Slovenská premiéra Mazdy 3: Vieme, koľko stojí, ako jazdí, aj prečo má torznú nápravu.

Nová Mazda 3 ponúka nečakane dobrý pomer ceny a hodnoty. O to viac, že pôsobí prémiovejšie, než kedykoľvek pred tým.
Vydané  Text: 
Importér Mazdy zorganizoval relatívne komornú prezentáciu pre vybrané médiá, avšak mňa osobne veľmi prekvapilo obrovské množstvo informácií, ktoré sme sa tam mohli dozvedieť. **Napríklad, že dizajn Japonci radi dotvárajú ručne, aby malo auto nádych akéhosi umeleckého diela.** Alebo že nová Mazda3 je rovnako dobre odhlučnená, ako najvyššia verzia Mazdy6. To sa dosiahlo nielen lepšími zvukovo-izolačnými materiálmi, ale aj menším počtom dier a otvorov v karosérii, ktoré tam sú často z montážnych dôvodov. Systém G-Vectoring Control, ktorý nebadateľnými zmenami krútiaceho momentu na kolesách dokáže „upokojiť“ auto na ceste už funguje aj pri brzdení, nie len pod plynom. **Preto sa teraz nazýva GVC+. Celkovo je cítiť, že na Mazde3 sa inžinieri doslova „vybláznili“ a naháňali aj ťažko merateľné a ešte ťažšie vysvetliteľné parametre. Napríklad pohyb vozidla na ceste je založený na prirodzenom pohybe človeka.** A inžinierom evidentne vyšlo, že toto dokážu dosiahnuť iba pomocou špeciálne profilovanej torznej tyče miesto viacprvkovej zadnej nápravy. K priamej odozve auta prispieva aj vyššia tuhosť karosérie (tu sa zas tvorcovia sústredili na diagonálnu tuhosť) a elektronický posilňovač bŕzd.
Poďme sa pozrieť na motorizácie. Zatiaľ je k dispozícii iba 1,8-litrový diesel s označením Skyactiv-D116 (85 kW / 116 k) a zážihový dvojliter Skyactiv-G122 (90 kW / 122 k). Mazda vymenila svoj systém i-ELOOP, ktorý slúžil na čiastočnú rekuperáciu brzdnej energie, za mild hybridný systém, ktorý sa stará o tiché štartovanie v režime štart-stop, avšak je schopný motoru pomôcť pri rozbiehaní. **To má podľa inžinierov Mazdy za následok zlepšenie spotreby o 0,6 – 0,8 l paliva 100 km.** Mimochodom, tento systém je dostupný pre všetky zážihové motorizácie. To isté platí aj o systéme deaktivácie dvoch valcov. Najočakávanejšia motorizácia, ktorá príde na trh v septembri, je dvojliter Skyactiv-X181 (133 kW / 181 k), využívajúci vznetové spaľovanie riadené iskrou. Ten bude k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies. Všetky motorizácie sa budú dať kombinovať s manuálnou alebo automatickou prevodovkou.
Dostávame sa k cenám. Základná cena modelu Mazda3 (G122) sa začína na 19 990 Eur. To sa môže zdať ako dosť, lenže potom sa pozriete na rozsah základnej výbavy a zistíte, že podobne vybavení konkurenti by boli podstatne drahší. V základe totiž Mazda3 ponúka Full LED svetlá, 8,8-palcový displej s navigáciou, digitálny prístrojový štít, Head-Up displej, adaptívny tempomat, rôzne asistenčné systémy, mild hybridný systém, zadné parkovacie senzory a mnoho ďalšieho. Dobre vybavená Mazda3 s motorom Skyactiv-G122 vo výbave Plus a s troma balíkmi výbavy vás vyjde na 23 790 Eur. Cena dieselovej verzie sa začína na 22 090 Eur. Za najvýkonnejšiu motorizáciu dáte v základe 23 190 Eur. **A ako Mazda 3 jazdí? Testovacia trasa bola krátka, ale veľmi rýchlo som bol plný pozitívnych dojmov.** Podvozok je trochu tuhší, ale bravúrne zvláda nerovnosti. Pozícia za volantom je dokonalá, brzdy majú krásne tvrdý pedál a výborne sa moduluje ich účinok. Motor G122 je tichý a v nízkych otáčkach vďaka „kopancu“ od elektromotora prekvapivo pružný. V zákrutách je s novou trojkou radosť jazdiť. Tu sa žiadne prekvapenie nekoná. Viac sa ale dozviete až v redakčnom teste v našom časopise.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!