Testy

Slovenská premiéra Mazdy 3: Vieme, koľko stojí, ako jazdí, aj prečo má torznú nápravu.

Importér Mazdy zorganizoval relatívne komornú prezentáciu pre vybrané médiá, avšak mňa osobne veľmi prekvapilo obrovské množstvo informácií, ktoré sme sa tam mohli dozvedieť. Napríklad, že dizajn Japonci radi dotvárajú ručne, aby malo auto nádych akéhosi umeleckého diela. Alebo že nová Mazda3 je rovnako dobre odhlučnená, ako najvyššia verzia Mazdy6. To sa dosiahlo nielen lepšími zvukovo-izolačnými materiálmi, ale aj menším počtom dier a otvorov v karosérii, ktoré tam sú často z montážnych dôvodov. Systém G-Vectoring Control, ktorý nebadateľnými zmenami krútiaceho momentu na kolesách dokáže „upokojiť“ auto na ceste už funguje aj pri brzdení, nie len pod plynom. Preto sa teraz nazýva GVC+. Celkovo je cítiť, že na Mazde3 sa inžinieri doslova „vybláznili“ a naháňali aj ťažko merateľné a ešte ťažšie vysvetliteľné parametre. Napríklad pohyb vozidla na ceste je založený na prirodzenom pohybe človeka. A inžinierom evidentne vyšlo, že toto dokážu dosiahnuť iba pomocou špeciálne profilovanej torznej tyče miesto viacprvkovej zadnej nápravy. K priamej odozve auta prispieva aj vyššia tuhosť karosérie (tu sa zas tvorcovia sústredili na diagonálnu tuhosť) a elektronický posilňovač bŕzd.

Mazda 3 slovenská premiéra

Poďme sa pozrieť na motorizácie. Zatiaľ je k dispozícii iba 1,8-litrový diesel s označením Skyactiv-D116 (85 kW / 116 k) a zážihový dvojliter Skyactiv-G122 (90 kW / 122 k). Mazda vymenila svoj systém i-ELOOP, ktorý slúžil na čiastočnú rekuperáciu brzdnej energie, za mild hybridný systém, ktorý sa stará o tiché štartovanie v režime štart-stop, avšak je schopný motoru pomôcť pri rozbiehaní. To má podľa inžinierov Mazdy za následok zlepšenie spotreby o 0,6 – 0,8 l paliva 100 km. Mimochodom, tento systém je dostupný pre všetky zážihové motorizácie. To isté platí aj o systéme deaktivácie dvoch valcov. Najočakávanejšia motorizácia, ktorá príde na trh v septembri, je dvojliter Skyactiv-X181 (133 kW / 181 k), využívajúci vznetové spaľovanie riadené iskrou. Ten bude k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies. Všetky motorizácie sa budú dať kombinovať s manuálnou alebo automatickou prevodovkou.

Mazda 3 slovenská premiéra

Dostávame sa k cenám. Základná cena modelu Mazda3 (G122) sa začína na 19 990 Eur. To sa môže zdať ako dosť, lenže potom sa pozriete na rozsah základnej výbavy a zistíte, že podobne vybavení konkurenti by boli podstatne drahší. V základe totiž Mazda3 ponúka Full LED svetlá, 8,8-palcový displej s navigáciou, digitálny prístrojový štít, Head-Up displej, adaptívny tempomat, rôzne asistenčné systémy, mild hybridný systém, zadné parkovacie senzory a mnoho ďalšieho. Dobre vybavená Mazda3 s motorom Skyactiv-G122 vo výbave Plus a s troma balíkmi výbavy vás vyjde na 23 790 Eur. Cena dieselovej verzie sa začína na 22 090 Eur. Za najvýkonnejšiu motorizáciu dáte v základe 23 190 Eur. A ako Mazda 3 jazdí? Testovacia trasa bola krátka, ale veľmi rýchlo som bol plný pozitívnych dojmov. Podvozok je trochu tuhší, ale bravúrne zvláda nerovnosti. Pozícia za volantom je dokonalá, brzdy majú krásne tvrdý pedál a výborne sa moduluje ich účinok. Motor G122 je tichý a v nízkych otáčkach vďaka „kopancu“ od elektromotora prekvapivo pružný. V zákrutách je s novou trojkou radosť jazdiť. Tu sa žiadne prekvapenie nekoná. Viac sa ale dozviete až v redakčnom teste v našom časopise.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Marcel Forgáč: Mám rád, keď ma auto učí – a Lexus to vie

Obľúbený moderátor a zabávač Marcel Forgáč je známy aj ako náročný „autičkár“. Rukami mu prešlo už veľa exkluzívnych modelov a viacero áut prémiových značiek aj osobne vlastnil. No ako sám hovorí v našom rozhovore, až so značkou Lexus prišla tá práva láska.