Opel Corsa 1.2 GS Line – Je stále nemecká?

Spojenie automobilky Opel s francúzskou skupinou PSA Groupe, pod ktorú patria aj značky Citroën a Peugeot, už priaznivci automobilov istotne zaevidovali. Preto nás zaujímalo, ako dopadol jeden z plodov ich spolupráce – novinka Opel Corsa.
Vydané  Text: 
Príbehov o tom, ako ťažko sa Francúzi učia cudzie jazyky, je mnoho, niektoré z nich zožali aj filmové úspechy. Za všetko stačí, aby ste si pozreli takmer akýkoľvek rozhovor s francúzskym politikom, so športovcom, s podnikateľom a jeho typický prízvuk ho hneď odhalí. **Musíme však uznať, že sme stretli zopár svetlých výnimiek, ktoré zvládli na veľmi slušnej úrovni nielen angličtinu, ale veľmi dobre im ide aj slovenčina.** Vo všeobecnosti však tvrdia, že sa im cudzie jazyky učia ťažko a nemajú na to bunky.
A Nemci? S ich systematickosťou a dôslednosťou sa dokážu naučiť azda čokoľvek. Ak máte dobré ucho, odhalíte ich prízvuk v angličtine iba okrajovo, významná rakúska bankárka, ktorá dlhodobo pôsobila na Slovensku, bola svojím prízvukom vo veľmi dobre zvládnutej slovenčine povestná. **Preto sme boli zvedaví, ako dopadne dieťa francúzsko-nemeckého koncernu.** Zvlášť, keď podľa psychológov sa dieťa dokáže do istého veku naučiť akýkoľvek jazyk za rovnako dlhý čas.

Spoločné gény

Po prechode Opla pod francúzske krídla sa vývoj rozbehol na plné obrátky. Nová Corsa tak už dostala spoločnú platformu s modelom Peugeot 208 a to vôbec nebol zlý nápad. Zvlášť, keď predchádzajúca generácia bola už naozaj na trhu dosť dlho. Bez nejakých výraznejších zmien už od roku 2014, čo je v tejto triede dosť dlhý čas. Nová platforma znamená vyššiu tuhosť a najmä možnosť využívať v tej istej karosérii benzínový, naftový aj elektrický pohon. **To výrazne rozširuje pole pôsobnosti pri udržaní nákladov na rozumnej hranici.** Spoločné sú aj motory a prevodovky, čo zvlášť pri benzínových motoroch vôbec nie je zlý nápad. Platí to najmä o pohonnej jednotke, ktorú sme mali pod kapotou.
Trojvalec s objemom 1,2 litra spolupracoval so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou veľmi slušne. Keď hovoríme o manuálnej prevodovke – francúzske autá mávali často skôr generátor náhodných čísel, ako presne radiacu manuálnu prevodovku s jasne definovanými dráhami. To sa už, našťastie, zmenilo. Páka má síce ľahký, no jasný chod a nestalo sa nám, že by sme netrafili správnu rýchlosť. Ale späť k motoru. Napriek tomu, že veľa ľudí sa na trojvalce stále pozerá cez prsty, musíme uznať, že s mestskými autami dokážu cvičiť celkom svižne. Platí to aj pre Corsu. **Kombinácia motora, ktorý ide rád do otáčok s kratšími prvými prevodovými stupňami, znamená rýchle štarty z križovatky a slušné pružné zrýchľovanie v mestskej doprave.** Alebo inak – brzdou dopravy určite nebudete. Pokiaľ to zápchy dovolia, tak ňou skôr prefrčíte. A pritom si budete užívať vrtkú ovládateľnosť a kompaktné rozmery, s ktorými zaparkujete azda všade. A spotreba? S tou sme sa dostali okolo siedmich litrov. Žiaden zázrak, skôr bežný priemer.

