Testy

PRVÁ JAZDA: SEAT Leon je technologická špička, cenou pritom podlieza súrodencov!

Nájsť si svoje miesto v rodine nie je niekedy úplne najľahšie. Zvlášť vo veľkej, fungujúcej, úspešnej a zavedenej. Čosi by o tom vedel porozprávať aj SEAT Leon, ktorý sa musel presadiť nielen medzi kompaktnými vozidlami, ale aj v rámci klanu Volkswagen. Že sa to podobá životu so žralokmi? Popri Golfe a Octavii sa musel presadiť odvahou, cenovou dostupnosťou a zároveň vysokou hodnotou. To znie ako výzva. A ono to aj výzva je. Zároveň aj dôvod, prečo sa Leon vo štvrtej generácii stavia konkurencii čelom. Aj keď sa Leon vždy vyznačoval o čosi ohnivejším temperamentom ako jeho súrodenci, v momentálnej verzii sa zameriava o čosi viac na zvýraznenie svojej dĺžky. Riadenie dostalo trochu viac korenia, zjemnením prešiel podvozok, intenzívnejšiu chuť dopriali konštruktéri pruženiu a na záver to celé dochutili príťažlivou dizajnovou arómou – hotovo.

PRVÝ TEST: SEAT Leon 1.5 TSI 96 kW

Špecialitou je LED svetelná lišta vedúca naprieč vekom batožinového priestoru a celková zmena proporcií. Vozidlo je predsa o deväť centimetrov dlhšie a o čosi nižšie aj užšie, čím, napriek štyrom dverám, pripomína dvojdverový model. Rázvor sa v rámci platformy MQB Evo natiahol o päť centimetrov, čo prinieslo viac priestoru na nohy zadných pasažierov, miesta na hlavu je dosť a batožinový priestor zostal na hodnote 380 dm3.

Nastupovať. No nech sa páči! Korenistý viacfarebný interiér s palubnou doskou v štýle Lamborghini, mäkké športové sedadlá s dostatočnou bočnou oporou, premyslená ergonómia a dobre ovládateľné tlačidlá na multifunkčnom volante. Za ním: digitálna prístrojová doska, ktorá je štandardom vo verziách XC a FR. K tomu sa pridáva 10-palcový displej informačného a zábavného systému ako aj široké možnosti digitálneho prepojenia od online navigácie až po vzdialený prístup prostredníctvom aplikácie.

PRVÝ TEST: SEAT Leon 1.5 TSI 96 kW

Leon sa s mobilnými telefónmi iPhone prepojí bezdrôtovo cez Bluetooth alebo WiFi a prenesie obrazovku cez Apple CarPlay, na spoluprácu s Androidom potrebuje kábel. Ovládať ho môžete rôzne – tlačidlami na volante, dotykovými plochami, cez posuvnú plochu (na nastavovanie hlasitosti a teploty) alebo aj hlasovými povelmi. Stačí dvakrát povedať hola a Leon bude poslúchať na slovo – zmení hudbu, teplotu, spustí navigáciu či poskytne informácie. Vodičov tiež poteší použitie matných okrasných plôch na palubnej doske v rôznych štýloch, ktoré odolajú hrubšiemu zaobchádzaniu lepšie než čierne lesklé plasty. Toto sa Španielom podarilo! A ako jazdí? Vo verzii FR so športovým podvozkom a 18-palcovými pneumatikami veselo a s čistými reakciami riadenia, s neutrálnymi prejavmi priľnavosti bez trhania a príjemným celkovým komfortom, ktorý v prípade potreby upravia na želanie dodávané adaptívne tlmiče. Za novo tvarovanou prednou maskou sa schovávajú najmodernejšie motory vrátane štvorvalca 1.5 eTSI s konvenčným turbodúchadlom (VGT a Millerov cyklus zatiaľ zostávajú v zálohe pre slabšie verzie) a so 48 V mild hybridnou technológiou. Remeňom poháňaný štartér-generátor zvyšuje výkon aj krútiaci moment (250 Nm), podporuje pri rozbehu, rekuperuje pri spomaľovaní a pomáha pri roztáčaní motora ako štart/stop po jazde na voľnobeh.

PRVÝ TEST: SEAT Leon 1.5 TSI 96 kW

Sedemstupňová dvojspojková prevodovka s krátkou a dobre ovládateľnou páčkou sa k motoru eTSI dodáva sériovo, v športovom režime však radí trochu nervózne. Proti nervozite pôsobí ponuka asistenčných systémov od adaptívneho tempomatu s čítaním dopravných značiek až po čiastočne autonómne jazdenie do rýchlosti 210 km/h – to aj v prípade, ak dá vodič maximálne na 15 sekúnd ruky preč z volantu citlivého na dotyk. Kto by však chcel v tomto podarenom, každodenne dynamickom a príťažlivom kompakte dávať ruky z volantu?

PRVÝ TEST: SEAT Leon 1.5 TSI 96 kW

Počas nášho krátkeho zoznámenia sme mali tú možnosť vyskúšať si aj pragmatickú voľbu v podobe štvorvalcového motora 1.5 TSI s výkonom 96 kW (130 k) v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Po dynamickej stránke bude tento motor vyhovovať bežným záujemcom o tento model, nestratí sa ani na diaľnici a v meste sa odvďačí výbornou spotrebou. V kombinovanej prevádzke dokáže tento agregát jazdiť pod 6 l/100 km. Agregát disponuje funkciou odpájania dvoch valcov, čo napomáha pri znižovaní celkového apetítu. Chybu neurobíte ani pri voľbe obyčajnej manuálnej prevodovky, ktorá funguje príkladne. Má pomerne krátke dráhy a presné radenie, čo oceníte pri rýchlej zmene prevodového stupňa napríklad pri predbiehaní. Odporcov trojvalcov však najviac poteší kultúra chodu a tichosť pohonnej jednotky, ktorú v tejto výkonovej verzii považujeme za ideálny kompromis medzi výkonom, spotrebou a cenou vozidla. Vo výbave Xcellence ju môžete dostať už za priaznivých 20 000 eur.

PRVÝ TEST: SEAT Leon 1.5 TSI 96 kW

Aj štvrtá generácia Leona sa ukazuje ako príťažlivejšia alternatíva Golfa. Priostrená dynamická optika a ovládateľnosť bez hranej tuhosti. Množstvo asistenčných a prepojených systémov, k tomu na svoju triedu veľmi dobrá priestorová ponuka, dobré ovládanie všetkých systémov a moderné motory. To všetko sú tromfy, ktorými môže Leon úspešne aj naďalej bojovať o svoje miesto pod slnkom aj v rodine Volkswagen.

Podrobnejšie sa budeme novinke venovať v rámci plnohodnotného testu o niekoľko týždňov.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie