ČASOPISE AUTO MOTOR A ŠPORT 10/2020

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Nový Golf teda v niektorých oblastiach opäť udáva smer. A mňa teší, že je to najmä „železo“ – teda podvozok, karoséria, aerodynamika. Ovládanie klímy je krok späť, ale zvyšok infotainmentu a asistenčné systémy auta sú na špici. Skúšal som ich, vrátane systému Travel Assist na poloautonómnu jazdu. Ale oveľa viac ma bavilo nový Golf šoférovať. A to mi robí najväčšiu radosť.

Klady
  • Podvozok
  • Spotreba
  • Odhlučnenie
Zápory
  • Príliš dotykové ovládanie
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Bicykel, cyklista, ilustračné foto
Magazín

Povinná výbava cyklistov? Zákon poľavuje, ale bezpečnosť má byť na prvom mieste!

Zimy sa skracujú, čo neteší deti, ktoré čakajú na sneh, ale pre vodičov áut, motoriek a aj pre cyklistov to znamená možnosť jazdiť bezpečnejšie. Špeciálne cyklisti by však mali venovať najmä v jesennom a zimnom období ešte väčší dôraz na technický stav svojich bicyklov a bezpečnostnú výbavu. Zatiaľ čo zákon medzičasom mierne poľavil z povinností cyklistov, je stále na každom jednom človeku dôrazne zvážiť, čo by si predsa len mal na cesty vziať. Prilba už dávno nie je hanba, vesta je dôkazom zodpovednosti a zamyslieť sa nad nepovinnou výbavou tiež má zmysel.