Vlastná cesta

Opel sa však od začiatku zastrájal, že napriek spoločnému vývoju si ponechá prvky typické pre značku. Aj to urobil a presne to, čo si ponechal, mu vytvorilo dostatočne samostatné poznávacie znaky. **Inak povedané, presne to, čo zaváži v rozhodovaní medzi Peugeotom 208 a Oplom Corsa.** Nejde ani tak o znak na kapote či o proporcie. Tie sú vždy otázkou vkusu a osobného pohľadu na auto. Rozdiely sa nachádzajú najmä v interiéri.
Corsa možno mieri svojimi klasickými ručičkovými ukazovateľmi otáčok motora a rýchlosti na konzervatívnejších klientov. Na druhej strane sa vďaka tomu nemusíte pozerať na ďalšie žiariace displeje a hneď porozumiete tomu, čo vám auto oznamuje. **Nemusíte sa potom zoznamovať s viacerými druhmi zobrazenia, lúštiť piktogramy či vnímať aktuálne výstrahy.** Všetko je jasné na prvý pohľad. Navyše na budíky vidíte. Nachádzajú sa tam, kde ich vždy budete hľadať a pri pohľade na ne vám nebude prekážať volant. Pre niekoho sú to nepodstatné detaily, pre nás celkom vážne veci. Jednoduchosť ovládania je heslo, ktorým sa konštruktéri riadili pri celom zostavovaní interiéru. Panel ovládania klimatizácie je síce trochu utopený pod palubnou doskou, no stále ponúka presne určené tlačidlá či otočné kolieska. **Takže veľmi rýchlo sa naučíte, ako si pridáte teplotu, zvýšite otáčky ventilátora, zmeníte rozvod vzduchu či zapnete vyhrievanie sedadiel, alebo zadného okna.** Po chvíli to budete robiť úplne naslepo a bez toho, aby ste odpútavali zrak z vozovky. Netreba sa preklikávať tlačidlami a displejom. Aj to je príspevok k bezpečnosti dopravy.
Neznamená to však, že by Opel Corsa neprinášal novinky a technologické vychytávky. V našom prípade mala palubná doska dvojfarebné lakovanie, na ktoré sa celkom dobre pozerá. V jej prostriedku sa vyníma dotykový displej, na ktorom si môžete zobraziť navigáciu, rádio, čo len chcete. Vďaka rozhraniam Android Auto a Apple CarPlay aj to, čo sa práve deje vo vašom mobilnom telefóne. O prehrávaní uloženej hudby ani nehovoriac.

Doma je v meste

Rozmermi, motorom aj obratnosťou patrí Opel Corsa jednoznačne do mesta. A keď spomíname rozmery, myslíme vonkajšie aj vnútorné. Na pohodlné premiestňovanie treba, aby posádka veľmi neprevyšovala tabuľky hovoriace o priemernej výške. Vtedy sa na palubu bez väčších problémov zmestia štyria, pre vyšších to bude na hrane. V každom prípade si však budete blízko. **O primárne mestskom zameraní hovorí aj batožinový priestor. Jeho objem opäť postačí na tašku do fitka, väčšiu kabelku či operatívny nákup.** Aj variabilita so schodom po sklopení operadiel zadných sedadiel hovorí, že na tieto účely Corsa nie je úplne stavaná. Ale to je údel mestského auta. Základné dopravné potreby v meste a pri dochádzaní do mesta zvládne ukážkovo, na väčšie cesty či úlohy treba robiť kompromisy.
Spomenuli sme slovo ukážkový? V tom prípade musíme pridať aj čosi o jazdných vlastnostiach. Za tie sa Corsa vôbec nemusí hanbiť. Spoľahnite sa na ňu na kľukatých cestách a ona sa vám za dôveru odvďačí. Síce nie koľajnicovými prejazdmi, ale tým, že bude mať stále všetko pod kontrolou a vy sa zatiaľ pokojne pokocháte krajinou. Prípadne si užijete rozhovor s posádkou. **Hovoriť o aktuálnej Corse v spojení s najlepšie jazdiacou verziou v histórii vôbec nie je prehnané. V tejto oblasti má naozaj čo ponúknuť.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!